Pälsproblem.

W

_Winter

Hejsan. Jag och min familj har en gemensam hund som nu är 1½ år. Han är en blandning mellan lhasa apso/shitzu/bichon frise. Vi har ett stort problem med hans päls eftersom att den bara består av tovor och dom smyger sig på genom att skapa sig på de mest olämpliga ställen så smäller det bara till så har man en hund bestående av tovor, vi borstar honom flera gånger i veckan, vi badar honom också en gång i veckan och vi har haft alla sorters olika shampon och balsam för att hans päls ska sluta tova sig. Vi klipper honom så ofta vi har tiden eftersom att vi vet att tovorna kommer. Jag behöver verkligen hjälp för jag vet inte hur jag ska kunna förhindra att pälsen tovar sig så som den gör och så snabbt också. Om det är någon som har förslag på vad man kan göra för att förhindra detta så behöver jag verkligen ett svar. :crazy:

Sv: Pälsproblem.

Min lilla långhåriga york borstade jag VARJE morgon innan jag åkte till jobbet. Hon hade då aldrig några tovor. En afghan som jag hade en gång fick jag klippa ner. Han var en enda stor tova och för mycke hund att borsta. Hade inte tid. Nerklippning är ett alternativ.

Min lilla långhåriga york borstade jag VARJE morgon innan jag åkte till jobbet. Hon hade då aldrig några tovor. En afghan som jag hade en gång fick jag klippa ner. Han var en enda stor tova och för mycke hund att borsta. Hade inte tid. Nerklippning är ett alternativ.

Vi har inprincip snaggat hunden sist vi klippte honom men det växte ut inprincip lika snabbt igen och tovade sig. Vi använder en vanlig borste, en tovrivare och en karda när vi borstar honom, vi använder även balsamspray men det hjälper inte heller. Jag är nästintill desperat nu när jag var tvungen att trollklippa honom igår och nu ser han ut som om han gått igenom en häcksax av något slag.

köp en bra klippmaskin och håll honom riktigt kortklippt. tovor gör ont och kan ge hudproblem som svamp. men av ren nyfikenhet, har du provat glansspray? alltså sån som man har till hästar? nyfiken på om det fungerar.

köp en bra klippmaskin och håll honom riktigt kortklippt. tovor gör ont och kan ge hudproblem som svamp. men av ren nyfikenhet, har du provat glansspray? alltså sån som man har till hästar? nyfiken på om det fungerar.

Vi har en slags glansspray men det är till för hundar, däremot så tror jag att hästprodukterna funkar mycket bättre eftersom att det verkar vara de starkare sakerna. Jag har ingen aning faktist.

Jag har ju klippt ner honom nu men han har fortfarande kvar en hel del tovor så jag ska köra honom med klippmaskinen eller så lämnar vi in honom för trimmning hos någon som arbetar med det så vi får det gjort en gång för alla, sen är det ju bara att hålla honom kortklippt. Eller vad tror ni?:crazy:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag: aldrig haft hund. Sjukdomsbekymmer som gör att jag inte klarar promenader någon dag i veckan men har i övrigt obegränsat med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 546
Senast: hundtant
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 854
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka