Pälsfällning

Tippie

Trådstartare
Är det solen som bestämmer när pälsen ska fälla eller är det att det blir ljusare längre på dagen? ;)

...sen om man är noga finns det ju en del hormoner inblandade också :)
Generellt annars är det väl dagslängd och inte ljusstyrka.

Om jag får ställa en liten följdfråga.
Vad är det som gör att alla hästar inte börjar fälla samtidigt?
Min ena fäller för fullt, började för två veckor sedan, den andra har inte fällt ett strå ännu. :)

Om jag får ställa en liten följdfråga.
Vad är det som gör att alla hästar inte börjar fälla samtidigt?
Min ena fäller för fullt, började för två veckor sedan, den andra har inte fällt ett strå ännu. :)
De har olika "biologiska klockor". Jag tycker att mitt sto börjar fälla nästan en månad innan valackerna, men så börjar hon också brunsta i januari.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dagarna blir längre, ljusare och varmare – och hästarna är redan igång med att byta från vinterpäls till sommarpäls. Vissa börjar redan...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18