Pälsätare

M

martina_81

Hej har fått konstaterat att mina hästar har pälsätare. Usch va vidrigt. ja tror ja dör..
Nån som vet hur man gör med borstar å sånt?? Smittar det till andra pälsdjur som typ hund å katt å så??
vill ha massa info om detta. vill ju bli av med det så fort som möjligt..
Vill helst inte bada hästen med tanke på attt det är rätt kallt ute å vi inte har tillhång till rinnande vatten där hon står. Plus att den ena hästen e mer vild än tan (han e bara 9 mån) å är inte så lätt att tvätta..
:confused:

Sv: Pälsätare

Veterinärerna brukar rekommendera Dermocan (hundschampo) eller Etotal. Gamla Etotal fungerade bra, det nya har inte fungerat när vi har haft löss/pälsätare.

Jag brukar använda Bayticol som egentligen är för nöt. Man lägger en sträng från manken till svansroten - ej i man eller svans! Sen upprepar man behandlingen och sedan brukar hästen vara lusfri.

Bayticol säljs på Apoteket, tyvärr bara i stora flaskor och det är ganska dyrt men drygt och framförallt effektivt. Kanske kan man gå ihop flera stycken och köpa det?

Jag har ett sto som har fått pälsätare varje år vid denna tidpunkt, ingen annan drabbas och jag ska behandla henne i morgon innan hon släpps ut i hagen. Ett litet elände men ganska lätt att bli av med som tur är. Lycka till!

Jag fick pälsätare på en av mina unghästar för två år sen, rakade honom på dom ställen han var sårig på, vilket i det fallet var hela halsen samt ryggen fram till korset och runt om hela magen :crazy: Kunde inte schampa med Dermocan (eller vad det heter :angel: ) för vi hade då 20 minusgrader köpte eget termotäcke samt hade egna borstar till killen... Har för mig att min vet sa att borstarna smittar i nåt dygn eller två, längre kan asen tydligen inte leva utan sitt värddjur.

Han rekommendera mig iaf att raka en sträng under manen varje år för de trivs tydligen där, har funkat hittills.

Nu kommer jag inte ihåg hur lång tid innan dom försvann men inte särskilt länge iaf...

Jag gjorde ändå så att jag slängde dom sen och även täcket, kanske lite överdrivet men hellre det :D

Hoppas du blir av med kräken snart!

Senast ändrad av en moderator:

Jag upptäckte det på min minishetland för någon helg sedan. Tvättade hästen med Dermocan och fick även rådet att sedan hälla på Switch Pour on. Verkar som odjuren har försvunnit nu :crazy:

Hej!
Jag fick pälsätare på en av mina hästar förra året, min gammla gubbe. Unghästar och gammla hästar har lättare att få dem små djuren har jag hört.
För mig tog det ett bra tag innan jag hittade vad som var anledning till klådan han hade stackarn men jag behandlade enkelt med Switch recfritt på apoteket. Fungerar väldigt bra, tvättade täcken i maskin o borstar mm la jag i virconbad. Väldigt smidigt!
Lycka till !

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 809
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: willy
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 931
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025