Päls som en myskoxe

dee79

Trådstartare
Japp, det är vad min häst har. Är det vanligt att de sätter päls precis som på vintern nu i juli/augusti? Har aldrig behövt klippa min pålla, men börjar seriöst fundera på det nu då hon blir ordentligt svettig av lite skritt och trav ute i 45 minuter. Det känns inte som att hon ska behöva ha det så - tänk om en ny värmebölja kommer.

Någon annan som har häst som satt päls? Vad beror det på egentligen?

Sv: Päls som en myskoxe

Inte direkt satt vinterpäls, men hon har börjat fälla massa och då antagligen till vinterpäls. Tycker det är lite tidigt redan, inte har det väl vatt så kallt än..?!

Mina shettisar har också haft besvär med pälsen i år, men på andra hållet! De började släppa vinterpälsen jättesent, den ena har fortfarande massa vinterpäls kvar!
Har även hört andra som haft problem med detta, så det är kanske ett lurigt år för dem.... :eek:
Det har ju varit många mörka dagar denna sommaren.... Iaf där jag bor.

Vi har en islänning som fäller/ sätter tidigt. Kändes knepigt att klippa en fyraåring redan i början av september förra året men det var nödvändigt för han svettades av att bara stå i hagen. Det ser ut att bli samma sak i år igen, så då blir det klippning av hals, bringa och under magen.

Pälssättning/ fällning påverkas ju av ljus också, och det är mörkare nu.

Satt päls har han inte gjort än, men väl börjat fälla sommarpälsen, så det är ju på G. Min häst sätter respektive fäller päls ungefär samma tid varje år, dvs börjar fälla vinterpälsen i februari och sommarpälsen i augusti. Huvudsakligen beror ju pälssättningen på ljuset + individuella faktorer hos hästen, så hur varmt/kallt det är/har varit har mindre betydelse.

På dig låter det dock som om detta hänt första gången nu, och inte tidigare, samt att det är full vinterpäls redan nu...?!? Hade det hänt min häst, så hade jag nog i alla fall rådfrågat veterinär.

Jag trodde nästan att jag var den enda med häst som börjat fälla redan!
Förra året var hon jättesen har jag för mig, i år är hon jättetidig istället :confused:
Dom andra hästarna jag har har inte börjat ännu.

Min häst började fälla sommarpälsen för några veckor sedan, helt mysko. :crazy: Så det är på gång. Med shettisen hade jag andra problem, släppte inte all vinterpäls förrän strax efter midsommar.

Full vinterpäls är väl en definitionsfråga, men hon har aldrig haft så här mycket så här tidigt. skulle tippa på att den är runt 3,5 cm lång ungefär, kanske 4 till och med. Hon har aldrig "halvblodskort" päls iom att hon är ponny, men nog hr den varit kortare. Dessutom fällde hon för 3 veckor sen (antar att det var då hon började sätta allt lurv). Sen om jag skulle släppa ut henne "naken" på vintern så skulle hon säkerligen få 3 dm päls - jag minns ju hur det var när hon var unghäst, så jämför man med det är det ju inte så mycket.

Däremot blir hon väldigt varm, inte av att gå i hagen, men rids hon - även om det bara är lite lätt så blir hon svettig hela halsen, bringan, självklart under sadeln och sen mellan bakbenen (även runt juver och insida lår/skank). Har faktiskt aldrig tidigare lyckats rida henne svettig, oavsett årstid. Vi har ett sto till i hagen som oxå satt en hel del päls och en annan som inte har så mkt, men mer än vanligt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 901
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar