Päls problem långhårig ute katt

Rotterö

Trådstartare
Min långhåriga ute katt. Han har fått tovar i hela pälsen. Stora tjocka bollar.
Hur skall jag hjälpa honom bort med detta.
Skall jag klippa honom??
Eller skall man lämna honom till veterinären.
Några pra tipps. :confused: :confused: :confused:

Sv: Päls problem långhårig ute katt

Långhåriga katter måste kammas eller borstas mer eller mindre varje dag för att förhindra att tovor uppstår. Tovor är dessutom smärtsamt för katten. Om det har gått så långt som det tycks ha gjort så måste du raka bort tovorna. De går inte att klippa bort. Det enklaste är nog att lämna in katten till veterinären för att få hjälp, såvida du inte tror att du klarar av det själv. Lycka till.

vi har en långhårig perser och ahr köpt ett sorts spray till honom som ska reda ut en del lindriga knutor-typ som pälsglans men gör inte pälsen tung och fet...suveränt ....rekomenderas sedan efter h*n blivit av emd dessa

Lite svårt
Han är en stallkatt. Därför har pälsen blivit så. Nu i vinter med regn fukt mm.
Han bor i stallet.
Får vänta tills det blir lite varmare . Då får vi ta honom till vet.
Kan inte raka honom nu när det är frost ute.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 082
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 217
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 893
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Behöver katten en ny kompis?