Päls = kläder?

Sv: Päls = kläder?

Jag ser inget fel i att bära päls, förutom att jag personligen tycker att det är något av det fulaste man kan ha rent stilmässigt. Jag äter ju kött och använder läder för min egen bekvämllighet och fåfängas skull, så varför inte föda upp pälsdjur likaväl som köttdjur eller sällskapsdjur för den delen.

MEN tyvärr är det ju så att i alla fall den pälsdjursproduktion jag känner till inte går till på något särskilt djurvänligt sätt vilket gör att nya äkta pälsar känns ungefär på samma nivå som griskött från Danmark t ex. Idiotiskt att köpa med andra ord. :mad:

Jag ser inte så mycket eskimåer här i trakten. Finns det många hos dig?

Jag tittar ut genom fönstret och ser vägverket köra och skyffla snö utanför på stora vägen. Det snöar som satans och det skulle inte förvåna mig ett DUGG om en eskimå knackar på dörren för att komma in och värma sig vilken minut som helst!

Den senaste tidens kyla särskilt när vi haft 15 minusgrader om kvällarna har gjort att jag uppskattat min pälsmössa och mina fårskinnsvantar.

Pälsmössan är rödräv och typ uråldrig, har haft den i över 15 år och köpte den begagnad. Fårskinnsvantarna är udda en av varje sort. Jag har hittat dom andra vintrar borttappade på gatan och när de hängt på ett staket i nån vecka har jag tagit med dom hem.....

Observera att jag haft tunna fingervantar OCH fårskinnsvantar annars vart fingrarna som isbitar efter en halvtimmes hösilagekörande!

Jag försökte först med arbetshandskar och fleecevantar samtidigt men det fungerade typ dåligt när det blev kallare än en tre fyra minusgrader.

Vid riktigt extrem kyla är det inte mycket som slår riktig päls. Men då ska håren vara vända INÅT och inte vara flashiga och vackra UTÅT!

Så jag kan faktiskt ha förståelse för att folk som bor i hårda och kalla klimat använder päls. Däremot har jag svårt att förstå de som glassar runt i stan med päls när det inte ens är kallt ute...

Ja att använda den päls man redan har kan man ju göra. Fast jag ser ju inte om pälsen är ny eller om det är gammalt avegods eller vad det nu är, allt jag ser är nåt nöt med päls. Det finns ingenting jag hatar mer än pälsindustrin så då blir det automatiskt en djurplågarstämpel.

Däremot tycker jag inte att man ska gå och köpa ny päls här i Sverige oavsett väder - här handlar det trots allt inte om överlevnad, utan vi har tillgång till syntet. Eller ull för den delen, såvida den kommer från får som har det bra. Min gamla ullkappa värmer då iaf gott även vid -30 och är det ännu kallare så är det bara att dra på fler tröjor.

Känns inte som jag kan tycka så mycket iom att jag numer äter kött.
Däremot stör jag mig på folk som hatar päls men äter kött. Samma sak ju.

Kan hålla med om att i grunden är det samma sak, men tycker personligen att man kan äta kött men hata pälsindustrin. I många länder hålls djuren under hemska förhållanden utan tanke på djurskydd. Hängs långsamt för att pälsen ska resa sig innan de flås levande, rävar växer upp i lådor så trånga att de inte kan röra sig för att pälsen ska hållas oförstörd etc. Visst finns det hemskheter inom köttindustrin (bara namnet visar väl det) men inom pälsindustrin finns det noll känsla för att det är levande varelser och det existerar så mycket grymhet att det inte är sant.../arrak

här i Sverige oavsett väder - här handlar det trots allt inte om överlevnad, utan vi har tillgång till syntet. Eller ull för den delen, såvida den kommer från får som har det bra. Min gamla ullkappa värmer då iaf gott även vid -30 och är det ännu kallare så är det bara att dra på fler tröjor.

Jo ull är bra. Men syntet belastar naturen på andra sätt än vad ett naturmaterial ändå gör.

Det finns både ett djurskyddsperspektiv och ett miljöperspektiv liksom.

Däremot så belastar pälsfarmerna miljön de med oavsett djurskyddsaspekt. Stora farmer är inte direkt miljövänliga- minkfarmer tex fodrar med sk skräpfisk. Skräpfisken är liten fisk som tas av trålare som dammsuger havet på minsta lilla sardinrumpa. vilket är fisk som annars skulle bli mat till stora fiskar.

Jag skulle vilja säga att det finns ETISK päls, men det är päls som kommer från tamdjur som föds upp på ett bra sätt och där man använder hela djuret. Tex svenska fårskinn ( inte australiska- med deras sk mule slinging som är så plågsamt för djuren), dessutom anser jag att päls från de vilda djur som INTE är utrotningshotade och som jagas på ett sätt som är minimalt plågsamt för djuret uppfyller de kriterierna. ( Inte tex djur som fångas i fällor då alltså).

Så det är inte helt lätt med att diskutera djurskydd och päls och annat liknande.

Ohja, ull är underbart :love: Likaså finns ju folk som använder pälsen från angorakaniner - jag har ingen erfarenhet av det själv men tex mössa och vantar i angoraull ska visst vara väldigt varmt och skönt har jag hört.

Ja, fast som du säger så är det ju dåligt för miljön även med päls från farm så jag tycker inte att det är nån anledning till att köpa päls istället för syntet. Inte om det står mellan just de två iaf.

Och ja, att ta vara på päls från djur som dött ändå är det ju ingen som dör av (okej, den var dålig). Däremot kan jag inte hålla med om att det är rätt att jaga djur för pälsens skull även om djuret inte lider en sekund, helt enkelt för att päls inte är nödvändigt här. Liv före päls, liksom.

jag tycker att päls har man klätt sig i sedan stenåldern så själva "pälsbärandet" har jag ingenting emot. (dok tycker jag med att det ser groteskt ut, men det är ju en smaksak)

men sen om man tänker på själva industrin då minkar föds upp på stora minkfarmer och säkert inte har det allt för bra känns det smått absurt att folk måste bära riktig päls när det finns fake.

fast en sak som jag verkligen inte förstår är sånna som verkligen hatar päls och springer runt och kastar färgburkar på gamla tanter osv, det är bara idiotiskt och själva pälsbärandet verkar inte ha minskat för det.

Mvh Freddie:bump:

Det beror på vad det är för päls.
Jag tycker inte att djur ska födas upp enbart för sin päls men ifall djuret tas väl hand om och man även utnyttjar andra delar av det så är det ok. Tex fårskinn.

Angående att göra det bättre för pälsdjuren så är det knappt att det går att göra acceptabelt. Bra för djuren= ej lönsamt. Vi har tex inte några rävfarmar i Sverige idag för att djurskyddsbestämmelserna är så hårda att det inte blir lönsamt. Jag hoppas att det en dag blir likadant för tex mink.

Själv tycker jag det är groteskt att klä sig i lik! :crazy: Sen är det ju inte särskilt snyggt heller, enligt mig...

Hur många människor har du sett gå omkring med en död människa (ett lik alltså) virad runt kroppen :confused:

Päls är INTE = lik, utan det är just skinnet från ett djur och inget annat!

Pälsindustrin är hemsk, men att all päls är hemsk håller jag inte med om! Det finns lammskinnspälsar, pälsar/kragar av viltlevade predatorer, osv. osv. som jag anser är helt ok att bära och förmodligen mer miljömedvetet att bära än diverse konstframställda kläder.

Hur många människor har du sett gå omkring med en död människa (ett lik alltså) virad runt kroppen :confused:

Päls är INTE = lik, utan det är just skinnet från ett djur och inget annat!

Pälsindustrin är hemsk, men att all päls är hemsk håller jag inte med om! Det finns lammskinnspälsar, pälsar/kragar av viltlevade predatorer, osv. osv. som jag anser är helt ok att bära och förmodligen mer miljömedvetet att bära än diverse konstframställda kläder.

Tja, när det hänger ett rävhuvud över axlarna över socitetskärringarna och modebloggarna så tänker jag kalla det lik.

MEN tyvärr är det ju så att i alla fall den pälsdjursproduktion jag känner till inte går till på något särskilt djurvänligt sätt vilket gör att nya äkta pälsar känns ungefär på samma nivå som griskött från Danmark t ex. Idiotiskt att köpa med andra ord. :mad:

För de svenska grisarna hade det så himla bra eller?

Aztekerna fordom flådde människor och bar skinnen som en sorts overaller som en del av kulten.

(Ytterligare en av mina underliga historiska fotnötter som jag med jämna mellanrum pådyvlar mina medbukefalister...)

/KT

Lik- om död människa
Kadaver- om dött djur

Svenska svin har det inte heller bra, undantaget bl a kravgrisar. Även då man håller dom enligt minimibestämmelserna, anser jag att det är djurplågeri.
Den etablerade svinhållningen är en skymf mot svinens intelligens!

LIA

Jag ser inte så mycket eskimåer här i trakten. Finns det många hos dig?

Sälpäls hade jag inte ens tänkt på. Men det finns ju en viss avskjutning av säl, ska man inte använda skinnet från dem då? Ska det bara slängas?

Och får då? Det är också päls! Jag har inga som helst betänkligheter mot fårpälsar, har ni andra det?

Nä, mink är en annan sak, man får skilja på päls som biprodukt av mat/jakt. Fast personligen skulle jag inte heller vilja ha päls från de nu lagligt avrättade vargarna, eller inte heller av rödräv. Jag vill bara använda päls/skinn från våra "mat-djur" älg, får, ren, rådjur, get, ko (ev säl också, om den dödats för köttet) osv.
Det motiverar jag med att eftersom vi ändå äter dem kan vi lika gärna använda allt som går.

Det är vidrigt rakt igenom med päls. Finns ingen anledning över huvud taget att köpa plagg med äkta päls! Det ä ju sjukt att det ens är lagligt att man i Sverige får föda upp djur endast för pälsens skull! :mad:

Jag tycker att man kan ta tillvara på det när de ändå är döda, finns ingen nytta i att slänga det liksom. Ska man prompt skjuta djur så kan man gott ta vara på allting. Däremot tycker jag inte att man ska skjuta för pälsens skull.

Har inga problem med ull, men jag brukar inte köpa det ändå. Jag har så dålig koll på vilka får som lever bra och vilka som lever dåligt, med mulesing tex. Har en ullkappa men den har några år på nacken, köpte den när jag inte tänkte efter så mycket :p Jag skulle iaf lätt köpa ullkläder om jag hade bättre koll på vilka som är "godkända" och inte sas.

Den etablerade svinhållningen är en skymf mot svinens intelligens!
:bow:

OT - KT, jag såg just din floddrakes släktingar på tv. Är det bara jag eller ser de ut som dildos när de sträcker ut halsen och blåser upp sig för att solbada? :D

OT - KT, jag såg just din floddrakes släktingar på tv. Är det bara jag eller ser de ut som dildos när de sträcker ut halsen och blåser upp sig för att solbada? :D

hahahahah xD
känns som ett relevant svar i denna tråd ;)

Mvh Freddie:bump:

Det finns så många fina fejkade pälsar så dom äkta kunde sluta användas. Är dock personligen MKT trött på "aktivister" som kommer fram och härjar om min "päls" (används om det är mer än -20 annars för varm) skriker djurplågare etc. Den ÄR inte äkta och den ser inte ens äkta ut. Tyvärr många som härjar för härjandets skull och inte för djuren. Folk som blir FÖR fanatiska gör mig alltid misstänksam oavsett vad det gäller.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV