Päls = kläder?

M

maalin_

Vad tycker ni om att bära äkta päls?

Själv tycker jag det är groteskt att klä sig i lik! :crazy: Sen är det ju inte särskilt snyggt heller, enligt mig...

(Vet inte om ämnet passar in under "andra djur" men det handlar ju oftast om mink, coyotevargar, kaniner osv.)

Sv: Päls = kläder?

Jag tycker det är vidrigt, inte på grund av att det är fult eller äckligt men för att folk faktiskt är så hänsyslösa att de stödjer pälsindustrin. Så fort jag ser någon på stan med äkta päls får jag lust att hälla en hink målarfärg över dem, blir helt förbannad.

Även om man nu har köpt pälsen second hand osv så visar det ändå andra att det är okej att gå omkring i päls, att man tycker det är rätt.

Senast ändrad:

Idag finns det ingen orsak att klä sig i päls. På stenåldern fanns inget annat om man ville vara varm på vintern, men idag finns det mycket annat att välja på. Pälsindustrin har överlevt sig själv, men så länge det finns efterfrågan kommer de att fortsätta.

Vad gäller second hand är jag lite kluven. Ja, visst kan man se det som att man accepterar de värden pälsindustrin står för, men jag kan också känna att det ändå är ett sätt att "hedra" det djur som dödats i stället för att slänga plagget när det ändå är användbart. Men som sagt, jag är kluven. Skulle inte själv köpa en sådan päls, kanske för att jag i grund o botten trots allt tycker som Scandi.

Jag fick en present av någon som vet att jag tycker om katter. Det är en katt i päls. Förmodligen importerad. Jag vet inte om jag ska slänga den, men så tänker jag på det djur som satt livet till och känner att det vore att kasta bort det sista av det. Personen jag fick det av förstår inte sådana saker och kommer aldrig att veta om jag slänger "presenten", så av den orsaken spelar det ingen roll hur jag gör.

Känns inte som jag kan tycka så mycket iom att jag numer äter kött.
Däremot stör jag mig på folk som hatar päls men äter kött. Samma sak ju.

Tycker att päls är helt okej, om man ändå ska döda ett djur för köttes skull, varför inte ta vara på hela djuret då? (tex kor)

Därimot är jag väldigt emot alla stackars djur som måste lida för att vi bara ska ha betar, päls, fenor osv... :crazy:

+ att om djuret redan är dött, känner det ju inte om vi tar pälsen också, men levande djur som flås.. huvaligen vad jag vill döda sådana människor!!! :mad:

Fast alltså, det är inte mycket päls som kommer från köttindustrin.
Om man tar vara på skinnet från slaktdjur vet jag inte.

Jo, men frågan är om de kommer från slaktdjur.
Hmm. Någon som har en aning?

Fast jag vet då många möbler som är gjorda i både oxe och kalvskinn!

Fast tråden handlade ju om att bära päls, alltså kläder.

KL
Själv äger jag en second handpäls, i mitt fall en mössa. Det kan jag faktiskt tycka är okej. Att handla med det som redan finns. Men att köpa nytt, nope.

Fast tråden handlade ju om att bära päls, alltså kläder.

Skor är ju också ofta gjorda av äkta läder. Dvs kommer oftast från kor och grisar, ibland även tex vattenbuffel.

Väskor och bälten är också ofta av äkta läder, och handskar.

Jag skulle inte köpa en ny päls av djur som ENBART föds upp för att ta skinnet.
Däremot skulle jag kunna tänka mig om det tex är svensk rödräv som är skjuten i det vilda ( dvs viltskjutet ej utrotningshotat djur) eller från djur som föds upp primärt för köttet och ullen- nu tänker jag på får!

För mig är second hand päls helt okej. Pälsindustrin profiterar ju på att det hela tiden finns folk som vill köpa NYA pälsar. Om inte folk köper nytt så finns det ju ingen marknad.

Och om man använder tex en begagnad päls som man hitta på loppis, då kanske förre ägaren haft den i flera år, och så använder man kanske den själv i 5-10 år till varje vinter innan den är helt utsliten. Under hela den tiden så behöver man ju inte köpa en ny vinterjacka- och det är ju bra för även en vinterjacka som inte har päls på sig kostar ju naturen en del att tillverka.

Odling av tex bomull, bearbetning av detta i fabrik så att det blir tyg, transporter till och från fabrik och till konsument allting är ju faktiskt en miljöbelastning.

Känns inte som jag kan tycka så mycket iom att jag numer äter kött.
Däremot stör jag mig på folk som hatar päls men äter kött. Samma sak ju.

Men det är ju två olika saker. Skinn och läder kommer ju ifrån slaktdjur medan päls ofta kommer från djur vars kroppar slängs efter att pälsen tagits av.
Det är en sak att använda hela djuret och att föda upp djur endast för att folk ska kunna gå runt och känna sig alldeles BJOOOTIFUUUUUL.

Klart man kan äta kött och ändå vara för en god djurhållning? Mycket rävpäls kommer ju t ex utomlands ifrån, där rävsaxar är lagliga.

Alla kroppar som blir över efter att man tagit pälsen är ju ett miljöproblem med.

Senast ändrad:

Fast om man använder päls så visar man ju alla andra att det är okej att bära päls. Vilket leder till att efterfrågan på päls ökar.
Ta modet som det är nu t ex. Vintaaaaage. DVS, mormors gamla päls. I samma veva har jag aldrig sett så många med nya pälsar som nu.

Men varför kan man i så fall inte vara för en god djurhållning inom pälsindustrin? Och ska man resonera som så kan man väl lika gärna ifrågasätta varför vi ska äta kött när man kan lika gärna kan äta quorn/sojaprodukter som substitut.

Hade pälsdjuren haft det bra under sina liv kan man väl tycka det är lite mer okej (om än osmakligt i mitt tycke), men de har det förjävligt och det blir inte bättre av att folk köper päls som galningar. Säger inte att köttindustrins djur har det särskilt bra de heller, därav äter jag inget kött, precis som att jag inte köper päls.

Sverige ligger efter på fronten med päls, andra länder har redan förbjudit pälsuppfödning och vi som slår oss för brösten för att vi har en sån god djurhållning...

Det beror helt på under vilka förhållanden det gäller, jag håller helt med KungTulle i frågan.

Jag är ju uppvuxen med djur som föds upp för att gå till slakt (gris, ko, får) och även jakt på räv, älg, rådjur, vildsvin... och att inte använda t.ex. fårskinnen är ju slöseri. Att ta till vara på päls och skinn är för mig helt naturligt.

Men detta innebär inte att jag stödjer pälsindustrin. Jag förstår dock inte argumentet att inte bära päls, även om den är "framtagen" på ett för djuret bra sätt, enbart för att övriga pälsbärare inte ska uppmuntras.

Personligen ser jag inget annat än en puckad djurplågare när jag ser nån med päls, varesig det är en hel pälskappa, en mössa eller en liten pälskrage. Sånt folk är i mina ögon inte ens värda skiten under mina skor.

Men varför kan man i så fall inte vara för en god djurhållning inom pälsindustrin? Och ska man resonera som så kan man väl lika gärna ifrågasätta varför vi ska äta kött när man kan lika gärna kan äta quorn/sojaprodukter som substitut.
Förmodligen för att en god djurhållning inom pälsindustrin är omöjlig om man ska tjäna pengar på det. Ta tex minkar som rör sig över stora områden med vattendrag och hela köret, lycka till med att tillfredsställa de behoven och ändå gå med vinst.

Jag tycker ändå det är milsvidd skillnad på att käka kött och bära päls. Pälsen är ju bara för att folk ska kunna gå runt och känna sig alldeles smashing, medan kött ändå har med överlevnad att göra. Man kan debattera hurvida alla ska vara vegetarianer hur mycket man vill, men det går inte att komma ifrån att det finns en viss "nytta" i att äta kött (om man jämför kött och päls) som det inte finns om man pratar om päls.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV