Sv: Päls = kläder?
Idag finns det ingen orsak att klä sig i päls. På stenåldern fanns inget annat om man ville vara varm på vintern, men idag finns det mycket annat att välja på. Pälsindustrin har överlevt sig själv, men så länge det finns efterfrågan kommer de att fortsätta.
Vad gäller second hand är jag lite kluven. Ja, visst kan man se det som att man accepterar de värden pälsindustrin står för, men jag kan också känna att det ändå är ett sätt att "hedra" det djur som dödats i stället för att slänga plagget när det ändå är användbart. Men som sagt, jag är kluven. Skulle inte själv köpa en sådan päls, kanske för att jag i grund o botten trots allt tycker som Scandi.
Jag fick en present av någon som vet att jag tycker om katter. Det är en katt i päls. Förmodligen importerad. Jag vet inte om jag ska slänga den, men så tänker jag på det djur som satt livet till och känner att det vore att kasta bort det sista av det. Personen jag fick det av förstår inte sådana saker och kommer aldrig att veta om jag slänger "presenten", så av den orsaken spelar det ingen roll hur jag gör.