Palomino/isabell färgen.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CaBang
  • Startdatum Startdatum
C

CaBang

Ja behöver lite hjälp me hur man får fram det isabellfärgade anlaget, alltså vilka färger man kan "korsa" för att få fram den. Håller på me en hemsida om isabeller å ska skriva lite fakta och tips te dom som kanske vill avla fram en isabell.

Fuxanlag från båda föräldrarna samt att den ena har gulanlag.

Anlaget, som jag tror förkortas Ccr, bleker röd/brun färg i enkel uppsättning, och bleker i princip "allt" i dubbel uppsättning.

En häst med fux som grundfärg (ee) + ett Ccr-anlag blir isabell. Har den två Ccr-anlag blir den cremello, dvs ljust gräddvit med ljusa ögon (denna färg benämns ibland felaktigt albino, men det är den alltså inte - "äkta" albinism finns inte hos hästar).

En häst med brun som grundfärg (AE) och ett Ccr-anlag blir gulbrun, dvs ljust brun till cremefärgad på kroppen med svart man och svans och svarta ben. Med två Ccr-anlag blir den utseendemässigt snarlik cremellon, men kallas perlino och kan vara något mörkare.

En häst med svart som grundfärg (Eaa) med ett Ccr-anlag kan bli helt svart eller något "blekare" svart och skifta lite i rött. Färgens korrekta benämning är gulsvart, men många gulsvarta är säkert registrerade som svarta, eftersom det inte alltid syns att de har Ccr-anlag. Med dubbel Ccr-uppsättning och svart som grundfärg blir det perlino av det hela.

Vill man vara helt säker på att få en isabell, skall man korsa fux med cremello, det ger 100% isabeller.

Isabell + isabell ger 50% isabell, 25% fux och 25% cremello.

Isabell + fux ger 50% isabell och 50% fux.

Hur det blir när man korsar hästar med både svart anlag och gulanlag beror på om det svarta finns i enkel eller dubbel uppsättning, och om det bruna anlaget finns och om det i så fall finns i enkel eller dubbel uppsättning.

Tack så jätte mycket :) Perfekt för att ha på hemsidan! Ger er adressen sen när den är klar så ni får skicka in hästar å så som är isabeller m.m.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 021
Senast: Liran
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII