Pålagd valp?!?

Melli

Trådstartare
Min syster ska skaffa en valp och vi har surfat runt lite på olika kennlars sidor och gång efter annan läst uttrycket "pålagd valp". Vi sliter vårt hår, men kommer inte fram till vad det kan betyda. Gissningsvis något med att valpen överlevt?! Är detta helt åt skogen eller bränns det?

Sv: Pålagd valp?!?

Det enda jag kan tänka mig är att den är "pålagd" till till tiken, dvs att den inte automatiskt vill dia utan att man får lägga dit den. Kan det stämma i sammanhanget?

Ibland säger uppfödaren det om valpar de själva behållit, tror jag, kan det stämma?
Står det något mer som kan ge en ledtråd?

Det verkar inte logiskt med tanke på hur dom skrivit på hemsidan. Får man länka?

Undrar om det inte kan betyda något som "utöver beräknat antal"valpar. Läste något om någon som fött 13 valpar. Sju av dessa pålagda. Fick det till att det var beräknat (eller man betalat till hanhundsägaren) för sex stycken. Är inte säker dock.

Nix, stämmer inte heller tyvär. På hemsidan står följande fast snyggare uppställt då..

Födda valpar: 12 st varav 6 st tikar och 6 st hanar
Pålagda valpar: 12 st varav 6 st tikar och 6 st hanar

Födda korrekta valpar: 5tikar, 5 hanar
Dermoid sinus: 0 tikar, 0 hanar
Ridgefel: 1 tikar, 1 hanar
Ridgelösa: 0 tikar, 0 hanar
Kroksvans: 0 tikar, 0 hanar
Dödfödda: 0 tikar, 0 hanar

Pålagda valpar: 5 tikar, 5 hanar
Dermoid sinus: 0 tikar, 0 hanar
Ridgefel: 1 tikar, 1 hanar
Ridgelösa: 0 tikar, 0 hanar
Kroksvans: 0 tikar, 0 hanar
Dödfödda: 0 tikar, 0 hanar

Fast jag tror fortfarande att det kan betyda typ "Lagda till tiken".
12 föddes, tio lades till tiken.

Ändrar dock min tidigare ide om att det skulle vara valpar med svårighet att dia, utan de menar nog att de lagt dem till tiken rent allmänt.

Senast ändrad:

Ja det låter rimligt. Var något sånt som våra idéer kretsat kring också så det skänker mer ljus i frågan :)

Någon som vet säkert får gärna lägga till eller bekräfta!

Blir lite förvirrad dock då det först står att 12är pålagda, men under det står det att det är tio.

Ja, det är det som förvirrar lite, fast valparna som är pålagda är väl tolv fast två av de 12 har ridgefel. En tik och en hane. Samma som under "födda valpar".

Är det en eller två kullar?
Om det är en kull, så tror jag att två valpar blev avlivade och 10 blev pålagda dvs fick leva.
Men är lite förvirrade skrivit eftersom ordet pålagda fanns på båda:confused:
År det två kullar så skulle det enligt dena terori innebära att samtliga fick leva.

Hum! Varför inte helt enkelt fråga dom??

Har suttit o kollat runt. Verkar som pålagd betyder att de reggas i SKK?!

Verkar förekomma både med RR o Dobberman.. undrar om de som är felande inte reggas tex de som ej har ridge eller en felande.. verkar nästan vara så..

Dessa siffror är från en kull, men alla kullar som kenneln har på hemsidan har samma uppställning med olika siffror.
Ridgefelen är inte såna fel så man avlivar så alla tolv valpar har fått leva vidare, så det är alltså 12 pålagda valpar varar två har ridgefel.
Uppställningen på hemsidan är bättre. Ni får ett PM!

Detta är ju trots allt ett forum för frågor som kan poppa upp i ens huvud och i och med att vi diskuterade detta vid denna sena timme, så tänkte vi att vi även kunde diskutera det med buke. Klaras inte mysteriet ut så frågar vi kenneln när matte och husse är vakna :)

Nu har jag varit inne på kennelens hemsida!
Verkar vara en väldigt seriös och noga uppfödare (lite impad)
Är nu också nästan till 100% att det jag gisade på var riktigt.
Pålagda menas vilka som fick leva.
Behöver inte vara avlivade, såg att de hade skrivit på samma sätt där två valpar var döfödda.
12 är ju en väldigt stor kull, så inget konstigt om man tar bort 2, om det nu är det de gjort.
Ska bli spännande att höra om jag har rätt!

Har suttit o kollat runt. Verkar som pålagd betyder att de reggas i SKK?!

Verkar förekomma både med RR o Dobberman.. undrar om de som är felande inte reggas tex de som ej har ridge eller en felande.. verkar nästan vara så..

Som medlem i SKK, måste du rega samtliga levande valpar.
Detta är såg jag när jag var inne på deras hemsida en väldigt bra och seriös uppfödare, så att de skulle "fuska" och inte rega några det tar jag för uteslutet.

Tyckte att det verkade konstigt också. Är inte så påläst ang. uppfödning o SKK:s regler..

Kanske är som du säger då att de felande tas bort eftersom det är det antalet som inte finns reggade?

Behöver inte vara just de två valparna, men jag skulle kunna tänka mig det.
Om man vill minska antalet valpar i en kull, för tikens skull och ingen är liten och svag (i så fall tar man den i första hand) så återstår ju att man väljer dom som det är något "fel" på.
Det är i regel inget lätt beslut, men oftast det bästa ur många synpunkter att man avlivar några i en stor kull.

Melli, jag tycker dena uppfödare ger ett väldigt bra intryck!
Ärlig, rädd om sin ras, och seriös.
Jag skulle inte tveka att ta närmare kontakt och om allt känns rätt vid besök så hade jag utan tvekan köpt valp.

Ja, det måste vara så att det är de nu levande valparna som kallas för pålagda. Tack så mycket för klargörandet! :bow:

Dock verkar det som att RR får stora kullar och man tar inte bort valpar för den sakens skull. I kullen som föddes för några dagar sedan föddes tretton valpar varav alla är pålagda hittills. Kullen är tikens första. Däremot tas alla valpar med Dermoid Sinus (en medfödd hudsjukdom som RR kan ha) bort på en gång när det upptäcks.

Nu blir det bingen! Tack ska ni ha kära bukisar och sov gott!

Det verkar kunna vara överlevande valpar. Dvs. antalet pålagda valpar är antalet överlevande valpar. Drar den slutsatsen efter att ha kikat på hemsidor där det står att fler valpar fötts och antalet "pålagda" valpar stämmer överens med antalet döpta valpar.

Märkligt sätt att skriva det, varför inte helt enkelt skriva överlevande (om det nu är så enkelt)?

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 206
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka