Pålagd valp?!?

Sv: Pålagd valp?!?

Läste på en hemsida att de tagit bort blåa dobberman enligt gällande regler då färgen inte är godkänd i Sverige.

Antalet kvarvarande valpar var då samma som antalet pålagda så...?

Läste på en hemsida att de tagit bort blåa dobberman enligt gällande regler då färgen inte är godkänd i Sverige.

Antalet kvarvarande valpar var då samma som antalet pålagda så...?

Så då är vi nog inte klokare än när tråden började! :rofl: Det lättaste kanske är att maila någon av de uppfödare som använder sig av termen och fråga. ;)

Du har helt rätt, dom är underbara! Valp är tingad sedan en tid tillbaka och häromdagen så hälsade vi på kenneln och pratade om mångt och mycket och tittade på den högdräktiga tiken som fullkomligt glänste av välmående med sin gigantiska mage. Allt känns jättebra och du har helt rätt i att dom värnar om alla valpar dom skickar iväg. Jag är lika pirrig som min syster som ska ha valpis så jag Kommer troligtvis att åka skytteltrafik mellan mig och henne. Om tre veckor får vi hälsa på dom första gången!

Ack! Pålagd är alltså lurigare än vi trott ändå. Jag får ringa och fråga uppfödarna helt enkelt.

Väntar med spänning på svaret!!!
Har jag rätt tro...
Grattis till valpis, vill se bilder!!!:banana:

Det stavas Dobermann :crazy:

Jag tycker inte om ”språkpoliser”
Så länge man kan någorlunda förstå vad som skrivs är det OK för mig.
Kan finnas mängder med skäl till varför stavning är si och så…
Den vanligaste är nog att det går fort när man skriver…:angel:

Så har vi alla de som av olika orsaker har skrivsvårigheter, vi har precis haft ett exempel på en döv person till exempel.
Tycker alla som retar sig på stavfel, konstiga särskrivningar borde vara glada över att det inte drabbar dom själva, för självklart skriver de aldrig fel eller hur?

Sedan bör de ta sig en funderare på vad meningen är med att vara språkpolis:confused:
Vill ni att folk som vet med sig att de inte är så bra på stavning/svenska inte ska skriva eller…?
För det blir liksom resultat om man hänger upp sig på sånt här, man vågar till sist inte skriva något och det vore väl synd, då kan det missas många bra inlägg .

Speciellt lite trist när en "rättning" följs upp av en :crazy: eller en :smirk: vilket ger en nedlåtande/idiotförklarande ton.

Speciellt lite trist när en "rättning" följs upp av en :crazy: eller en :smirk: vilket ger en nedlåtande/idiotförklarande ton.

Fast jag tog inte illa upp :) eftersom jag kan skriva o vet hur det stavas, men ändå gör fel (slarv kallas det visst).

Men ni har helt rätt, för det kan finnas folk som har problem o tar väldigt illa upp !!!

Tänkte inte just på dig, även om det nu råkade bli din felstavning som startade detta.....

Jag har full respekt för att alla inte har förmåga att skriva perfekt. Men jag undrar varifrån folk får att det man uttalar hundrasen i fråga som dobbermann och därmed stavar det dobberman när det heter dåberman och stavas dobermann och det är inte bara en vi pratar om.
Förlåt du som skrev det jag hade synpunkter på om du är dyslektiker. Det var inte meningen att klanka just på dig, man kan säga att det här var typ droppen :bow:

Ack! Pålagd är alltså lurigare än vi trott ändå. Jag får ringa och fråga uppfödarna helt enkelt.

Pålagd betyder helt enkelt de valpar som är kvar d.v.s som överlevt.
Vid min första kull fick jag 5 valpar, 1 hane och 4 tikar men 1 tik dog kort efter födseln och kullen redovisades därför såhär:
Födda: 1+4. Pålagda: 1+3.
I andra kullen fick två hanar avlivas p.g.a DS och det blev då så här:
Födda: 6+5 Pålagda: 4+5.
Första siffran anger antalet hanvalpar och andra siffran då tikvalpar ;)

Det spelar ingen roll om valpen var dödfödd eller självdog senare. Födda är det som poppat ur tiken och pålagda är det som sedermera är kvar.

Förstår ni nu?

TS: Är det Li*****ges du ska köpa valp från?

..och ursprunget till ordet "pålagd" måste väl vara "lagd på/till tiken"? Annars kunde man ju säga överlevande lika gärna.

Jag fattar ändå inte riktigt vad min rasklubb då menar i sin uppfödar etik med att "Medlem i SGDK rekommenderas att inte lägga på mer än åtta (8) valpar per kull"

menar de då att man ska avliva 6 valpar om hunden tex får 14 (som inte är helt ovanligt med grandisar) och endast behålla 8??

nä vad trist ...Tänk om man väljer att avliva nästa champion.:( Fast det är klart att det är jobbigt för tilken att ha för många valpar.

Jag fattar ändå inte riktigt vad min rasklubb då menar i sin uppfödar etik med att "Medlem i SGDK rekommenderas att inte lägga på mer än åtta (8) valpar per kull"

menar de då att man ska avliva 6 valpar om hunden tex får 14 (som inte är helt ovanligt med grandisar) och endast behålla 8??

Ja, det menar de. Det är inte ovanligt med sådana rekommendationer från rasklubbar. Lite trist tycker jag, att de inte anser att deras medlemmar är kapabla till att avgöra sina tikars kapacitet på egen hand. Antar att man inte erbjuds valphänvisning om man inte följer rekommendationerna?

8 valpar kan vara för mycket för en tik medan en annan utan problem kan klara av 12 st. Helt åt skogen att slentrianmässigt rekommendera avlivning av friska valpar.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 206
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka