Påkörd, vad gör man sedan?

Vi har både lättakut och akutsjukhus så de har ju olika roller. Men till akutsjukhuset ska man ju vara allvarligt sjuk. Eller ha en pärla i näsan.
Vet faktiskt inte vad de har mer på VC än själva VC delen.
När jag skriver akuten, menar jag på sjukhuset.
Vet att vissa VC har akutmottagningar de också, och det är väl som du skriver lättakut.

Fast poängen jag försöker föra fram är att en del personer bokar tid inom sjukvården (i detta fallet förmodas det handla om ett läkarbesök) utan att faktiskt ha medicinskt behov av bedömningen.
När du nu skriver om Stina, så har Stina förmodligen betydligt större nytta av en kontakt med en fysioterapeut än av en läkare.

Om vi fortfarande diskuterar mitt inlägg om att inte lägga dokumentation på allmänna sjukvården så har jag ju också skrivit att råd (och däri ligger en rekommendation om att vid symtom som varar mer än någon vecka, kontakta fysioterapeut för den bästa hjälpen) är en god nytta (och nej, det var inte bokstavligen så jag uttryckte mig, och nej, jag specificerade inte innehållet i "råd").
Men om nu denna påhittade Stina är en vanlig person, hur ska hon då veta att hon ska till fysioterapeut och inte läkare? Hon måste ju kontakta vården på nåt sätt för att få rekommendation vart hon ska vända sig.

Vet att vissa VC har akutmottagningar de också, och det är väl som du skriver lättakut.
Våra två är helt skilda från varandra. Det är ett par kilometer mellan dem.

Jo tack. Så är jag uppvuxen. Det är bara klockslaget som avgör vad det är för något man går till :D
Ungefär så ja, och här blir det väl *tittar på klockan* äsch vc är stängt... överlever jag tills imorrn? *om ja väntar jag på vc, om nej åk till akuten* typ. :rofl:
Ibland tror jag att vi som är uppväxta i mindre samhällen har annan mentalitet än de som växer upp i storstan, både på gott och ont.

För egen personlig del har jag inte ett uns förtroende för vården - och håller mig också så långt borta från den jag bara kan. Jag har brutit/haft sprickor i mellan 30-35 ben i kroppen - vården känner bara till tån jag bröt som 6 åring. Haft 2-3 hjärnskakningar som vården inte heller känner till. Lever också med kronisk huvudvärk och migrän samt endometrios och PCOS, sedan många år, som jag inte sökt för. Jag söker inte vård så länge jag är talbar och åtminstone kan stödja lite på något ben. Det är dock min inställning och absolut ingenting jag rekommenderar till någon annan.

Jag vet mycket väl att vården går på knäna (milt uttryckt!) och att situationen är helt överjävlig. Men jag tycker också att man, som här vid en trafikolycka, tycker jag att man ska kunna söka sig till åtminstone en VC/närakut utan att bli bortviftad som "du vill bara ha försäkringspengar". Visst, att man går på knäna något så in i Norden, men vården är faktiskt till för sina patienter. Har man såna enorma problem med underbemanning och arbetsmiljö bör det anmälas till högre led och facket.

För egen personlig del har jag inte ett uns förtroende för vården - och håller mig också så långt borta från den jag bara kan. Jag har brutit/haft sprickor i mellan 30-35 ben i kroppen - vården känner bara till tån jag bröt som 6 åring. Haft 2-3 hjärnskakningar som vården inte heller känner till. Lever också med kronisk huvudvärk och migrän samt endometrios och PCOS, sedan många år, som jag inte sökt för. Jag söker inte vård så länge jag är talbar och åtminstone kan stödja lite på något ben. Det är dock min inställning och absolut ingenting jag rekommenderar till någon annan.

Jag vet mycket väl att vården går på knäna (milt uttryckt!) och att situationen är helt överjävlig. Men jag tycker också att man, som här vid en trafikolycka, tycker jag att man ska kunna söka sig till åtminstone en VC/närakut utan att bli bortviftad som "du vill bara ha försäkringspengar". Visst, att man går på knäna något så in i Norden, men vården är faktiskt till för sina patienter. Har man såna enorma problem med underbemanning och arbetsmiljö bör det anmälas till högre led och facket.
Men hur vet du att du haft så många frakturer/fissurer utan röntgen? Likaså hjärnskakningarna, vem har konstaterat dem?

Varför söker du inte hjälp om du har problem? :confused:

Men hur vet du att du haft så många frakturer/fissurer utan röntgen? Likaså hjärnskakningarna, vem har konstaterat dem?

Varför söker du inte hjälp om du har problem? :confused:

I många fall har jag känt genom huden att *aktuellt ben* varit skadat. Som en gång när jag fick en smäll på fotknölen, och sedan kände att den var i 3 bitar t.ex. Hjärnskakningar = fått smällar mot huvudet, fått ont i huvudet (typ huvudvärk och migrän) efter och ev. blivit lätt yr. Antagande i det fallet, men på enligt mig goda grunder.

Anser - för egen del - att så länge jag är talbar och kan stå upp så finns det andra som behöver vården bättre än mig.

@Dressyrtjejen_97 Var fanns dina föräldrar i det här???

Mycket hände när jag var +/- 15 år (m.a.o inte jätteung) och sen kanske jag inte sa allting till de heller :angel:
Med tanke på min höga smärttröskel var det inte särskilt svårt att dölja heller....Vilket också har varit en av anledningarna till att jag inte sökt vård. Som fotknölen i 3 bitar t.ex. På en skala 1-10 gjorde det liksom 4,5 ont, vilket var fullt hanterbart. Så fine att den hade gått i bitar, men det var ju inte jobbigt att leva med direkt, så kände ingen anledning att varken säga till föräldrarna eller söka vård då.

@Dressyrtjejen_97 Så du menar att du på fullaste allvar gått omkring och brutit ben och ljugit om det för dina föräldrar? Du får ursäkta men om det här är sant låter det otroligt oroväckande tycker jag.

Likaså att du brutit/fått sprickor i 35 ben i kroppen på fyra år.

Jag tror att man ska vara väldigt försiktig generellt med att självdiagnosticering.

I många fall har jag känt genom huden att *aktuellt ben* varit skadat. Som en gång när jag fick en smäll på fotknölen, och sedan kände att den var i 3 bitar t.ex. Hjärnskakningar = fått smällar mot huvudet, fått ont i huvudet (typ huvudvärk och migrän) efter och ev. blivit lätt yr. Antagande i det fallet, men på enligt mig goda grunder.

Anser - för egen del - att så länge jag är talbar och kan stå upp så finns det andra som behöver vården bättre än mig.

Och du har inte haft en tanke på att en obehandlad skada kan ge värre komplikationer i efterhand, och därmed kräva mer vård?

Ungefär så ja, och här blir det väl *tittar på klockan* äsch vc är stängt... överlever jag tills imorrn? *om ja väntar jag på vc, om nej åk till akuten* typ. :rofl:
Ibland tror jag att vi som är uppväxta i mindre samhällen har annan mentalitet än de som växer upp i storstan, både på gott och ont.
Det där tycker jag är en sund princip. Det är galet vad många som konsumerar sjukvård som godis typ. Jag har jobbat på en vc ute i landsbygden och en i en större stad...på den på landsbygden kom det verkliga problem framförallt som var medicinskt motiverade. I staden njae.....

Här, dit jag hör, är hc i samma byggnad som sjukhuset, men där bedrivs ingen form av akutvård alls. Akutmottagningen och primärvårdsjouren finns i sjukhusdelen av byggnaden, längst bort från hc och delar på samma väntrum och samma avdelning och ingen av de handhar akut ortopedi och akut kirurgi. För såna skador får man vända sig till 2 olika städer beroende på vilken skada det gäller, båda ca 12 mil bort.

Men snälla du.

Har du verkligen haft 30-35 frakturer innan du ens fyllt 20 så är det något som är allvarligt fel.

Och jag beklagar, men du kan inte ställa frakturdiagnos själv genom att bara "känna genom huden".
Hjärnskakning är inte "smäll i huvudet, ont i huvudet och yr". Så nej, inga goda grunder.
Endometrios och PCOS måste du ha sökt för någon gång, du kan inte ställa den diagnosen själv heller.

Vårdens underbemanning och arbetsmiljö går långt över chefer och fack - det handlar om resurser och neddragningar som kommer betydligt högre uppfrån. Katastrofala beslut och omorganisationer. Färre personer som måste göra mer jobb på kortare tid. Det är inte personalens fel att vården håller på att kollapsa. Tvärtom är det tack vare deras hårda envisa arbete som det inte gått åt skogen långt tidigare.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 492
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft besvär med ryggen i ett par år nu, men på sista tid verkar det ha eskalerat av någon outgrundlig anledning. Ridningen...
2
Svar
23
· Visningar
4 024
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama