Påkörd, vad gör man sedan?

I övrigt är det inte din olycksfallsförsäkring som ska användas om du får bestående men. Det är bilens trafikförsäkring som går in.

På tal om att skynda sig till vården direkt man drar på sig nån skada...
Jag fick min bagagelucka i bakhuvudet igår i rätt hög hastighet. Idag har jag en rejäl bula och sjukt ont i nacken. Ringde HC efter att ha pratat med folk på jobbet som tyckte jag var tokig som kom och jobbade övht. Sköterskan tänkte först skicka mig 8 mil till närmaste jourläkare, vilket jag tackade vänligt men bestämt nej till. Hon ringde då och rådfråga läkare och jag ska i morgon i första hand försöka få tag på en tid till sjukgymnast och har inte de möjlighet ska jag till läkare för att få det undersökt.

Jag hade uppsökt vård för att få det dokumenterat om inte annat. Får du men senare i livet av detta är det så mycket svårare att få ut på försäkringen. Om du har uppgifter till föraren, kontakta denna för läkarbesök osv bör gå på dens försäkring eftersom den vållade din skada. Beroende på omständigheterna skulle jag polisanmäla, men det är svårt att avgöra när man inte var där. Är du osäker - ring och fråga om detta är något som ska polisanmälas.

Anmäl till polis och bilens försäkringsbolag.
I mina ögon låter incidenten såpass allvarlig att det ska göras, dels att du hade grönt och dels att smällen du fått är mer än typ ytligt blåmärke.

Det där ska du polisanmäla, om inte annat.
Gående på övergångsställen har ett starkt skydd och det ses ganska allvarligt att någon blir påkörd där. Även om bilföraren - antar att den svängde i korsningen? - hade grönt ljus, så måste föraren se upp för gående på övergångsställen.

Man ska synas också. Och utan reflexer syns man inte.

Så även på övergångsställen kan rena olyckor ske.

Men det är naturligtvis polisens sak att utreda.

Men jag borde ändå ringa min försäkring och tala om för dom?
Absolut, hur ska de annars få veta om du är skadad? De kan även hjälpa dig med frågor och tips på vad du ska tänka på och som jag sa så kan det ju vara så att du har rätt till pengar från flera försäkringar än bilförsäkringen. :)

Jag blev påkörd för lite drygt två timmar sedan, eller "påkörd" är kanske mer rimligt att skriva eftersom jag hann hoppa undan med benen och smällen tog främst på armarna/överkroppen. Jag har aldrig varit med om det tidigare, vad gör jag? Jag har viss värk i kroppen, främst i nacke, rygg och huvud. Det är fullt hanterbar smärta. Känner mig lite bortkommen, men det är kanske vanligt. Borde jag söka läkarhjälp på sjukhuset? Eller vad "ska" man göra vid sådana händelser? Vårdcentralen imorgon räcker kanske, om besvären fortfarande sitter i.

Jag känner mig så jäkla puckad. Tog inga kontaktuppgifter trots att jag fick frågan flera gånger, men en annan person tog regnumret, utifall det skulle behövas senare.

Kontakta vården för att dokumentera dina skador. Jag blev påkörd bakifrån för ett par veckor sedan och första dagarna kändes det lite stelt, men nu är jag helt öm i hela ryggen. Det blir med andra ord värre!

Polisanmäl. Jättebra att du har regnummer, det ökar ju chansen att den som körde på dig blir hittad.

Upprepar... akutmottagningen är för akuta skador och sjukdomar, inte för att dokumentera inför eventuella försäkringsärenden.

Jag blev hänvisad till akuten både av 1177 och min vårdcentral. Jag vägrade (av skälen du nämner) vilket ledde till att jag öht inte fick nån läkartid utan smärtan dokumenterades via telefon.

"Vill du ha en läkartid måste du åka till akuten. Väntetiden är så lång här så vi kan inte ens sätta dig i kö"

Jag blev hänvisad till akuten både av 1177 och min vårdcentral. Jag vägrade (av skälen du nämner) vilket ledde till att jag öht inte fick nån läkartid utan smärtan dokumenterades via telefon.

"Vill du ha en läkartid måste du åka till akuten. Väntetiden är så lång här så vi kan inte ens sätta dig i kö"

Det är tragiskt att det ska behöva vara så.

När jag hade blivit påkörd bakifrån av en lastbil tog jag mig till jobbet efteråt, bilen gick ju att köra. Var lite öm i nacken men det stretchade jag bort på några dagar. Försäkringsbolaget föreslog att jag skulle bli undersökt av en läkare. Behövdes inte.
Och när jag nästan körde ihjäl mig för sex veckor sedan (körde på en död älg på motorväg) så blev bilen skrot men jag var oskadd. Ambulanskillarna och räddningsledare ville att jag skulle åka med till sjukhus men jag tyckte inte det behövdes. Öm i musklerna några dagar men annars var jag ju oskadd.

Kontakta vården för att dokumentera dina skador. Jag blev påkörd bakifrån för ett par veckor sedan och första dagarna kändes det lite stelt, men nu är jag helt öm i hela ryggen. Det blir med andra ord värre!

Polisanmäl. Jättebra att du har regnummer, det ökar ju chansen att den som körde på dig blir hittad.

Den smet ju inte men TS var vad det verkar för chockad för att ta uppgifter själv på plats och göra anmälan.

Det är inte så ovanligt.

Jag förstår inte vad flera menar med polisanmälan? Inget brott har ju blivit begått? En olycka är en olycka och det är ovanligt att polisen inleder brottsutredningar till följd av trafikolyckor. Om polisen är på plats så skriver de en olycksrapport för statistiken (STRADA = nationellt olycksregister). Det förekommer att polisen skriver olycksrapporter på enbart muntliga uppgifter, men en sådan rapport är inte så mycket värd.

Jag förstår inte vad flera menar med polisanmälan? Inget brott har ju blivit begått? En olycka är en olycka och det är ovanligt att polisen inleder brottsutredningar till följd av trafikolyckor. Om polisen är på plats så skriver de en olycksrapport för statistiken (STRADA = nationellt olycksregister). Det förekommer att polisen skriver olycksrapporter på enbart muntliga uppgifter, men en sådan rapport är inte så mycket värd.
Så det är fritt fram att köra på människor på övergångsställen?

Det finn väl en risk att det är ett trafikbrott?

Det finns ett polisvittne, och han tyckte att jag skulle anmäla det om jag upplevde problem idag.

Nu har jag haft kontakt med vårdcentralen, de tyckte inte jag behövde ses av läkare utan dokumenterade vad som sades över telefon. Håller smärtan i sig blev jag rekommenderad till sjukgymnast, och eventuellt läkare då.

Men om det kan vara ett brott eller inte är ju en del av det som polisen bedömer efter att anmälan är gjord.

Påkörd på övergångsställe när TS hade grönt. Det anser jag ska anmälas alltid om det inte är en uppenbart harmlös incident. Och det var inte detta då TS blev dels chockad, dels mörbultad. Det dessutom var mycket nära att ha varit ännu värre om hon inte hade lyckats rädda sig själv.
Bilen stannade inte när den skulle ha gjort det. Ska väl inte vara TS som avgör om orsaken bakom det var brott eller inte?

Av försäkringsskäl kan det vara viktigt att det finns en polisanmälan även om anmälan i sig inte leder till något mer.

Polisanmälan om vårdslöshet i trafik skrivs i regel då det blivit personskador. Även rapport till Strada.
Sen är det upp till en utredare om utredningen ska fortgå eller läggas ner, men det skrivs ofta polisanmälan vid olyckor. Särskilt vid personskador då.
Och skrivs det inte vårdslöshet, så skrivs det en anmälan om Trafikolycka utan misstanke om brott.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 492
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft besvär med ryggen i ett par år nu, men på sista tid verkar det ha eskalerat av någon outgrundlig anledning. Ridningen...
2
Svar
23
· Visningar
4 024
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama