Påkörd, vad gör man sedan?

tillägg riktat till @mandalaki
Jag hör ju till dem som anser att det finns människor som nyttjar sjukvårdens resurser för andra saker också, där sjukvården egentligen inte behövs. Som vid förkylningar till exempel.
Sjukvården behövs inte vid normala förkylningar eftersom sjukvården bäst håller fingrarna borta från recept i de lägena.
Och ändå är det många människor som söker sjukvården för just förkylningar.

Jag anser att man kan vara sjuk eller ha symtom utan att för den skull ha behov av vård.
Och det är nog där du och jag har till viss del olika syn.

Medicinskt brådskande? Jag har inte sagt att någon ska gå till akuten. Och vårdcentralen blir väl knappast mindre belastad om Stina kommer dit ett halvår efter sin olycka, än om hon kommer dagen efter. De har säkert lika mycket att göra om ett halvår.
Jag skulle också vilja se den läkare som skriver ett intyg på skador som någon säger sig ha fått för flera månader sedan.

Har du tänkt på att det inlägg vi diskuterar, inte var svar till någon annan användare i den här tråden.
Det var en "väldigt allmän betraktelse" om du tittar tillbaka på inlägget i fråga.

tillägg riktat till @mandalaki
Jag hör ju till dem som anser att det finns människor som nyttjar sjukvårdens resurser för andra saker också, där sjukvården egentligen inte behövs. Som vid förkylningar till exempel.
Sjukvården behövs inte vid normala förkylningar eftersom sjukvården bäst håller fingrarna borta från recept i de lägena.

Jag anser att man kan vara sjuk eller ha symtom utan att för den skull ha behov av vård.
Ja, det vet du ju att jag håller med dig om.

Men så länge som systemet ser ut som det gör - försäkringsbolagen kräver läkarintyg - så kan man inte begära att människor ska gå till dyra privatläkare.

För övrigt kostade mitt dyraste privatläkarbesök 2500, inte 1500, kom jag just på. Det vore fruktansvärt om folk inte kunde få ut på sin försäkring för att ett dyrt läkarbesök lade hinder i vägen.

Medicinskt brådskande? Jag har inte sagt att någon ska gå till akuten. Och vårdcentralen blir väl knappast mindre belastad om Stina kommer dit ett halvår efter sin olycka, än om hon kommer dagen efter. De har säkert lika mycket att göra om ett halvår.
Jag skulle också vilja se den läkare som skriver ett intyg på skador som någon säger sig ha fått för flera månader sedan.

Fast poängen jag försöker föra fram är att en del personer bokar tid inom sjukvården (i detta fallet förmodas det handla om ett läkarbesök) utan att faktiskt ha medicinskt behov av bedömningen.
När du nu skriver om Stina, så har Stina förmodligen betydligt större nytta av en kontakt med en fysioterapeut än av en läkare.

Om vi fortfarande diskuterar mitt inlägg om att inte lägga dokumentation på allmänna sjukvården så har jag ju också skrivit att råd (och däri ligger en rekommendation om att vid symtom som varar mer än någon vecka, kontakta fysioterapeut för den bästa hjälpen) är en god nytta (och nej, det var inte bokstavligen så jag uttryckte mig, och nej, jag specificerade inte innehållet i "råd").

Har du tänkt på att det inlägg vi diskuterar, inte var svar till någon annan användare i den här tråden.
Det var en "väldigt allmän betraktelse" om du tittar tillbaka på inlägget i fråga.
Jamen det vet jag väl. Stina var ett exempelnamn. Vad TS heter har jag ingen aning om. Sluta idiotförklara mig, är du snäll.

Ja, det vet du ju att jag håller med dig om.

Men så länge som systemet ser ut som det gör - försäkringsbolagen kräver läkarintyg - så kan man inte begära att människor ska gå till dyra privatläkare.

.

Fast min poäng är fortfarande att det är fråga om en privat köpt tjänst (försäkring) som lägger ut arbetsuppgifter på offentligt finansierad verksamhet. Och att försäkringsbolaget rimligen inte borde belasta den allmänt finansierade vården för sin verksamhet.

Som vid förkylningar till exempel.

Oftast beroende på att arbetsgivaren kräver läkarintyg..
Och där jag bor finns det inte så många privata alternativ och de som finns är i närhet av de lite större städerna = långt bort från där jag bor, så för mig och väldigt många andra är inte privat vård ett realistiskt alternativ.

Fast min poäng är fortfarande att det är fråga om en privat köpt tjänst (försäkring) som lägger ut arbetsuppgifter på offentligt finansierad verksamhet. Och att försäkringsbolaget rimligen inte borde belasta den allmänt finansierade vården för sin verksamhet.
Nej, så kan man se det, absolut. Men det var ju patientperspektivet vi diskuterade. Du skrev i ditt första inlägg om "allmänhetens vilja" att söka vård. Allmänheten = patienterna.

Jamen det vet jag väl. Stina var ett exempelnamn. Vad TS heter har jag ingen aning om. Sluta idiotförklara mig, är du snäll.
???
Förstår inte alls den här kommentaren utifrån det korta inlägg du svarade på?
Ja, Stina är ett exempelnamn.
Jag har inte ifrågasatt ditt val av exempelnamn.

Jag skrev det inlägget utifrån att du - sannolikt helt korrekt - skrev att du inte föreslagit akuten som rätt instans.
Och ville påminna om att jag inte lagt några ord i munnen på dig (om akuten eller annat).

Nej, så kan man se det, absolut. Men det var ju patientperspektivet vi diskuterade. Du skrev i ditt första inlägg om "allmänhetens vilja" att söka vård. Allmänheten = patienterna.

Aha, du satte likhetstecknet där.

Jag satte det mentalt mer i "allmänheten= kören på Bukefalos som glatt uppmanar människor att uppsöka vården för att dokumentera" (den uppmaningen har skrivits fler än en gång även i denna tråd).

Fast poängen jag försöker föra fram är att en del personer bokar tid inom sjukvården (i detta fallet förmodas det handla om ett läkarbesök) utan att faktiskt ha medicinskt behov av bedömningen.
När du nu skriver om Stina, så har Stina förmodligen betydligt större nytta av en kontakt med en fysioterapeut än av en läkare.

Om vi fortfarande diskuterar mitt inlägg om att inte lägga dokumentation på allmänna sjukvården så har jag ju också skrivit att råd (och däri ligger en rekommendation om att vid symtom som varar mer än någon vecka, kontakta fysioterapeut för den bästa hjälpen) är en god nytta (och nej, det var inte bokstavligen så jag uttryckte mig, och nej, jag specificerade inte innehållet i "råd").
Är det på riktigt så många som kommer in varje dag som har varit med om en trafikolycka så att sjukvården går på knäna av det, är det på allvar fel någonstans i stadsplaneringen (eller på invånarna i staden) Då är det väl bra att alls dokumenterar det så att åtgärd kan påbörjas. Kommer det in en trafikolycka då och då måste förkylningar belasta mer.

Är det på riktigt så många som kommer in varje dag som har varit med om en trafikolycka så att sjukvården går på knäna av det, är det på allvar fel någonstans i stadsplaneringen (eller på invånarna i staden) Då är det väl bra att alls dokumenterar det så att åtgärd kan påbörjas. Kommer det in en trafikolycka då och då måste förkylningar belasta mer.

"sjukvården" går på knäna av många anledningar.
En anledning är att politikernas löften till befolkningen rimmar illa med de resurser (personella och ekonomiska, och antal vårdplatser på sjukhus och tillgång till utrustning) som tilldelas för att sköta verksamheten.
Varje besök som saknar medicinsk orsak, minskar tillgängligheten för dem som har ett (större) medicinskt behov. Och ökar väntetiderna.

Ja, förkylningar belastar mer.
Och när man sitter i "utförar-änden" så är det ganska viktigt att fundera på vilka saker som inte behöver göras.
Kan man få bort många förkylningar, några dokumentationer efter olika typer av olyckor, lite ditten och lite datten, så får man större möjlighet att ta hand om de "gamla, multisjuka". Och kanske till och med lyckas förebygga lite?

Som sagt: det allra roligaste för alla vore väl om resurserna räckte till allt som alla vill ha, men så fungerar det ju inte.

Finns ju andra olyckor än trafikolyckor också.

Det här med att Vårdcentralen inte har tid att dokumentera skador ger ju faktiskt problem. Jag håller verkligen med om att dokumentationen för försäkringsärenden egentligen inte borde belasta skattefinansierad vård. Samtidigt har jag över tio mil till närmsta privata mottagning och det är jag nog inte ensam om i landet.

Jag blev själv påkörd för tre år sedan. Kontaktade vårdcentralen på telefontid dagen efter. Blev svarad att eftersom jag inte sökt akut vård (eftersom jag inte ville belasta akuten i onödan) behövde jag inte heller besöka vårdcentralen. Som läkaren sa på telefonen så behövde jag inte undersökas bara dokumenteras. Tyvärr blev samtalet aldrig dokumenterat så mina två försäkringsbolag vägrade betala ut ersättning. Så här tre år senare belastar jag verkligen det skattefinansierade samhället och särskilt sjukvården eftersom jag blev så svårt skadad i olyckan att jag troligtvis aldrig kommer kunna arbeta fullt ut igen. Så det är svårt att få ihop det här att allt måste dokumenteras samtidigt som man inte ska kontakta vårdcentralen i onödan.

Så det är svårt att få ihop det här att allt måste dokumenteras samtidigt som man inte ska kontakta vårdcentralen i onödan.
Och också, för att spinna vidare, hur ska en som privatperson kunna veta vad som är symptom på något allvarligt? Hur vet jag idag, vid en olycka, att det är mer än bara lite värk som jag inte bör söka akut för och huruvida det kommer påverka mig framåt? Och om det påverkar framåt, hur ska jag kunna härleda det till en olycka om det inte finns någonstans att det var där det började?

Jag har fullt förtroende för min läkare och sitter därför inte och ger mig själv diagnoser eller berättar för hen hur hen ska sköta sitt jobb, men jag förväntar mig ändå att jag, vid osäkerhet på en skadas omfattning, blir tagen på allvar och inte avfärdas med att jag bara är ute efter dokumentation.

Jag tror snarare att det syftas på att många människor idag går till akuten med sådant, som egentligen är vårdcentralsärenden. Till exempel förkylning.
Jag vet inte om det handlar om okunskap från människornas sida eller om de tror de är smarta?
Själv går jag endast till akuten om det är något riktigt akut, annars blir det vårdcentralen. Känns dock inte som många delar den synen av det man hört från akutmottagningarna, vilket på ett sätt är synd, men nu är läget som det är och man kan bara hoppas att det blir bättre.

Jag tror snarare att det syftas på att många människor idag går till akuten med sådant, som egentligen är vårdcentralsärenden. Till exempel förkylning.
Jag vet inte om det handlar om okunskap från människornas sida eller om de tror de är smarta?
Själv går jag endast till akuten om det är något riktigt akut, annars blir det vårdcentralen. Känns dock inte som många delar den synen av det man hört från akutmottagningarna, vilket på ett sätt är synd, men nu är läget som det är och man kan bara hoppas att det blir bättre.
Fast en förkylning är inget VC ärende,det är ett vårda dig själv ärende.

Ok. Jag pratar VC och känner mig privilegierad som har väldigt bra VC och lättakut nära mig. De har väldigt bra lösningar på hur man får tid för läkarbesök.

Har också VC nära och bra numera, akuten ligger ca 30 min bort. Så för mig känns det självklart att välja VC i första hand om det inte är akut akut. :)

Vi har både lättakut och akutsjukhus så de har ju olika roller. Men till akutsjukhuset ska man ju vara allvarligt sjuk. Eller ha en pärla i näsan.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 492
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft besvär med ryggen i ett par år nu, men på sista tid verkar det ha eskalerat av någon outgrundlig anledning. Ridningen...
2
Svar
23
· Visningar
4 024
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama