Det var bara ett exempel för vad en del söker vård för på akuten, där det skulle gå utmärkt med VC istället alternativt ringa 1177.
Men varför skulle någon söka vård för en vanlig förkylning överhuvudtaget?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var bara ett exempel för vad en del söker vård för på akuten, där det skulle gå utmärkt med VC istället alternativt ringa 1177.
För att de inte vet bättre? Det kanske är första gången de råkar ut för det och inte vet vad de ska göra?Men varför skulle någon söka vård för en vanlig förkylning överhuvudtaget?
Eftersom vi inte vet vad som felas, så vet vi ju inte heller om vård hade gett mindre men. Hade @Breen fått vård kanske besvären inte varit lika stora idagFast har du tänkt på att förekomsten eller inte av dokumentation i första läget inte har påverkat utvecklingen av dina symtom?
För så är det ju: prognosen avgörs inte (utom om det handlade om en fraktur i halsryggen med påföljande förlamningar som resultat, för att man inte uppmärksammade och åtgärdade en instabil fraktur, då) av om man blir akut bedömd eller inte.
Prognosen borde inte avgöras av huruvida man får ersättning från ett försäkringsbolag eller inte.
Däremot - om vi pratar om whiplash-liknande våld, kan prognosen avgöras av om man börjar träna enligt instruktioner och råd från fysioterapeut tidigt eller inte, och visst kan det vara så att den du pratade med i telefon inte gav den informationen; eller så gavs informationen men du uppfattade den inte eller så gavs informationen och du följde en sådan rekommendation men det blev ändå kvarstående besvär.
... och dessutom hade hen kanske fått nytta av försäkringarna som hen betalar för.Eftersom vi inte vet vad som felas, så vet vi ju inte heller om vård hade gett mindre men. Hade @Breen fått vård kanske besvären inte varit lika stora idag
Öroninflammation (dock inte för enkelsidigt nu när barnen är äldre), halsfluss, hosta som inte ger sig, andningssvårigheter eller feber över tre dygn är i min värld det vanliga vi söker vård för som är förknippat med förkylning.Men varför skulle någon söka vård för en vanlig förkylning överhuvudtaget?
Vad är ens hjärnskakning och spelar det någon roll egentligen om man sen mår bra?jag förstår inte hur så många verkar slå i huvudet så rejält utan att få hjärnskakning?
Kan olika kroppar vara olika känsliga för slag? Det är sällan jag lyckas slå i huvudet utan att få hjärnskakning (bekräftad av vården), även lätta fall jag spontant inte tycker var så farliga egentligen.
Jag bokade tid åt min man på VC när han hade en gräslig hosta som inte gick över (och var genomförkyld). De ville då kolla att han inte hade lunginflammation och så skrev de ut Cocilana åt honom.Men varför skulle någon söka vård för en vanlig förkylning överhuvudtaget?
Om man har en rejäl hosta som inte ger sig är det väl bara Cocilana som lindrar?Men varför skulle någon söka vård för en vanlig förkylning överhuvudtaget?
Jag bokade tid åt min man på VC när han hade en gräslig hosta som inte gick över (och var genomförkyld). De ville då kolla att han inte hade lunginflammation och så skrev de ut Cocilana åt honom.
Öroninflammation (dock inte för enkelsidigt nu när barnen är äldre), halsfluss, hosta som inte ger sig, andningssvårigheter eller feber över tre dygn är i min värld det vanliga vi söker vård för som är förknippat med förkylning.
Ingen av oss misstänkte lunginflammation. Vi bara tyckte att han behövde få ordentlig hostmedicin så att han skulle få sova. Tror han hade haft hostan i sex dagar då.Misstanke om lunginflammation, öroninflammation (framförallt hos vuxna och öronbarn) och halsfluss eller om man har andningssvårigheter eller[...]
Om man har en rejäl hosta som inte ger sig är det väl bara Cocilana som lindrar?
Ingen av oss misstänkte lunginflammation. Vi bara tyckte att han behövde få ordentlig hostmedicin så att han skulle få sova. Tror han hade haft hostan i sex dagar då.
Jag bokade en tid på vad som jag sen förstod var närakuten. Vi blev överhuvudtaget inte bemötta som om vi överdrev eller tramsade. Efter allt jag läst på Buke var jag faktiskt orolig för det.
Men ofta börjar det som en helt vanlig förkylning, så det är nog många som söker för "förkylning".Misstanke om lunginflammation, öroninflammation (framförallt hos vuxna och öronbarn) och halsfluss eller om man har andningssvårigheter eller feber i mer än tre dagar (feber mer än tre dagar gäller bara barn, vuxna kan ha feber längre utan att behöva söka för det) är inte en vanlig förkylning. Då är det just något man kan behöva hjälp av vården med.
Vår närakut är jättebra. Man kan alltid ringa dit och fråga om råd och antingen får vi en bokad tid eller så säger de direkt i telefon att de inte har tid eller att vi av andra anledningar inte ska komma in just då. Jättebra!Ingen av oss misstänkte lunginflammation. Vi bara tyckte att han behövde få ordentlig hostmedicin så att han skulle få sova. Tror han hade haft hostan i sex dagar då.
Jag bokade en tid på vad som jag sen förstod var närakuten. Vi blev överhuvudtaget inte bemötta som om vi överdrev eller tramsade. Efter allt jag läst på Buke var jag faktiskt orolig för det.
Fast att ge råd och diagnosera en skada över telefon låter otroligt osäkert och oseriöst.Ja visst.
Och ett telefonsamtal med en sjuksköterska eller läkare är väl alldeles utmärkt.
Ingen - inte jag, ingen annan i den här tråden, har kommenterat att Stina eller någon annan inte ska vända sig till vården för råd och information.
Men det är viss skillnad mellan att ringa och få råd, jämfört med att "gå till akuten" eller "gå till läkare" för att få dokumenterat.
Och igen - eftersom det finns de som är väldigt pigga på att missförstå - detta inlägget handlar än en gång om de människor som inte är svårt skadade.
De som är svårt skadade eller har allvarliga symtom ska självklart bedömas av läkare i ett akutläge, och många gånger också röntgas.
Ja, vår också! Jag har aldrig gått dit (går sällan till VC eller läkare) och blev verkligen positivt överraskad över såväl bemötande som service (alla var jätterara och vi kom in snabbt) .Vår närakut är jättebra. Man kan alltid ringa dit och fråga om råd och antingen får vi en bokad tid eller så säger de direkt i telefon att de inte har tid eller att vi av andra anledningar inte ska komma in just då. Jättebra!