Påkörd, vad gör man sedan?

Om man har en rejäl hosta som inte ger sig är det väl bara Cocilana som lindrar?
Jag spyr så inälvorna vill följa med upp om jag tar någonting med morfinbas, då hostar jag hellre. :yuck: Upptäckte det när jag gått omkring med lunginflammation en längre tid och till sist gick till min husläkare, jag hade garanterat varit på benen snabbare om jag inte tagit skiten. Nu spydde jag till eftermiddag dagen efter om jag tog en hutt vid sänggående. :nailbiting:

Efter första trafikolyckan fick jag Nobligan utskrivet, mådde apa och spydde även av de.

Upprepar... akutmottagningen är för akuta skador och sjukdomar, inte för att dokumentera inför eventuella försäkringsärenden.
Helt rätt akuten är till för riktigt akuta saker .När jag tippade med lastbilen och föll med huvdet 2 meter före ner i marken och tuppade av en stund för jag mindes inget av olyckan och helt plötsligt låg jag nere på marken Landade på länden och nacken då jag hade glassplitter som satt i skinnet i nacken och länden .Fick en blödning i lårmuskeln men tänkte att när benet inte viker sig då jag gick så vad det ok och jag stannade kvar och hjälpte bärgarna att få upp lastbilen på fötter igen och gick till vc nästa dag för att få olyckan dokumenterad!

Helt rätt akuten är till för riktigt akuta saker .När jag tippade med lastbilen och föll med huvdet 2 meter före ner i marken och tuppade av en stund för jag mindes inget av olyckan och helt plötsligt låg jag nere på marken Landade på länden och nacken då jag hade glassplitter som satt i skinnet i nacken och länden .Fick en blödning i lårmuskeln men tänkte att när benet inte viker sig då jag gick så vad det ok och jag stannade kvar och hjälpte bärgarna att få upp lastbilen på fötter igen och gick till vc nästa dag för att få olyckan dokumenterad!
Låter som en risk att vänta både med tanke på svimningen och blödningen.

Låter som en risk att vänta både med tanke på svimningen och blödningen.
Det var en inre blödning i lårmuskeln . så efter några dagar så fanns regnbågens alla färger från ljumsken ner till tånaglarna Blödde lite från huvudet och ryggen men det var mest för små skärsår och glassplitter som jag fick pilla ut i flera dagar efteråt

Fast det skulle jag nog tyckt du borde åkt till akuten med, framför allt för att du tappade medvetandet.
Var mest shockad så jag blev kvar vid olyckan och hjälpte till så gott jag kunde med att få undan gruset som var kvar på bilen så vi kunde rätta upp den på hjulen igen och skicka den till akuten

Fast har du tänkt på att förekomsten eller inte av dokumentation i första läget inte har påverkat utvecklingen av dina symtom?
För så är det ju: prognosen avgörs inte (utom om det handlade om en fraktur i halsryggen med påföljande förlamningar som resultat, för att man inte uppmärksammade och åtgärdade en instabil fraktur, då) av om man blir akut bedömd eller inte.
Prognosen borde inte avgöras av huruvida man får ersättning från ett försäkringsbolag eller inte.

Däremot - om vi pratar om whiplash-liknande våld, kan prognosen avgöras av om man börjar träna enligt instruktioner och råd från fysioterapeut tidigt eller inte, och visst kan det vara så att den du pratade med i telefon inte gav den informationen; eller så gavs informationen men du uppfattade den inte eller så gavs informationen och du följde en sådan rekommendation men det blev ändå kvarstående besvär.
Du har helt rätt i att bristande dokumentation i första hand drabbade mig ekonomiskt. Det var bristen på läkarkontakt som försämrade prognosen. Vad jag invänder mig emot är att vårdcentralen inte är en given första kontakt utan att man bör vända sig privat i första hand för mindre ärenden. Samt att sjukgymnast är en given första kontakt utan läkarkontakt först. Speciellt skador orsakade av trauma.

I mitt fall gick jag till sjukgymnast fyra dagar i veckan i tre månader. Under den här tiden kontaktade hon distriktsläkare sex gånger för att hon ville att jag skulle röntgas. Det är det jag reagerar på. Om sjukgymnast är första kontakten borde det gå att få komma till en läkare via sjukgymnasten. Kanske fungerar det bättre på andra vårdcentraler. Det borde vara bättre samarbete mellan läkare och sjukgymnast. Det är inte bra att sjukgymnast utför manipulation och traktorer på patienter utan röntgen, speciellt om man vet att det inte finns OMT utbildad på vårdcentralen. Och utan läkarkontakt blir det ingen remiss till röntgen.

Nu fick jag tillslut min röntgen av nacke och rygg. Då gick jag privat till kiropraktor med vårdavtal med landstinget. Han kunde fixa röntgen samma dag eftersom han inte vågade korrigera utan bild först. Kostade tretusen. Därför tycker jag faktiskt att vårdcentral ska vara en första kontakt, utan att man ska ha råd att behöva betala så mycket.

I mitt fall gick jag med två brutna nackkotor och bruten ryggkota i tre månader utan diagnos. Förlorade känsel i höger sida av kroppen under mitt sista besök hos sjukgymnasten. Fick därefter söka mig privat hela vägen.

Du har helt rätt i att bristande dokumentation i första hand drabbade mig ekonomiskt. Det var bristen på läkarkontakt som försämrade prognosen. Vad jag invänder mig emot är att vårdcentralen inte är en given första kontakt utan att man bör vända sig privat i första hand för mindre ärenden. Samt att sjukgymnast är en given första kontakt utan läkarkontakt först. Speciellt skador orsakade av trauma.

I mitt fall gick jag till sjukgymnast fyra dagar i veckan i tre månader. Under den här tiden kontaktade hon distriktsläkare sex gånger för att hon ville att jag skulle röntgas. Det är det jag reagerar på. Om sjukgymnast är första kontakten borde det gå att få komma till en läkare via sjukgymnasten. Kanske fungerar det bättre på andra vårdcentraler. Det borde vara bättre samarbete mellan läkare och sjukgymnast. Det är inte bra att sjukgymnast utför manipulation och traktorer på patienter utan röntgen, speciellt om man vet att det inte finns OMT utbildad på vårdcentralen. Och utan läkarkontakt blir det ingen remiss till röntgen.

Nu fick jag tillslut min röntgen av nacke och rygg. Då gick jag privat till kiropraktor med vårdavtal med landstinget. Han kunde fixa röntgen samma dag eftersom han inte vågade korrigera utan bild först. Kostade tretusen. Därför tycker jag faktiskt att vårdcentral ska vara en första kontakt, utan att man ska ha råd att behöva betala så mycket.

I mitt fall gick jag med två brutna nackkotor och bruten ryggkota i tre månader utan diagnos. Förlorade känsel i höger sida av kroppen under mitt sista besök hos sjukgymnasten. Fick därefter söka mig privat hela vägen.
Din sjukgymnast verkar inte varit rädd för att förlora sin legitimation.

Håller med på att dokumetationen är viktig .När jag var till läkaren efter olyckan så visade jag min nacke och länd som var full med splitter som jag inte fick ut själv och påtalade att jag inte minns något från smällen och en lastbilshytt är 2,50 invändigt och jag kastades ner på högersidan .Han tog i huvudet och vred det farm och tillbaka och sa det är inget fel på det här .Började få problem med ryggen efter det och sedan visade det sig att jag hade fyra db i nacken och ett i länden .Och min boss på firman sa det var inget att anmäla då jag inte blev skadad Jag kontaktade försäkringen och dom sa inget var anmält och jag kunde inte bevisa jag blivit skadad av just den smällen utan kunde lika gärna fått mina skador på fritiden .Så nu sitter man här med skägget i brevlådan och försöker få omplacering på jobbet då jag inte längre klarar mina ordinarie arbetsuppgifter men det verkar trögt det åxo !

Håller med på att dokumetationen är viktig .När jag var till läkaren efter olyckan så visade jag min nacke och länd som var full med splitter som jag inte fick ut själv och påtalade att jag inte minns något från smällen och en lastbilshytt är 2,50 invändigt och jag kastades ner på högersidan .Han tog i huvudet och vred det farm och tillbaka och sa det är inget fel på det här .Började få problem med ryggen efter det och sedan visade det sig att jag hade fyra db i nacken och ett i länden .Och min boss på firman sa det var inget att anmäla då jag inte blev skadad Jag kontaktade försäkringen och dom sa inget var anmält och jag kunde inte bevisa jag blivit skadad av just den smällen utan kunde lika gärna fått mina skador på fritiden .Så nu sitter man här med skägget i brevlådan och försöker få omplacering på jobbet då jag inte längre klarar mina ordinarie arbetsuppgifter men det verkar trögt det åxo !
Där har du ju ett mycket bra exempel på att det är viktigt att kolla upp sig efter en olycka även om det inte är akut. Dina skador skulle klassats som arbetsskada.

Där har du ju ett mycket bra exempel på att det är viktigt att kolla upp sig efter en olycka även om det inte är akut. Dina skador skulle klassats som arbetsskada.
Jag gick dit dagen efter för att få det dokumenterat och få något för benet då jag inte kunde gå utan att stödja mig på något men sedan brast det på företaget då dom inte anmälde det då jag inte skadat mig .Då jag slet av min halva tumme i en bergborrmaskin då blev det anmält och det klassades som arbetsskade och invaliditet med 13%

Diskbråck ger bara symtom om de klämmer på en nervrot, och då får du ont ut i armen (halsrygg) eller benet (ländrygg). Inte alls säkert att det hade något med olyckan att göra, dessutom läker diskbråck alltid ut.

Diskbråck ger bara symtom om de klämmer på en nervrot, och då får du ont ut i armen (halsrygg) eller benet (ländrygg). Inte alls säkert att det hade något med olyckan att göra, dessutom läker diskbråck alltid ut.
Jo fick dom symtomen och tre av dom är utbytta mot implantat och en metallplatta och även spinal stenose men det är ju förträngningar på två nivåer

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 492
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft besvär med ryggen i ett par år nu, men på sista tid verkar det ha eskalerat av någon outgrundlig anledning. Ridningen...
2
Svar
23
· Visningar
4 024
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama