Påkörd, vad gör man sedan?

Diskbråck ger bara symtom om de klämmer på en nervrot, och då får du ont ut i armen (halsrygg) eller benet (ländrygg). Inte alls säkert att det hade något med olyckan att göra, dessutom läker diskbråck alltid ut.
Hur lång tid tar det? Enl ortopeden i Skövde 2-3 år, mina är värre än någonsin efter nästan 3 år.

Borde läka ut på den tiden, men det kan ju komma nya.
Nej,nej nej!!! Vill inte ha fler :mad: Faktum är att tanken slagit mig,och iså fall har jag fått ett eller flera under dom andra för mycket av smärtan sitter typ ute vid höftkammen och rygger låser sig för ingenting ,typ stå o skala potatis,sen kan jag inte flytta mig.:banghead:

Min pappa hade diskbråck i flera år och det blev bara sämre och sämre. Till slut så kunde han knappt gå och då blev det operation.
Jag går åt samma håll känns det som,jag tackade ju nej till OP för ca 2år sen eftersom att det blir besvärligt om man bor singel efter op och att läkaren sa att dom läker ut,men jag ska be om en ny MR nu så får vi se vad problemet är.
Och om någon kan förklarar exakt för mig ang eftervården så jag ser om jag kan lösa matinköp.hunden,anpassning av huset mm.

Ska kanske tillägga att jag avskyr sjukhus,platsinpackade sängar,prasliga klistriga sjukhus kuddar, snarkande,pustande,gnällande människor och korridor spring,men jag antar att man inte kan komma på morgonen o gå hem på em även om dom gör det med titthål.

Jag går åt samma håll känns det som,jag tackade ju nej till OP för ca 2år sen eftersom att det blir besvärligt om man bor singel efter op och att läkaren sa att dom läker ut,men jag ska be om en ny MR nu så får vi se vad problemet är.
Och om någon kan förklarar exakt för mig ang eftervården så jag ser om jag kan lösa matinköp.hunden,anpassning av huset mm.
För pappa gjorde operationen en enorm skillnad. Från jätteont trots kraftig smärtlindring till att kunna gå runt som vanligt.

Vet inte hur det var med eftervården. Mamma levde då fortfarande så det som behövdes göras gjorde hon.

Nej,nej nej!!! Vill inte ha fler :mad: Faktum är att tanken slagit mig,och iså fall har jag fått ett eller flera under dom andra för mycket av smärtan sitter typ ute vid höftkammen och rygger låser sig för ingenting ,typ stå o skala potatis,sen kan jag inte flytta mig.:banghead:

Diskbråck i ländryggen ger symtom i benen, inte i ryggen.

Jag är glad att jag gjorde operationen då jag kunde helt tappa ena armen och den försvann ganska lång tid och hade värk men fick komplikationer så jag fick opereras igen efter 5 dagar då en disk brast och jag har nog alldrig haft så ont som då men min ländrygg är lika som förut då den inte är åtgärdad utan får passa mig så jag inte gör något framåtlutad för då viker benen sig och jag gör ner mig totalt från båda sidorna .Även fast jag har ont nu så är det inte på långa vägar som innan op !

Jag trillade av en häst för 1,5 år sen, baklänges och landade på rygg. Luften försvann och det blev otroligt stelt i bröstmuskulaturen men inte så farligt ont. Efter en varm dusch släppte krampen runt bröstet och jag kunde andas ordentligt igen, men då började det krypa upp en stelhet i nacken. Åkte in till akuten då alla krävde det och blev ordentligt genomgången. Mjukskador sade röntgen (och 2 kotkompressioner, men det var inte av detta) och jag fick äntligen åka hem efter 4 h i nackkrage.
Efter 2 v hade jag fortfarande otroligt ont och kom knappt upp ur sängen. Fick tid på vc för medicin och förlängning av sjukintyg och läkaren var väldigt skeptisk. Jag kunde ju gå, då kunde jag väl lika gärna jobba. Sen kollade hon i journalen och där visade det sig att jag tydligen hade en diffus fraktur i vänster kotkropp på T3 (vad det betyder vet jag inte) och då var det plötsligt inga problem att bli sjukskriven :D

Jag hade nog inte åkt in akut om ingen tjatat på mig, men jag hade definitivt inte mått bra utan smärtstillande.

Jag spyr så inälvorna vill följa med upp om jag tar någonting med morfinbas, då hostar jag hellre. :yuck: Upptäckte det när jag gått omkring med lunginflammation en längre tid och till sist gick till min husläkare, jag hade garanterat varit på benen snabbare om jag inte tagit skiten. Nu spydde jag till eftermiddag dagen efter om jag tog en hutt vid sänggående. :nailbiting:

Efter första trafikolyckan fick jag Nobligan utskrivet, mådde apa och spydde även av de.

Och jag kan inte ta sånna mediciner eftersom jag får den där hemska bröstsmärtan som vissa får enligt fass. Fick den av Noskapin och då får man den tydligen av alla hostmediciner som funkar på samma sätt som den. Så jag får också klara mig utan.

Diskbråck i ländryggen ger symtom i benen, inte i ryggen.
Då kanske jag inte fått flera :banana: Fast då är frågan va det är som gör så förbannat ont och som bråkar så fort jag rör mig eller böjer mig framåt eller reser mig upp från soffan.
Ischias var det faktiskt flera mån sen jag hade.

Verkar som ryggar kan göra att man har ont eller domnar på många ställen även dom intimaste kroppsdelarna har jag märkt :o ! En gammal man sa till mig en gång det enda sättet att bli av med det där är när det ruttnar bort .:yuck: En klen tröst då man förhoppningsvis har några år kvar att leva :meh:

Verkar som ryggar kan göra att man har ont eller domnar på många ställen även dom intimaste kroppsdelarna har jag märkt :o ! En gammal man sa till mig en gång det enda sättet att bli av med det där är när det ruttnar bort .:yuck: En klen tröst då man förhoppningsvis har några år kvar att leva :meh:
Har snorren sagt upp sig :eek::nailbiting:

Det ska du vara vaksam på faktiskt, domningar runt könsorganet/analen samt problem med kiss och bajs associerade till detta är alarmsymtom som man ska söka akut för :)

Det ska du vara vaksam på faktiskt, domningar runt könsorganet/analen samt problem med kiss och bajs associerade till detta är alarmsymtom som man ska söka akut för :)
Det har jag haft + känselbortfall på delar av ett ben, väldigt oskönt o opraktiskt. När jag äntligen sökte vård blev jag inlagd akut på neurologen, genom uteslutningsmetoden kom dom fram till neurit mellan några ländkotor, blev som ny efter 10 dagars behandling med butasolidin intramuskulärt.

Fast att ge råd och diagnosera en skada över telefon låter otroligt osäkert och oseriöst.

Det är så 112 och 1177 fungerar. Det är varken osäkert eller oseriöst. Finns det frågetecken som kan innebära allvarliga konsekvenser för patienten så hänvisas en vidare. Även om jag känner mig unik i mitt mående och i sammanhanget så är de väldigt sällan jag är det. Sjukvårdsrådgivning/hänvisning är baserat på många många standardiserade sjukdomsfall, mindre ofta personligt tyckande.
Tyvärr finns det som alltid en liten andel som blir fel bedömda, men det sker även vid öga mot öga kontakt med vården.

Har påtalat detta vid flera tillfällen till min ortoped men han säger det inte är så alarmerande .Värre är om man inte kan göra något alls men om man inte kan kontrollera och det kommer då man får kännselbortfall och musklerna lägger av så man faller till golvet är det inte så farligt !

Det är så 112 och 1177 fungerar. Det är varken osäkert eller oseriöst. Finns det frågetecken som kan innebära allvarliga konsekvenser för patienten så hänvisas en vidare. Även om jag känner mig unik i mitt mående och i sammanhanget så är de väldigt sällan jag är det. Sjukvårdsrådgivning/hänvisning är baserat på många många standardiserade sjukdomsfall, mindre ofta personligt tyckande.
Tyvärr finns det som alltid en liten andel som blir fel bedömda, men det sker även vid öga mot öga kontakt med vården.
Fast det finns ju en anledning till varöfr 1177 oftast skickar en vidare till akuten när man ringer?

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 492
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft besvär med ryggen i ett par år nu, men på sista tid verkar det ha eskalerat av någon outgrundlig anledning. Ridningen...
2
Svar
23
· Visningar
4 024
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama