Padd under nosgrimman?

Emma-pemma

Trådstartare
Är det en ny trend att ha en padd under nosgrimman? Det dök upp reklam i mitt fb-flöde häromdagen, och nu ser jag att flera har det på OS. Det finns ju redan stoppning i alla nosgrimmor nu för tiden, om man nu tycker att man vill dra åt så mycket att det spelar roll. Vem började med detta?
 
Den trenden har funnits i iaf tio år, hos dressyr eliten. En del har bara vid nosryggen, andra både uppe och nere. När jag jobbade var det vanligast med neoprenepaddar. Deras förklaring var att det blev mer stabil kontakt och mindre risk för nyp. Jag ansåg ju att de kunde dra nosgrimman mindre hårt så skulle det mesta lösa sig..
 
Det är en modegrej som fått ett nytt uppsving nu när hästvälfärden blivit en het potatis i media. Tillverkarna ser sin chans att tjäna lite pengar på produkter som är fullständigt onödiga för 99% av ryttarna om man bara gav fan i att dra åt nosgrimman så hårt.
 
Jag kan se ett syfte med det på hästar som blir irriterade på eller får skav av remmar som rör sig (har själv haft båda delar), då kan en väldigt komprimerbar padd göra så att man kan ha lös nosgrimma utan att den rör sig för mycket på huvudet. Men det är ju i 99% av fallen inte så den används.
 
I min ungdom hade jag en arab som fick skavsår av precis allting.

Idag när jag ser alla typer av fårskinnskydd och neoprenskydd blir jag något avundsjuk.

Under de perioder som var värst (fällningen på våren) fick vi linda in hästen i massor av olika mjuka paddor. Hästens ägare var dessutom syslöjdslärare och sydde egna skydd av stuvbitar. Dessa bitar hade sällan och aldrig samma färg.

Ja, ni kan tänka er själv, ett skydd i en färg för höger skänkel (ja hästen fick skav bara av att benet låg intill), en annan färg på andra sidan. En färg på nackstycket, en annan på nosgrimman (som för övrigt var väldigt lös, att vi inte red utan begriper jag inte idag, men jag ”skyller på” att det var andra tider då. Sen ytterligare en färg på tyglarna (ja, hästen fick skav av tygeln bara den låg mot halsen).

Kort sagt, hästen såg ut som en julgran hela våren…

Tyvärr används inte dessa i grunden utmärkta skydd på rätt sätt idag …
 
Det är en modegrej som fått ett nytt uppsving nu när hästvälfärden blivit en het potatis i media. Tillverkarna ser sin chans att tjäna lite pengar på produkter som är fullständigt onödiga för 99% av ryttarna om man bara gav fan i att dra åt nosgrimman så hårt.
Den modell jag får upp reklam för på ansiktsboken skulle trilla bort om man inte drar åt nosgrimman för kung och fosterland. Den är alltså inte bara onödig om man spänner korrekt den fungerar inte ens om man gör det.
 
Den modell jag får upp reklam för på ansiktsboken skulle trilla bort om man inte drar åt nosgrimman för kung och fosterland. Den är alltså inte bara onödig om man spänner korrekt den fungerar inte ens om man gör det.
Jag har klämt och känt på ett sådant, och den har som små spännen som fäster runt kanten på nosgrimman, så den sitter kvar även vid lös nosgrimma, den är lite förhöjd så nosgrimman kommer upp en bit. Jag säger inte att det är något som är nödvändigt, men jag kan förstå användningen som underlättas om man ändå använder pad vanligtvis.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 554
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 270
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 660
Senast: Squie
·
Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
389
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp