Pad till rundskuren sadel

Lycanthrope

Trådstartare
Vad har ni för pad till era rundskurna westernsadlar?
Kör ni bara med rundskuren pad också eller vanlig?

Hur ser det ut med vanlig pad till rundskuren sadel? :o

Sv: Pad till rundskuren sadel

Vad har ni för pad till era rundskurna westernsadlar?
Kör ni bara med rundskuren pad också eller vanlig?

Hur ser det ut med vanlig pad till rundskuren sadel? :o

Jag har en vanlig pad under min rundskurna westernsadel.

P6230292-1.jpg
[/IMG]

Jag har också en filt under paden så jag slipper tvätta den så ofta och sen tycker jag att min pad är för tunn att bara ha den under.

MVH Ann

Har rundskuren padd under min rundskurna westernsadel samt vanlig filt närmast hästen.
Padd efter sadelns utformining kör jag på har en av varje till varje häst.

Det där är en smaksak tror jag

Kör på en vanlig Padd, det är ju snyggare;)
Men tänk på en sak som jag lärde mig den hårda vägen, om du ska ha som bilden ovan MÅSTE du ha filten över. Filtar är nämligen inte till för att andvändas hela tiden utan enbart på tävling. Filtar skaver tänk på det!
Lycka till!

Kör på en vanlig Padd, det är ju snyggare;)
Men tänk på en sak som jag lärde mig den hårda vägen, om du ska ha som bilden ovan MÅSTE du ha filten över. Filtar är nämligen inte till för att andvändas hela tiden utan enbart på tävling. Filtar skaver tänk på det!
Lycka till!

Nej filtar behöver man inte ha över paden, inte om det är en ullfilt och dom skaver inte alls iså fall passar inte sadeln eller så har man inte sadlat riktigt. Min filt är dessutom gjord för bomlösa sadlar men jag har tagit ut inanmätet. Filtar är inte endast till för tävling, förr så använde man stora ullfiltar som pad under westernsadeln. Jag har sadlat så här över ett år nu och han har aldrig fått ngt skav inte ens med den gamla sadeln som blev förliten fick han skav. Men däremot finns det hästar som har lättare att få skav, framförallt i kanten på paden det har jag sett på nära håll. Alla är vi olika och framför allt så är hästarna olika om din häst får skav av filten så behöver inte min eller TS häst få det. Tyvärr så är många filtar ute på marknaden inte rena ullfiltar utan innehåller även syntetiskt material eller är helt syntetiska.

MVH Ann

Jag har en ullfilt under neoprenpad...funkar utmärkt och ger inte skav. Min sadel är rundskuren, har ej rundskuren pad således ;)

jag har också vanlig pad, med eller utan filt, till min rundskurna sadel... tycker det är snyggast :)

okej, förlåt om jag gjorde dig upprörd. sa bara vad JAG tycker!
mvh Agnes

okej, förlåt om jag gjorde dig upprörd. sa bara vad JAG tycker!
mvh Agnes

Jag är inte upprörd utan tycker bara att du inte behöver betona så hårt när du skriver, det är lätt att missförstå det skrivna ordet i ett sånt här forum. Alla får tycka som de vill för vi är alla olika. Detta kan bli en bra diskussion vilket som verkar bäst.

MVH Ann

Senast ändrad av en moderator:

Jag har vanlig pad under. Tycker inte att det är speciellt snyggt med rundskuren pad ;)

Har heller inte filten under sadeln. :grin:

*kl*

Jag har vanliga paddar, tycker inte rundskurna paddar är snyggt:angel: plus att det finns mer att välja och vraka bland. Det som jag kan se som ett problem är om padden är för lång och har helt raka hörnen, då står den gärna ut lite i hörnena därbak.

KL*

Tänkte sticka in med en fråga när ni ändå diskuterar var filten ska ligga.

Jag har en stocksadel ( vet att det inte är likadant som western) men med en filt under.
Jag har nu beställt en gelepad men funderar nu på ska den ligga under filten direkt på hästen eller mellan filt och sadel?

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 676
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 483
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar