På tal om mus-tråden...

bettysmatte

Trådstartare
Ja, vad gör man egentligen åt möss i huset? Det verkar ju vara musinvasion i år! Vanliga fällor, "burfällor", katt, gift (aldrig!)...vad finns det mer? Tips, tack, angående hur man blir av med mössen!! Vi har JAGAT ut ett antal nu och det börjar bli lite tjatigt..:D .

Sv: På tal om mus-tråden...

lånar din tråd och lägger till en fråga om hur man gör om man fått in råttor i bilen hur tusan kommer de in?? en relativt ny bil som inte borde har några stora rosthål där de kan krypa in.. det är inga minimäss utan Råttor som en efter en kommer på besök.. mina föräldrar tycker det är så där kul att behöva ha råttfälla i bilen.
en dag hade en snäll lagt sig att dö i förarsätet, mamma höll på att få hjärtlag när hon öppnade bilen, hon trodde den hade hoppat in kvällen innan när hon gick ut men två dagar senare hade hon glömt en chokladkartong i bilen och upptäcker att det är gnagt ett hål på den och en choklad bit är utplockad som smaskad på... sen dess är tre råttor fångade i råttäfllan.

VARFÖR flyttades tråden hit:crazy: :confused: ?? Jag är ju inte precis intresserad av att hålla mössen i huset som sällskapsdjur. Jag ville ha tips ang. hur man blir av med dem. Tror nog att Senior var ett bättre ställe för det...

Fyy va ja hatar dom små rakkarna.. Typ ett helt gäng råttl*vlar som råkade ha ravefest mitt över mitt huvud, i taket, när jag skulle sova.. 3 nätter i rad dessutom..som att dom inte blev tillräckligt jobbiga efter första liksom.. :eek:

Men sen... :devil: ...satte mina föräldrar ut fällor... :devil: ..då var festen över kan man säga... :devil: Nu är det tyst... :banana:

Satte dit små sånnadär "vanliga" små fällor..så en bit korv i... :bump: ..smaskens... :rofl:

Sen angående råttor i bilen. Dom kan krypa in genom motorn..sen in i cupén...dom är smidiga små kräk... :devil:

bettysmatte skrev:
VARFÖR flyttades tråden hit:crazy: :confused: ?? Jag är ju inte precis intresserad av att hålla mössen i huset som sällskapsdjur. Jag ville ha tips ang. hur man blir av med dem. Tror nog att Senior var ett bättre ställe för det...

Det undrar jag med...:crazy:

Varför inte gift?
Ett normalt råttgift ligger i en låda, råttan äter, blir törstig går UT och letar efter vatten, när råttan dricker dör den.

skall man annars fånga dem i bur så skaffa en kompis med reptiler som kan äta dem...
fånga dem så de drunknar är ju inte särskilt snällt det heller.

det finns eldosor man stoppar in i kontakten som avger en signal som håller råttor / möss borta, som fungerar bra.
tyvärr KAN de IBLAND störa hundar och katter

Råttgift innebär en väldigt plågsam död och jag vet inte hur det är med möss men råttor överlistar det ändå. Inget som funkar i långa loppet...

NE...dessutom kan råttorna bli lite smått otäcka när de blir påverkade av giftet... :crazy:

Hur blir de då?
Har aldrig sett nån påverkad råtta... Vilket jag iofs är väldigt glad över för råttgift är inget som borde existera enligt mig...

Nej tack, gift är vidrigt. Då kör jag hellre med vanliga musfällor. Träffar fällan bara rätt (och det gör den väl för det mesta) så dör ju musen snabbt. Gift är ju långsamt och plågsamt. Dessutom skadligt för andra djur, och människor, om någon skulle komma åt det av misstag. Vi har en burfälla också som vi hittills bara fångat en mus i. Antar att de är för smarta för att gå in? Den musen gick vi långt iväg med och släppte ut. Det är inte lätt att vara djurvän och samtidigt avsky möss i sitt hus:crazy: .

Rockriddaren skrev:
Varför inte gift?
Ett normalt råttgift ligger i en låda, råttan äter, blir törstig går UT och letar efter vatten, när råttan dricker dör den.

skall man annars fånga dem i bur så skaffa en kompis med reptiler som kan äta dem...
fånga dem så de drunknar är ju inte särskilt snällt det heller.

det finns eldosor man stoppar in i kontakten som avger en signal som håller råttor / möss borta, som fungerar bra.
tyvärr KAN de IBLAND störa hundar och katter

Det känns inte som råttgift är lösningen vad det gäller bilen utan hur tusan de tar sig in i den och kunna stoppa dem den vägen, vi har aldrig haft det problemet i någon annan bil.

Blir de påverkade av giftet så får dom en angelägenhet att rummla runt kan man säga... :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 103
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30