På promenaden

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ponygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 188
P

ponygirl

Har du alltid hunden på vänster sida?
Om inte, när hunden byter sida,
gör den det framför dig eller bakom?

Sv: På promenaden

Min hund är 20 veckor och vi har inte börjat träna på det där ännu. Han går lite som han vill än. Byter sida både framför och bakom ;)

Jag har hunden på den sida som passar bäst för tillfället, och han byter på vänster/högerkommando framför mig, stannar av lite för att vänta in mig och rätt position.

Tänker aldrig på det faktiskt, han är nog överallt beroende på vad som passar bäst. Går vi över en väg eller passerar någon på en trottoar vill jag ha honom nära hö eller vä sida, annars spelar det ingen roll.

Han får gå på vilken sida han vill vid fritt följ på promenaderna. Fotgående är alltid på vänster sida. Ska vi gå över vägen och byta sida är det fotgående som gäller. Vill jag att han ska byta sida ger jag kommando höger/vänster eller "gå på sidan" om jag vill att han ska gå längre in till kanten.

Tänker aldrig på det faktiskt, han är nog överallt beroende på vad som passar bäst. Går vi över en väg eller passerar någon på en trottoar vill jag ha honom nära hö eller vä sida, annars spelar det ingen roll.

Det är samma här.

Jag har aldrig förstått varför man så bestämt ska ha hunden på en viss sida när man är ute och går?

Möter vi människor, cyklar, bilar eller annat så är det självklart för mig att hålla hunden mot vägkanten, men annars får hon gå där hon vill så länge hon inte drar i kopplet.

Jag har min hund på insidan från vägen räknat. Det beror alltså på vilken sida av vägen vi går på (oftast trottoarer eftersom vi bor i stan). När vi började träna agility märkte jag att hon var för präglad på att gå på vänster sida så jag jobbar hårt med att variera eftersom agilityhindren inta alltid står på vänster sida :D

*kl*
Jag tycker personligen att det är jobbigt när hunden springer framför mig och byter sida hipp som happ.

När Zaga går "lös" i koppel får hon gå utan större koncentration på mig, men alltid på vänster sida ( eller höger om jag kommenderar det )

"Här" betyder att hon ska sluta upp bredvid mig på vänster sida, dock kräver jag ingen ögonkontakt .

"Fot" betyder att hon ska ha ögonkontakt .

Loka flyter på så fint per automatik att det inte är något jag tänker på. Bland folk, trafik osv alltid vänster sida i löst koppel (så jag har högerhanden fri för annat). På längre koppel (rastningsrundor) byter hon både framför och bakom, men då går ofta lös också.

Däremot kan jag villigt erkänna att kommuniceringen på promenader mestadels går via kopplet. Går hon lite framför mig flyttar jag henne med "trängande koppelrörelse" :D osv. I o m att vi åker mycket kommunalt där det är bullrigt med mer är det skönt att kunna styra henne framför mig (genom spärrarna) och sedan visa vilket håll (uppgång) vi ska åt genom att lägga kopplet åt det hållet.
Lätt ryck/skak i kopplet = sakta ner och håll koll på mig.
Är det väldigt trångt petar jag in henne bakom mig, hon verkar tycka det är skönt med en egen vågbrytare då.

Jag har på lite olika beroende på vilken sida jag själv går. Tycker jag hunden ska flytta sig så säger jag "gå på sidan" och visar ibland med handen åt vilket håll. De går båda två alltid framför så det blir naturligt för dem att även flytta sig åt sidan framför mig.

Det är naturligast för både mig och hundarna med vänster sida, så det blir ju oftast den. Men jag vill ju ha dem lika på båda sidor (inför ag och rally) så varje promenad försöker jag komma ihåg att byta lite. På stigar ska de gå bakom mig.

De får ALDRIG gå bakom ryggen på mig. Det är viktigt inför agilityn det också!

Gilly

Har helst hunden på vänstersidan, men ännu viktigare är att ha mig själv mellan hunden och vägen/mötande hundar så går jag på trottoar på "fel" sida" eller möter en hund vars ägare har den på "fel sida" kan jag ha hunden på höger sida.

Byter med kommando "höger" resp. "vänster" bakom mig för att hjälpa hunden att inte snedda framför mig... snubbelrisk tycker jag.

"kl"

Tusen tack för era svar.
Intressant att höra vad andra tycker och gör:)

Oftast har jag hunden på vänster sida, dels för att han är tränad till det pga lydnaskurserna vi gått.

Men visst händer det att han går på höger sida, speciellt när han springer lös, då får han gå på vilken sida han vill.

När vi är i skogen går han som han vill. Möter vi människor får han gå på vilken sida av mig han vill, men han ska hålla sig nära (inte för att han bryr sig om folk, men vissa folk bryr sig om honom :grin:). Möter vi folk med barn brukar jag ha honom på den sida som är från de jag möter. Man vet aldrig, barnen kan ramla eller springa fram utan att tänka sig för. Jag vet att han inte skulle göra annat än hoppa undan, men det är onödigt att utsätta honom för det.

Går vi vid en väg eller dylikt ska han hålla sig till den kant jag är vid (får gärna gå några meter framför mig), kommer det en bil, cykel eller folk så stannar han och står pall. Ibland vänder han och kommer när vi möter cyklar, förstår inte vad cyklisterna gjort för att jag ska förtjäna detta ;):D

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
401
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
916
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 912
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 515
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka