På hur stor yta fölar era ston?

Tilma

Trådstartare
Jag har en fundering om hur stor yta jag ska låta mitt sto föla på. Hon ska föla i en del av lösdriften som vi har delat av så hon har ca 60 kvadrat. Min tanke med att det är så rymligt är att hon ska kunna röra sig så fritt som möjligt i samband med öppningstadie mm.

Veterinären var på besök häromdagen för att ge henne en extra boost med stelkramp/influensa vaccin. Rent spontant tyckte han att 60 kvadrat att föla på var onödigt stort. Vi har ju en mindre mellanvägg inne i hallen så att det liksom blir som två rum eller vad man ska säga.Han menade att det kanske finns en risk att hon väljer att lägg sig mot en kant av den väggen.
Men tanken med så stort utrymme är ju att hon ska känna att det är så rymligt att riskerna för att hon ska lägga sig mot en vägg eller liknande ska minska.

Tilläggas ska att hon kommer att övervakas dygnet runt så att vi missar fölningen kommer inte att förekomma. Så man har väl till viss del en möjlighet att "styra upp" det hela om man ser att hon lägger sig mot en kant.

Men för min del så innebär större yta mindre risker. Hur tänker ni och vad hade ni gjort? Hade ni delat av den så hon "bara" får 30 kvadrat?

Jag fattar inte hur din veterinär tänkte. Det finns väl ingen nackdel att det är stort. Men heller ingen jätte-fördel.[/QUO

Hur menar du när du skriver att det inte är någon större fördel? Varför skulle det inte vara en stor fördel med större utrymme?

Jag tycker 60 kvm låter bra om det är en stor häst, enda nackdelen som jag kan se det är om det är en liten ponny, då kan fölet rejsa omkring lite väl mkt i början och göra stoet orolig. Nu är det inte säkert att det händer just det här stoet, men kanske var det så veterinären tänkte?

Mitt mountainsto ville inte föla i hagen, utan jag tog in henne i boxen på 9 kvm. Det var på gränsen till för litet för henne upplevde jag, men det fungerade. Enligt jordbruksverket är det ok för en sådan ponny att föla på 6,5 kvm och jag begriper inte hur hon skulle rymmas med fölet där...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 251
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 245
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 330
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar