MML

Trådstartare
Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket jag kan, om allt jag kan, och nu har turen kommit till foder. Hur väljer jag "rätt" foder till en valp?

Jag har förstått att det är viktigt att det är rätt mängd kalcium, och en bra kvot mellan kalcium och fosfor. Går det att lita på att det är rätt i de valpfoder som säljs, eller är det något jag själv behöver kolla upp?

Protein och fett, finns det några generella riktlinjer där vilken procent det bör ligga på?

Hur länge bör man fortsätta att ge samma mat som valpen ätit hos uppfödaren, innan man eventuellt byter?

Och när det kommer till godis och tuggben, hur tänker ni där? Från vilken ålder kan valpen få tuggben, och vilken sort är bäst att ge? Bör man ge speciellt valpgodis, eller fungerar det med "vilket godis som helst"?

Jag brukar inte se nån större vits med att byta valpfoder om det uppfödaren ger funkar. Brukar alltid klpa hem en påse av fodret uppfödaren ger som start. Tycker jag inte att det funkar så brukar jag byta foder när påsen börjar ta slut blandar ut med nya fodret.

Som jag förstått det ska valpfoder som säljs som valpfoder tillgodose valpens behov och de foder jag kollat på har kalcium/fosfor kvoten stämt (nu var det några år sen). Det handlar för mig mer om att jag helst ger mina hundar svensktillverkat och att jag inte varit då förtjust i kyckling som huvudingrediens av praktiska skäl då tidigare hund var känslig mot det.

Varför inte lita på vad din uppfödare säger? Alla dina frågor är typiskt sådant som uppfödaren hjälper till med. Det är lite tråkigt att så många idag inte verkar ha minsta förtroende för uppfödarens kunskap när det gäller allt som har med valpen att göra, men man tycker ändå att uppfödaren är trovärdig nog att köpa sin valp från ...

Jag brukar inte se nån större vits med att byta valpfoder om det uppfödaren ger funkar. Brukar alltid klpa hem en påse av fodret uppfödaren ger som start. Tycker jag inte att det funkar så brukar jag byta foder när påsen börjar ta slut blandar ut med nya fodret.

Som jag förstått det ska valpfoder som säljs som valpfoder tillgodose valpens behov och de foder jag kollat på har kalcium/fosfor kvoten stämt (nu var det några år sen). Det handlar för mig mer om att jag helst ger mina hundar svensktillverkat och att jag inte varit då förtjust i kyckling som huvudingrediens av praktiska skäl då tidigare hund var känslig mot det.

Ja, jag föredrar också svensktillverkat till hundarna, och helst inte allt för mycket "konstiga" ingredienser.

Varför inte lita på vad din uppfödare säger? Alla dina frågor är typiskt sådant som uppfödaren hjälper till med. Det är lite tråkigt att så många idag inte verkar ha minsta förtroende för uppfödarens kunskap när det gäller allt som har med valpen att göra, men man tycker ändå att uppfödaren är trovärdig nog att köpa sin valp från ...

Det är väl klart att jag litar på uppfödaren, men jag ser inte det som synonymt med att hen är den enda jag kan eller bör diskutera t. ex. foder med. Jag tycker att det, oavsett vad det gäller, är bra att söka kunskap från fler håll än ett.

Jag tycker nog att du drar på lite stora växlar om du utifrån en fråga om foder gör kopplingar till att "inte ha minsta förtroende för uppfödarens kunskap när det gäller allt som har med valpen att göra".

Kanske lite OT, men själv ser jag det som en varningsflagg om uppfödare inte vill att valpköpare ska söka kunskap annat än genom uppfödaren... Det är aldrig så att en person är bäst på precis allt. Alla, även uppfödare, kan lära sig mer såklart. För egen del har det tex varit så att uppfödare frågat mig om tips när det gäller foder, samtidigt som de vid tillfället haft bättre koll än mig på genetik, vad som finns bakom hundarna osv. Inget konstigt med det, tycker jag då.

Jag har också kommit i kontakt med uppfödare som säger åt valpköparna att de inte får ge annat än den mat uppfödaren rekommenderat (gärna kombinerat med långa listor hemlagat ihoptrasslad mat med sjuttio olika ingredienser som är svåra att få tag på), inte får träna för någon annan än uppfödaren och i princip inte göra något med hunden utan uppfödarens tillåtelse. Det är inte heller sunt.

Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket jag kan, om allt jag kan, och nu har turen kommit till foder. Hur väljer jag "rätt" foder till en valp?

Jag har förstått att det är viktigt att det är rätt mängd kalcium, och en bra kvot mellan kalcium och fosfor. Går det att lita på att det är rätt i de valpfoder som säljs, eller är det något jag själv behöver kolla upp?

Protein och fett, finns det några generella riktlinjer där vilken procent det bör ligga på?

Hur länge bör man fortsätta att ge samma mat som valpen ätit hos uppfödaren, innan man eventuellt byter?

Och när det kommer till godis och tuggben, hur tänker ni där? Från vilken ålder kan valpen få tuggben, och vilken sort är bäst att ge? Bör man ge speciellt valpgodis, eller fungerar det med "vilket godis som helst"?
Nej, man kan inte lita på att det är bra kvot i valpfoder, så det borde man dubbelkolla. Minns att det var flera sorter som inte låg inom det rekommenderade kvoten, främst på färskfoder dock.

Kanske lite OT, men själv ser jag det som en varningsflagg om uppfödare inte vill att valpköpare ska söka kunskap annat än genom uppfödaren... Det är aldrig så att en person är bäst på precis allt. Alla, även uppfödare, kan lära sig mer såklart. För egen del har det tex varit så att uppfödare frågat mig om tips när det gäller foder, samtidigt som de vid tillfället haft bättre koll än mig på genetik, vad som finns bakom hundarna osv. Inget konstigt med det, tycker jag då.

Jag har också kommit i kontakt med uppfödare som säger åt valpköparna att de inte får ge annat än den mat uppfödaren rekommenderat (gärna kombinerat med långa listor hemlagat ihoptrasslad mat med sjuttio olika ingredienser som är svåra att få tag på), inte får träna för någon annan än uppfödaren och i princip inte göra något med hunden utan uppfödarens tillåtelse. Det är inte heller sunt.

Jag är helt enig. Jag har via bekanta hört om sådana uppfödare som vill bestämma över valpen när den är såld (ge bara den maten, träna si, lek inte så...) och det om något skulle få mig att backa illa kvickt.

Jag vill gärna ha regelbunden kontakt med uppfödaren i hela valpens liv, och bollar gärna frågor och funderingar om stort och smått med hen. Jag vet att jag kan få massor av hjälp och tips på många områden, där hen har otroligt mycket mer kunskap och erfarenhet än vad jag har.

Men det kommer trots allt att vara min valp, och således upp till mig att välja foder/vem jag vill träna för/om, när och var jag startar prov eller annat, och alla andra beslut kring valpen. Det räknar jag med att uppfödaren inte har några problem med, eftersom hen bevisligen anser mig "bra nog" för att få köpa en av hens små diamanter :)

För egen del litar jag på valpfoder generellt. MEN jag litar inte på foder från tillverkare som inte är tydliga med vad som är i fodren.

Exempel på innehållsförteckning jag inte litar på:
"Torkat fjäderfäprotein, vete, majsmjöl, vetemjöl, majs, hydrolyserade animaliska proteiner, animaliskt fett, torkat nöt- och fläskprotein, korn, majsgluten, betmassa, mineraler ..."
Att det bara står "fjäderfäprotein" och inte hur mycket eller ens vad det är för fjäderfä gillar jag inte. Jag gillar inte heller att de skriver "vete, vetemjöl, majs, majsgluten" osv. Det känns då som om de delar upp vegetabilierna i så många små beståndsdelar som möjligt i innehållsförteckningen för att få det att hamna längre ner, samtidigt som de klumpar ihop köttet(?) för att det ska verka som mer än vad det är.

En innehållsförteckning som för mig känns betydligt bättre:
"Kycklingprotein 42%, ris, potatisflingor, torkad äppelmassa, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler), hydrolyserat kycklingprotein, hydrolyserad kycklinglever (2%), bryggerijäst, laxolja, Aloe vera (1,5 g/kg), glukosamin (260 mg/kg) ..."
Notera att det här står hur många procent kött det är, och att allt ris är samlat som en ingrediens, all potatis som en ingrediens osv.

Jag själv vill ge foder med så hög kötthalt som möjligt, av flera anledningar. Framförallt för att jag hittills inte träffat någon frisk hund som inte mått bättre av det jämfört med köttsnåla foder, vilket också är logiskt när man tittar på hur hundens mag- och tarmsystem är uppbyggt. Det brukar också bli billigare, för visst, fodret i sig kanske kostar mer, men man kan ofta ge mindre mängd och dessutom bajsar hundarna oftast mindre (dvs tar åt sig mer av näringen, och det går åt färre bajspåsar vilket blir billigare :p ).

Till mina egna hundar ger jag färskfoder. Just för att det är vad de mår i särklass bäst av. Då kan jag dessutom ge svensktillverkat på svenska råvaror, foder med kort innehållsförteckning och enbart kött och de vitaminer osv som behövs för att säkerställa att det är ett komplett foder.

Jag byter foder till mina valpar samma dag som de kommer till mig. Antingen för att jag inte gillat uppfödarens foder, eller som i senaste fallet, hunden var en import så det var helt enkelt bara att gilla läget och hitta något som kändes bra. (Jag frågade uppfödaren vad valpen var van att äta. Hon svarade med: "Äh, hon äter allt. Ge något du känner är bra så blir det säkert finfint.")

Den här typen när de kommer hem: https://www.hooks.se/hund/foder/tugg-godis/hundtugg-10pack-petcare (köper där det finns billigast storpack), och så brukar det alltid finnas Rauh ben hemma för det ger jag till mina vuxna.

När de är riktigt små blir det samma typ fast de som är mycket smalare, de brukar vara tvinnade pinnar. Men för en 8v valp av stor ras är de alldeles för små tycker jag.

Att de kommer från Kina tycker jag känns som ett problem för en liten plutt (och stora också). Hur kommer det sig att du ger kinesiskt till valpar men finskt till vuxna? 😊

Jag gör så här, och då ska jag säga att mina kunskaper om näringslära för hund är begränsade:
- jag ger det som uppfödaren gett, har alltid fått med en påse eller två vid valphämtning
- jag ger inte färskfoder (tänker inte ge mig in i någon diskussion om detta nu; det är ett beslut jag fattat och som fungerar för mig.)
- om fodret av någon anledning inte känns lämpligt pratar jag med uppfödaren och eventuellt med veterinär om vi är inne för vaccination eller annat ärende. När hunden blir äldre gör jag som jag vill.
- tuggben lämpliga för valp brukar jag ha till hands i synnerhet när pirayafasen slår till. Även morötter och liknande duger att tugga på.

Har hittills enbart köpt hundar av väldigt erfarna och kunniga uppfödare som jag hållit kontakten med även efter att hunden inte funnits längre. Tycker uppfödarens erfarenhet är guld värd.

Om du köper fodret i Sverige och det står valpfoder på kan du vara säker på att det är rätt förhållande mellan kalcium och fosfor. Många vuxenfoder uppfyller också kraven för valpfoder men då måste man själv kontrollera och räkna näringsvärdena.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 310
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Har en valp hemma på 15 veckor. Har någon tips på bra Valpfoder? Ska vara hög kötthalt (minst 60%) och helst svenskt/nordiskt. Valpen...
Svar
1
· Visningar
826
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej! Finns det någon foderkunnig här? Sitter och kollar foder till min valp som kommer i veckan. Jag gillar egentligen att ge rå mat...
Svar
6
· Visningar
1 428
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag fick chansen att träffa en kostrådgivare med inriktning hund under personens utbildning för att personen behövde frivilliga till...
Svar
6
· Visningar
1 205
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama