Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp
Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket jag kan, om allt jag kan, och nu har turen kommit till foder. Hur väljer jag "rätt" foder till en valp?
Jag har förstått att det är viktigt att det är rätt mängd kalcium, och en bra kvot mellan kalcium och fosfor. Går det att lita på att det är rätt i de valpfoder som säljs, eller är det något jag själv behöver kolla upp?
Protein och fett, finns det några generella riktlinjer där vilken procent det bör ligga på?
Hur länge bör man fortsätta att ge samma mat som valpen ätit hos uppfödaren, innan man eventuellt byter?
Och när det kommer till godis och tuggben, hur tänker ni där? Från vilken ålder kan valpen få tuggben, och vilken sort är bäst att ge? Bör man ge speciellt valpgodis, eller fungerar det med "vilket godis som helst"?
För egen del litar jag på valpfoder generellt. MEN jag litar inte på foder från tillverkare som inte är tydliga med vad som är i fodren.
Exempel på innehållsförteckning jag inte litar på:
"Torkat fjäderfäprotein, vete, majsmjöl, vetemjöl, majs, hydrolyserade animaliska proteiner, animaliskt fett, torkat nöt- och fläskprotein, korn, majsgluten, betmassa, mineraler ..."
Att det bara står "fjäderfäprotein" och inte hur mycket eller ens vad det är för fjäderfä gillar jag inte. Jag gillar inte heller att de skriver "vete, vetemjöl, majs, majsgluten" osv. Det känns då som om de delar upp vegetabilierna i så många små beståndsdelar som möjligt i innehållsförteckningen för att få det att hamna längre ner, samtidigt som de klumpar ihop köttet(?) för att det ska verka som mer än vad det är.
En innehållsförteckning som för mig känns betydligt bättre:
"Kycklingprotein 42%, ris, potatisflingor, torkad äppelmassa, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler), hydrolyserat kycklingprotein, hydrolyserad kycklinglever (2%), bryggerijäst, laxolja, Aloe vera (1,5 g/kg), glukosamin (260 mg/kg) ..."
Notera att det här står hur många procent kött det är, och att allt ris är samlat som en ingrediens, all potatis som en ingrediens osv.
Jag själv vill ge foder med så hög kötthalt som möjligt, av flera anledningar. Framförallt för att jag hittills inte träffat någon frisk hund som inte mått bättre av det jämfört med köttsnåla foder, vilket också är logiskt när man tittar på hur hundens mag- och tarmsystem är uppbyggt. Det brukar också bli billigare, för visst, fodret i sig kanske kostar mer, men man kan ofta ge mindre mängd och dessutom bajsar hundarna oftast mindre (dvs tar åt sig mer av näringen, och det går åt färre bajspåsar vilket blir billigare
).
Till mina egna hundar ger jag färskfoder. Just för att det är vad de mår i särklass bäst av. Då kan jag dessutom ge svensktillverkat på svenska råvaror, foder med kort innehållsförteckning och enbart kött och de vitaminer osv som behövs för att säkerställa att det är ett komplett foder.
Jag byter foder till mina valpar samma dag som de kommer till mig. Antingen för att jag inte gillat uppfödarens foder, eller som i senaste fallet, hunden var en import så det var helt enkelt bara att gilla läget och hitta något som kändes bra. (Jag frågade uppfödaren vad valpen var van att äta. Hon svarade med: "Äh, hon äter allt. Ge något du känner är bra så blir det säkert finfint.")