På förekommen anledning. Hur är PRE?

Narcissa

Trådstartare
Berätta allt. Hur är de att rida? Hur är de i temperament? Hovkvalitet mm?
Jag förstår ju såklart att de skiljer sig men i det stora hela. :)

Sv: På förekommen anledning. Hur är PRE?

Kan ju inte svära på att min är en typisk pre,, men kan ju berätta ändå..
Min är intelligent, självsäker och rätt modig. Inte spec mammig alls :p och rätt bekväm av sig, och toksnäll.

Han har kissingspines som det verkar som att vi lyckas hålla i schack annars är han lite socker/stärkelsekänslig. Hade rejäla hovsprickor när han kom men dom läkte bort fint med lite kärlek och bra hovvård. Jättefin hovkvalitet nu :)

Du får fråga lite specifikt så är det lättare att svara :D

Haha men jag vet inte vad jag ska fråga. Är mest intresserad av deras mentalitet då jag inte vill ha någon bockehäst eller liknande.

Min häst skuttar mer med rumpan när han vill "bocka"... som stora galoppsprång typ.. och det sker inte ofta:)

Inte sett en pre göra "halvblodsbockar" faktiskt... min har försökt på lina med är inte tillräckligt vig :p

Vi har ett PRE-sto i stallet som tydligen kan bocka ordentligt. Men hon är ganska låg fram, så det kan vara det som gör att det ser värre ut.

Berätta allt. Hur är de att rida? Hur är de i temperament? Hovkvalitet mm?
Jag förstår ju såklart att de skiljer sig men i det stora hela. :)

Jag är rätt ny i PRE världen men har fått en riktig djupdykning då jag sedan i somras jobbar i ett stall med sju spanjorer. :) Fick börja med att rida in två av dem, ett sto och en hingst. Gick otroligt odramatiskt till! Vi brukar skoja om att de läst ridhandboken under natten eftersom de verkar, inte bara komma ihåg saker från förra passet hur bra som helst, utan också lista ut vad nästa steg under utbildningen är. Det känns mest som att jag provar mig fram på en häst som redan kan mycket. En otrolig skillnad från halvblod och ponnyer som jag ridit in tidigare som man behöver en låååång invänjningsperiod på.
De är mycket känsliga att rida, men otroligt sammarbetsvilliga och lättlärda. De är väldigt tillitsfulla!
De fem stona och två hingstarna som står blandade i stallet med öppna boxfronter. Det är aldrig något tjafs i stallet, hingstarna är otroligt respektfulla mot stona och mot varandra.
Hovkvaliten är stenhård! Vilket gör mig vansinnig eftersom det är jag som verkar dem, de går barfota allihopa. Hovkniven skulle behöva slipas efter varje häst! :)
Och de kan inte bocka! I alla fall inte de jag rider. Haha, baken kommer inte upp! :P

Haha men jag vet inte vad jag ska fråga. Är mest intresserad av deras mentalitet då jag inte vill ha någon bockehäst eller liknande.
Bockehäst, haha.

Tycker man kan säga att de generellt är lugnare/mer stabila än halvblod, samtidigt som det känns som man kommer "närmre" dem, att de är känsligare, mer lyhörda. Tror det är för att de är smartare, helt enkelt.

Det är en rätt markant skillnad mot halvblod. Börjar tro att det är samma sak som med skillnaden jakthundar/utställningshundar, där jakthundar likt PRE:s (och vissa andra hästraser) är avlade på att vara duktiga på inlärning efter människors behov, medan utställningshundar och halvblod är avlade på andra kvaliteter och därför har ett psyke som inte "passar" människan lika bra.

Liknande trådar

Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 262
Senast: Willys
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
875
Senast: Piaff
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 055
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passitivitetsträning? Hjääälp
  • Tråden för spår
  • Valpmat