Z

zanne

Hur bra är det att ge.Katten är nu ca 6 mån och börjar bli könsmogen och jag vet inte om jag vill kastrera henne.Det går tydligen att beställa p-piller via internet, är det ett allternativ eller uppsöker man vet.Hennes bror är nu kastrerad och mår bra men vissar stort intresse, normalt?

Sv: p-piller

P-piller är inte ett bra preventivmedel. Dels så finns det allvarliga biverkningar (juvertumörbildning, livmoderinflammation och diabetes mellitus) men det finns även många honkatter som blir dräktiga trots p-piller. Om du tvunget måste ge katten p-piller tycker jag att du ska gå till en veterinär för första receptet, så att katten blir undersökt och du kan ställa frågor om p-piller direkt till veterinären.

Att den kastrerade brorsam visar intresse för henne är inte konstigt. Många kastrerade hanar parar löphonor.

Varför vill du inte kastrera henne? Ska du avla på henne? vad är det för ras isf? Annars är ju kostnaden inte särskilt stor ca +-1000 kr i engångskostnad, tycker man att det är mycket pengar borde man inte ha skaffat sig katten från början.

p-piller tycker jag väl inte är att rekommendera. De siffror jag har hört är att 75 % av alla honor som äter p-piller längre än två månader får förändringar i livmodern och 50 % får cancer. Sen är det ju också så att många honor sticker iväg en stund på våren när de löper och kommer hem dräktiga eftersom eftersom man inte kan ge dem pillret.

Imo bör alla katter som man inte absolut vill avla på kastreras. Både för kattens och ägarens skull.

Jag hade älsklingskatten på P-piller.
I massor av år, sisådär 10.
För jag trodde att jag skulle ta en kull ungar till.
Jag vill helst att mina stalkattor föds i stallet där de sedan skall bo.
Hon fick aldrig problem av sina P-piller.
Men hon dog tyvärr av giftstruma innan jag hann ta en kull till.
Då så var hon 15 år gammal så det var nog ändå för sent.

P-piller är inte ett bra preventivmedel. Dels så finns det allvarliga biverkningar (juvertumörbildning, livmoderinflammation och diabetes mellitus) men det finns även många honkatter som blir dräktiga trots p-piller. Om du tvunget måste ge katten p-piller tycker jag att du ska gå till en veterinär för första receptet, så att katten blir undersökt och du kan ställa frågor om p-piller direkt till veterinären.

Håller med. Jag har jobbat hos veterinär och där avrådde vi alltid folk som ville ha p-piller till sina katter av samma anledningar som Sol nämner. Enda gången jag gett min hona p-piller var när jag hade en fertil hane hemma som jag inte ville para henne med, men jag skulle para henne senare på året med en annan hane.

Min åsikt:

Ska du avla på henne och inte har någon fertil hane:
Stå ut med löpandet, ge henne inte p-piller

Ska du avla på henne och har en fertil hane som inte ska användas:
Ge p-piller när du märker att han börjar bli intresserad, men inte något längre tag.

Ska du inte avla på henne:
Kastrera!

P-piller avråder veterinärerna ifrån numera. Jag visste inte det och gav min, resultatet är juvertumörer.:(

Varför vill du inte kastrera henne? Ska du avla på henne? vad är det för ras isf? Annars är ju kostnaden inte särskilt stor ca +-1000 kr i engångskostnad, tycker man att det är mycket pengar borde man inte ha skaffat sig katten från början.

p-piller tycker jag väl inte är att rekommendera. De siffror jag har hört är att 75 % av alla honor som äter p-piller längre än två månader får förändringar i livmodern och 50 % får cancer. Sen är det ju också så att många honor sticker iväg en stund på våren när de löper och kommer hem dräktiga eftersom eftersom man inte kan ge dem pillret.

Tack det var ju bra att veta.Hon är en inne katt och vanlig huskatt rätt att vi bor på landet och har stort hus lador andra djur föder bla. upp hästar och pengar har vi.

Jag vill bara flika in att det finns tusentals katter på katthem och i tillfälliga hem hos barmhärtiga människor som önskar nya hem, å det föds massa kattungar varje år och när vi har sånt överflöd på katter kan iaf inte jag med gott samvete ta kattungar på vanliga huskatter, varken för att ha själv eller sälja/ge bort när det redan finns så många som skriker efter nya hem...

Alla mina katter är kastrerade och det är så himla skönt! Även hon som är innekatt. För som någon skrev, man vet aldrig om de lyckas smita ut en dag, då blir man orolig! Å sen blir de ganska jobbiga när de inte är kastrerade när de jaamar och jaaamar hela nätterna :p

Om du bor i Småland och inte allt för långt ifrån Kalmar har jag ett bra tips! Djursjukhusen här i krokarna har alltid en kampanj om våren med rabatterade priser på kastrering av katter, just för att de vill hjälpa till att få ner antalet nya kattungar som föds. Det är ca 4 djursjukhus i regionen som brukar ha den där kampanjen ihop tror jag, brukar vara under 2-3 månader. Passa på ;) Även om man har pengar är det alltid skönt å få lite rabatt om man kan :D

Men så är ju lite fel att tänka... Ska folk inte få ta kattungar på sina katter bara för att det redan finns så många katter som behöver nya hem? Det vore ju som att säga att man inte fick skaffa egna barn bara för att det finns så många barn i världen som svälter och behöver ett hem och att man kan ta hand om ett av dom istället...

Det där är ju inte jämförbart?
Människor skaffar knappast barn och ger bort/säljer?
Hur många kan behålla alla ungarna man får ens från EN kull kattungar?

Jo jag tycker nog allt att vanliga huskatter kan man vara lite restrikt med att låta få kattungar, så länge det finns massvis av katter som inte har hem. De flesta som fått huskattungar vet hur knepigt det kan vara att hitta hem åt dem.

Jag önskar att de fina kärleksfulla hemmen kunde få gå i första hand till de katter som sitter på katthem och i stödhem, för att deras ursprungliga ägare vanskötte eller inte ville ha dem. Dessa katter existerar ju redan. Varför skaffa fler katter (om ej för att behålla själv) när hundratusentals katter idag är utan hem?

Det måste ändå få vara upp till var och en, vill man ta kattungar på sin katt och vet att man kan placera ut dom till bra hem så måste man få göra det.

Det finns många människor som säljer sina barn...

Det måste ändå få vara upp till var och en, vill man ta kattungar på sin katt och vet att man kan placera ut dom till bra hem så måste man få göra det.

Det finns många människor som säljer sina barn...

Fast om man "bara" vill ha kattungar och inte är så noga med att kattungarna är ens egen katts avkomma kan man ju lika gärna ta hand om en hemlös kull eller en dräktig hemlös hona istället för att låta sin egen hona få ungar.

Sol förklarade bra hur jag menar.

Å sen tycker jag att vi gemensamt kan ta ansvar för katternas välbefinnande i vårt land, precis som vi gemensamt gör vad vi kan för att inte stödja försäljning av barn. Bara för att det förekommer "försäljning" av barn på vissa vridna håll av vår jord är det väl inget argument för att låta sin huskatt få kattungar om det redan finns väldigt många kattungar i krokarna som desperat behöver ett hem?

Jag vill bara få in alla våra hemlösa katter i människors medvetande. Det är underbart mysigt att få kattungar hemma av egna kissen. Men det vore väl fint om vi alla tänkte efter en och två gånger om det verkligen är värt det? Vissa föreningar i Sverige AVLIVAR massvis av katter för att de inte hittar nya hem åt dem. Unga, friska, mysiga katter. Är det inte då bättre att de köpare som letar katt vänder sig till dessa? Öppnar sina hem för dessa katter? -innan vi sätter fler till världen...

Jag kan ta en annan "biverkning" som faktisk ät vanligare än man tror men inte tas upp eftersom det inte är medicinskt. Humörsproblem. Ganska många blir griniga av p-pillren i sig, endel sätter det sig på och dom blir aldrig bra. Jag har en sån och jag har hört att det inte är så ovanligt.

Fast om man "bara" vill ha kattungar och inte är så noga med att kattungarna är ens egen katts avkomma kan man ju lika gärna ta hand om en hemlös kull eller en dräktig hemlös hona istället för att låta sin egen hona få ungar.

Självklart, men om man verkligen vill ta kattungar på sin egen hona och vet att man kan ge kattungarna bra hem så måste man få göra det oxå.

Hej jag som startade tråden.Meningen med att jag inte ville kastrera min lilla tjej var INTE att jag skulle ta ungar efter henne , och att jag ej kände till att p-piller var farligt,villket vetrinären som kastrerade killen ej upplyste om.Det var akut för hanen (hennes bror)var på henne.obs han är nykastrerad nu.Jag är också häst människa och där kastrerar man hingsten alltid om ej för avel,och stoet aldrig så det var väll okunskap och dumhet men detta forum är väll till för att diskutera och jag har lärt mig så mycket på den korta tid jag varit med katt MVH zanne

Hej jag som startade tråden.Meningen med att jag inte ville kastrera min lilla tjej var INTE att jag skulle ta ungar efter henne , och att jag ej kände till att p-piller var farligt,villket vetrinären som kastrerade killen ej upplyste om.Det var akut för hanen (hennes bror)var på henne.obs han är nykastrerad nu.Jag är också häst människa och där kastrerar man hingsten alltid om ej för avel,och stoet aldrig så det var väll okunskap och dumhet men detta forum är väll till för att diskutera och jag har lärt mig så mycket på den korta tid jag varit med katt MVH zanne

Katter fungerar lite annorlunda jämfört med hästar Honkatter löper inte sällan en gång i månaden och en hona som går fertil och inte får ungar drabbas förr eller senare av livmoderinflammation och/eller kraftiga förändringar i livmodern.

Får katten p-piller ökar risken ytterligare för livmoderinflammation samt en hel del annat så på kattsidan är det faktiskt bäst att alla katter som inte ska gå i avel kastreras.

för mig är inte p-piller något bra alternativ.

en katt jag känner fick ungar ändå, och en föddes med tre ben och de flesta hade något allvarligt fel när de föddes, så de fick slås ihjäl :crazy:

Man kan tro att man har bra hem till de blivande kattungarna, men folk kan ändra sig.Sen kan det hända att katten får fler ungar än man har trott.
Vad händer när kattungen är vuxen?
En katt kan leva i 15-20 år och en del människor blir allergiska, familjesituationen förändras och de vill inte ha katt längre.Flera gör sig av med katten när de får barn eller så skaffar de hund och när hunden och katten bråkar är det katten som får flytta. En del försöker verkligen hitta nya hem medan andra låter skjuta den tidigare älskade familjemedlemmen.
Det finns iallafall många omplaceringsannonser.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 395
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar