@skogaliten Jag undrar faktiskt vad du egentligen argumenterar för. Det känns väldigt konstigt att du svävar hit och dit i dina argument men aldrig framför dig egen åsikt. Är du emot att katter ska kastreras? I sådana fall varför? Varför är den här frågan så viktig för dig?
Därför att jag gillar fakta och vetenskap, vilket jag tror att de flesta här också gör.
Och så gillar jag katter.
Siffran "100.000 hemlösa katter" är en hittepåsiffra från tidigt 2000-tal som sedan dess levt sitt eget liv och upprepats gång på gång.
Dess tillkomst har jag redogjort för tidigare i tråden. Den är alltså framtagen på ett ytterst oseriöst sätt, och en sådan siffran hanteras som om den vore seriös.
Jag blir lika "spräcklig" av att det här påståendet repeteras gång efter gång, som jag blir när t.ex. klimatskeptiker hävdar att det inte finns några vetenskapliga bevis för klimatförändringar.
Det vore en välgärning om en seriös kartläggning av antal hemlösa katter, och strukturer runt problemen med hemlösa katter gjordes, helst via ett seriöst uppdrag från Jordbruksverket och som ett samarbete mellan t.ex. Länsstyrelserna och SLU, med katthem/katthemsorganisationer endast som respondenter i svarsformulär och dyl.
Som det fungerar nu, så sätter en intresseorganisation agendan.
För egentligen vet inte vi inte hur många, eller var hemlösa katter det finns, vare sig som förvaras på katthem eller hos deras s.k. jourhem, hur många som finns ute på drift, eller hur många katter som verkligen förmedlas via katthem. Det finns heller ingen sammanhållen statistik på hur många katter som omhändertas (det mesta om djur kan man annars hitta på Jordbruksverkets statistiksidor) eller som avlivas i samband med vanvårdsfall.
Siffran 100.000 hemlösa katter är runt 15 år gammal, men passar utmärkt i katthemsorganisationernas narrativ även idag.
Den repeteras på vartenda katthems hemsidor/facebooksidor, och används för att tigga pengar från allmänheten och företag, för äska bidrag från kommuner, eller statliga organ.
Om antalet hemlösa katter vore statiskt över 15 år, så vore det nog den enda populationssiffran runt djur någonsin som är helt oföränderlig över tid.
Jag vill faktiskt veta, på riktigt, hur problemet ser ut, så att det ska gå att göra en nationell plan för att tackla probelemet.
Och eftersom det finns minimala problem i de fyra kommuner i två län, som jag har mycket god insyn i (nej det finns inga katthem i något av kommunerna, det fanns ett i en av kommunerna för drygt tio år sedan, men det las ner p.g.a. att det var för litet behov), samtidigt som det verkar vimla av hemlösa katter på andra håll, så blir jag konfys minst sagt.
Är Hemlösa katter ett lokalt fenomen? I så fall varför finns det där det finns? Vad ska göras för att häva problemet?
Jag svajar ingenstans.
Jag anser att de katter man inte avser att avla på, majoriteten av de katter som hålls som sällskap alltså, ska kastreras. Katter ska ID-märkas och registreras, precis som hästar, kor, får, grisar eller hundar med flera djur.
Vidare anser jag att katter främst ska hållas som utekatter, och då i sådana områden där risken att katter förolyckas i främst trafikolyckor är liten.
Dessutom anser jag att en del raskattsavel är förkastlig, eftersom man i vissa raser avsiktligt avlar på egenskaper som kan ses som besvärande defekter för djuret, och att avelsbaserna är för små. Främst gäller detta "moderna" designerraser.
Jag är heller ingen vän av "kattutställningar" eftersom utställningar av vilka djur det vara må, har en tendens att driva på egenskapavel där hälsa kommer i skymundan.
Jag anser att No Kill principer för katthemsverksamhet är fördärvligt, eftersom det gör att ett ej försumbart antal icke rehabiliteringsbara katter tar resurser och fokus från att lösa långsiktiga frågor runt att höja kattens status och minska antalet nytillskott av oönskade katter.
Om No Kill fanatikerna bytte fot, och istället för att sköta om kattkolonier, och infångade ej tämjningsbara katter, hade uppsökande verksamhet och bedrev volontärarbete med utbildning om katt/katthållning, och ordnade med gratis kastrering i områden där det finns uppenbara problem med "nyrekrytering" av hemlösa katter/dumpade katter, så vore jag glad.