Brinnandemockasinen

Trådstartare
Om man ger en hona, som man misstänker har väldigt nyligen blivit befruktad, p-piller avbryts en eventuell dräktighet då eller riskerar man bara att hon bär fram ungarna men att dom då har tagit skada?:confused: Är det kanske bättre att ge henne en abortspruta?
 
Sv: P-piller

Bättre med abortspruta. I regel brukar veterinären vilja ultraljuda för att bekräfta dräktighet innan abortspruta ges, men en del sprutar rakt av.
 
Sv: P-piller

Ok. Det var grannen som frågade. Hon hade sett dom och fått gått och hämta in honan. Lite tidigt för ultraljud nu i alla fall.
 
Sv: P-piller

P-piller är bara till för att honan inte ska löpa, dvs agera inbjudande för hanar.

En honkatt kan bli dräktig vid parning även på p-piller eller när hon inte ens löper då ägglossning sker vid parning.

Är honan ung eller ungar oönskat så är det bästa att åka in och kastrera med bums.
 
Sv: P-piller

Honan är lite äldre och ska inte ha ungar. Då är bästa alternativet ett veterinärbesök och en spruta då!

Kastreringsfrågan ligger inte på mitt bord då det är grannens katt.
För övrigt fanns det ingen frågeställning i min trådstart vad det gäller kastrering!!
 
Sv: P-piller

Så grannen ska fortsätta avbryta dräktigheter med abortsprutor iställetför att kastrera? Ska den inte ha ungar så förstår jag verkligen inte varför man inte bara kastrerar. Det är säkert i samma prisklass, om inte billigare, än abortspruta..
 
Sv: P-piller

Kan tillägga att du TS inte ska ta åt dig då det inte är din katt. Men du kanske kan tala med kattens ägare? En katt mår inte bra att gå fertil om den inte avlas på och p-piller är ännu värre. Hej och välkommen till tumörer kan man lika gärna säga om katten går länge på p-piller.
 
Sv: P-piller

Honan är lite äldre och ska inte ha ungar. Då är bästa alternativet ett veterinärbesök och en spruta då!

Kastreringsfrågan ligger inte på mitt bord då det är grannens katt.
För övrigt fanns det ingen frågeställning i min trådstart vad det gäller kastrering!!

En abortspruta kan ge livmoderinflammation som biverkning och då blir även kastreringen trippel så dyr som en vanlig kastrering. En abortspruta blir nog lika dyr i slutändan som en kastrering (om allt går bra) då man ska göra UL för att se om den tagit..
 
Sv: P-piller

Livmoderinflammation är en mycket ovanlig biverkning till Alizin. Som i extremt ovanlig, iaf på katt. Dock onödigt om man inte vill ha kattungar öht för billigt är det inte.
 
Sv: P-piller

Livmoderinflammation är en mycket ovanlig biverkning till Alizin. Som i extremt ovanlig, iaf på katt. Dock onödigt om man inte vill ha kattungar öht för billigt är det inte.

jag skrev faktiskt en biverkning även om den är mindre vanlig kan de hända. Jag tror heller inte det är många kattägare som använder Alizin
 
Sv: P-piller

Kan tillägga att du TS inte ska ta åt dig då det inte är din katt. Men du kanske kan tala med kattens ägare?.

Tack!
Jag kan absolut prata med grannen! Det är en "raskatt" och jag vet faktiskt inte varför dom inte har kastrerat den. Jag kan faktiskt hålla med om att det är bäst att kastrera när man inte ska avla på dom. Men jag vet faktiskt inte, dom kanske hade sådana tankar från början? Nåväl, nu är katten runt 7-8 år och då är väl det ändå försent.
Själv håller jag på med hund och hästavel i liten skala och har aldrig ängat en tanke på kattavel, kastrering, p-piller, osv. Förutom att jag sett till att kastrera, märka och vaccinera våran egen bondkattspojke.

Men tack för era svar även om jag inte gillar att bli "påhoppad" för något jag inte ansvarar eller rår över! :grin:
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 284
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 082
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp