Sv: Oxer ?

Men säkerhetshållare i en trippel, vart ska det finnas enligt din mening, efter vad du har fått lära dig.

Om jag i ett stigsprång med 2 bakbommar sätter säkerhetshållare på bägge. vad tycker du då?

Jag är kanske lite frågvis men ju mer åsikter/tankar man har om något desto bättre uppfattning kan jag få.

Vad jag vet så måste man bara ha säkerhetsskållor på sista bakbommen i en trippel. Jag vet egentligen inte hur det ligger till i TR om jag ska vara ärlig på hur det ska vara på mittenbommen i en trippel (på räcken får det ju inte vara säkerhetsskållor). Men jag tycker att det ska vara säkerhetsskållor i både mitten och sista i tripplarna.

Det blir ändå ett slag mot hästen när den faller på bommen under bakbommen i ett sptigsprång/oxer, oavsett vad man har för skålla. Lite står de ju emot ändå.

I TR så står det att även mittenbommen i en trippel ska ha säkerhetshållare.

Men i längdhinder så finns ju risken att hästen slår i främre/mittenbommen så att den flyger framåt och kommer i vägen när hästen är på väg att landa så den kommer mellan benen, likväl som bommen kan ramla rakt ner, och en sådan bom anser jag är lika "farlig" som en bom som ligger under den övre bakersta bommen som jag kan tänka mig ha i ett stigsprång, vad tycker du om detta?

Jag överger detta "samtal" för nu men loggar in senare under annandagen.

Jag tror inte att du förstår hur jag menar riktigt. :p

Säg att hästen "fastnar" i språnget och blir hängandes på bakbommen så vill jag att den sla släppa och sedan får hästen ramla ner på marken. Om man har en till bakbom så ramlar hästen först på den innan den faller till backen. Det blir som att den ska bli hängandes över två hinder nästan, lite likt att ramla i en trappa. Usch, jag är verkligen helkass att förklara så är sent på kvällskvisten. Jag gör ett nytt försök i morgon om du inte förstår. ;)

Jag tror inte att du förstår hur jag menar riktigt. :p

Säg att hästen "fastnar" i språnget och blir hängandes på bakbommen så vill jag att den sla släppa och sedan får hästen ramla ner på marken. Om man har en till bakbom så ramlar hästen först på den innan den faller till backen. Det blir som att den ska bli hängandes över två hinder nästan, lite likt att ramla i en trappa. Usch, jag är verkligen helkass att förklara så är sent på kvällskvisten. Jag gör ett nytt försök i morgon om du inte förstår. ;)
har hört att det är förbjudet att ha säkerhetsskålla på frambommen i en oxer.. vet du varför?

och kan du berätta då? :bow:

Jag tror att jag förstår hur du menar, du menar att bommen ska ligga kvar på den "kvarvarande" underbommen då.
Jo den risken finns men jag tror att den bommen faller även den (om man har säkerhetshållare) då dom ska lösa ut vid en belastning av 80-120kg för ponnyhållare och 100-140kg för häst och det är då vid belastning, alltså att vikten läggs på hållaren utan något kraftigt islag som det blir när ett hästben eller bom slår ner på säkerhetshållaren.
Men nu har jag fått lite klarhet i hur du menade i det första inlägget jag svarade på.

har hört att det är förbjudet att ha säkerhetsskålla på frambommen i en oxer.. vet du varför?

och kan du berätta då? :bow:

Varför vet jag inte, men det ska väl inte vara lika lätt att riva som en bakbom (man får ju inte heller ha säkerhetsskållor på rättuppstående). Jag tror att Tasse kan svara bättre än jag på det. :)

Jag har kollat igenom mina papper och kollat TR men det står inget om att det är förbjudet med säkerhetshållare på främre bommen.
Säkerhetshållarna tillkom väl för att minska risken för att en häst som missbedömer/gör ett dåligt språng ska landa "på" bakbommen och sedan få med sig den mellan benen men det är nog bara en "orsak", så som jag vill minnas det hela

Okej, alla verkar ha olika osikter om hur en "äkta oxer" är. hmm

okai.. vi ska nämligen ah en liten klubbtävling och har två hinder som hoppas två ggr, varav den ena hade vi planerat som en oxer, men säkerheten brister ju om man inte har säkerhetsskållor på bakbommen..
nu känns det som att vi kan ha oxer med säkerhetsskållor på båda sidor iallafall.. funderade ett tag på svinrygg men det ska ju vara en lätt klass (30 cm är lägsta höjden så)

Okej, alla verkar ha olika osikter om hur en "äkta oxer" är. hmm
det finns 3 sorters oxrar..

paralelloxer = bakbommen och högsta frambommen är lika höga.
stigande oxer = bakbommen är 5-10 cm högre än högsta frambommen.
sjunkande oxer = bakbommen är 5-10 cm lägre än högsta frambommen.

dock är en sjunkande oxer inte tillåten i sverige (nån som minns nyhetsartikeln om den utländska tävlingsryttaren/tränaren som hade en sådan på träning för svenska ryttare i sverige och det blev ett himla rabalder, han visste inte om att sjunkande oxer var förbjuden i sverige)

Jo tack det fick jag.
Men då undrar jag hur du anser att en trippel ska byggas?

Det är helt Ok att ha två bommar i mittendelen på en trippel, det är det oftast på lite högre höjder, men det måste vara säkerhetsskållor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 441
Senast: 13579vas
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 364
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
793
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden