Övningar att träna vid tömkörning

E

elkan

hej

har en 3 åring som vi börjat med inridningen...men hon växer mkt och jag vill inte sitta på henne så mkt därför samt ej heller longera henne för mkt...så tömkörning är ju en bra och rolig grejj att göra

tänker för övrigt köra in henne så småningom...men nu gäller det övningar....har totalt ide torka och ut i skogen törs jag inte pga älgjakt samt att hon inte är så säker med tömkörningen än...

så kom igen berätta vad ni gör med era hästar vid hand!!

catten
 
Sv: Övningar att träna vid tömkörning

du kan ju träna program, volt med koner, bommar och lite banor med olika hinder (körhinder alltså :D ). kan ju lära hästen gå trespår så har du ju det klart för ridningen :idea: . som sagt så kan du ju lära hästen allt det du ska lära den vid ridning, så har du genast igen massor. (beroende på hur långt du har kommit).
 
Sv: Övningar att träna vid tömkörning

PullMyLeg skrev:
du kan ju träna program, volt med koner, bommar och lite banor med olika hinder (körhinder alltså :D ). kan ju lära hästen gå trespår så har du ju det klart för ridningen :idea: . som sagt så kan du ju lära hästen allt det du ska lära den vid ridning, så har du genast igen massor. (beroende på hur långt du har kommit).

jo jag jobbar efter den devisen att de dom inte kan från backen kan man aldrig få dom att göra från ryggen...men just nu så har jag idetorka och känner mig tom på ideer...så det var mer detaljerade ideer jag sökte...men tack ändå...nu har jag bara precis börjat tömmköra denna 3 åring...så hon kan i princip bara gå rakt fram (ganska hyffsat) och göra en volt...:)
 
Sv: Övningar att träna vid tömkörning

Jag tycker det bästa med unga hästar är att gå i skogen, runt träd osv. Nu är det jakt men du kanske har någon dunge eller hage med lite träd och buskar? Jag skulle lägga ut massor av saker i hagen/dungen så att hästen ser någon vits att gå runt där. Ex stockar, bommar, tunnor, plast osv. Sedan kan du öva på att vara noggrann med vägen, det stärker din unghäst att bli rak. Gör stora volter och mindre. Gå mellan träd och bommar och tunnor. Det är bara din fantasi som sätter gränser. När hon är duktig på detta kan du göra samma sak i trav. Tänk på att hästen ska gå lång och låg och inte för fort! Växer hon mycket så räcker dessa öveningar. För mycket på banan bara tråkar ut henne då hon inte är färdig att göra svårare övningar.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 232
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 537
Senast: AlmostEasy
·
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 342
Senast: hovtassfot
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp