Ovilja att lära sig?

Worlds

Trådstartare
Varför vill inte travfolk lära sig av ridfolk o tvärtom?
Det finns mycket som kunde bli bättre. O förståelsen för respektive gren skulle bli bättre också.

Sv: Ovilja att lära sig?

Ovilja vet jag inte men travare ridtränas ju också. Men att alla ridhästar skulle köras in? Tja varför inte? Eller tänkte du på nåt annat?

För att båda lägren anser att deras egna metoder är dem bästa och det dem andra håller på med är fel och konstigt.

Jag förstår vad du menar.

Och det är inte bara mellan trav/rid-folk. Det är mellan Islandsvärlden/storabrun-världen, dressyr/hopp, TR-dressyr/AR, Western/engelsk ridning etc etc..

Jag jobbar en del som problemlösare. Jag är också dressyrtränare. Är jag i ett Islandsstall och någon säger att jag är dressyrtränare anses jag direkt vara halvblodsmänniska som är lite väck på olika sätt(innan de känner mig och sett vad jag kan/inte kan). Talar jag eller någon då om att jag förutom halvblod har en Islandskorsning som är 4-gångare så är jag helt accepterad direkt.

Detsamma i travbranchen. Kommer jag till ett travstall så är jag dressyr-pucko om jag säger att jag rider dressyr. Säger jag sen att jag flera år varit i travstall och jobbat heltid hos en av de största travtränarna/kuskarna i Sverige är jag direkt en jättebra människa med vett.

I dressyrvärlden kontra AR drar jag nytta av att jag både tränat TR-dressyr halva livet och tävlat lite bland dressyrryttare. Bland AR får jag dra lite Bent- eller fransos-grejer för att folk ens ska lyssna på vad jag säger och inte dömma ut mig som sparkochdraryttare.

Men människor är såna. Det gäller ju lika mycket om jag som Stockholmare kommer ut som tränare till ett mindre samhälle i norr eller söder. Då kan jag fort dömas ut som spackelbrud från Stockholm. Dessutom har jag knähundar som ibland är med. De går ju inte att jaga med och kan inte beskydda. Och de kläder jag skulle haft i Stockholm på en träning kanske får vara kvar hemma ibland beroende på var man ska och i vilken typ av jobb. Jag har inte tyska, blanka dressyrstövlar och dito ridbyxor etc i nytvättad och nytt skick om jag ska till en liten by(spec inte i hanteringsjobb, då är ju inte stövlarna praktiska). Då klär jag mig hellre i lite mer slitna kläder. Annars kan man anses "tro att man är mer än man är". Då får man jobba så mycket hårdare för att bevisa sin kompetens för vissa.
Människor har fördomar. De gillar att gruppera sig. Och det som avviker och är annorlunda är skrämmande.

Iom att jag har haft en fot i varje läger under många år så brukar jag kunna nästla mig in och så ett frö av eftertanke i olika grupper. Man får vara lite smart för att kunna påverka gamla envisa gubbar som tjej i 30-årsåldern. ;)
Jag försöker få de jag ska jobba med att se mig som "en av dem" med lite annat extra utöver det. De ska känna att jag är med dem. Inte emot. Men att jag kan toppa deras grej och tillföra lite extra.
Till slut kanske man gjort om en jäkla massa. Men man får fasa in förändringarna gradvis och inte börja med att "du har fel om allt!". Då backar folk.

Fast jag håller inte med, visst finns det sånna men det gör det ju i allt. Tycker att det mer handlar om personligheter om man kan lära sig av varandra eller ej. Jag har två isisar, just nu rider jag ofta med en klassiskt skolad dressyrryttare och vi har jätteutbyte av varandra.

Jag förstår vad du menar.

Och det är inte bara mellan trav/rid-folk. Det är mellan Islandsvärlden/storabrun-världen, dressyr/hopp, TR-dressyr/AR, Western/engelsk ridning etc etc..

På ett internetcommunity för flera år sen var det i en hästklubb någon som ville ha hjälp att lära sin islandshäst att hoppa. Men för att svara skulle man ha islandshäst! Visst skiljer sig en islandshäst från en dressyrhäst, men jag tvivlar på att man lär den hoppa på ett annat sätt.

Ägaren till min medryttarhäst rider AR, men jag "vanlig" engelsk, och har gått på ridskola i bra många år. Hon började också på ridskola, men nu tycker hon ju att man lär sig fel på ridskolan. Men det är ju bara att acceptera att folk har oiika inriktiningar och synsätt.

Om en del inte var så enkelspåriga tror jag man skulle kunna ta lite av varje och kunna kombinera det på ett bra sätt vad gäller hanteringen. Jag tar det jag tycker är bra, oavsett om westernfolk brukar göra så eller dressyrfolk.

Varför vill inte travfolk lära sig av ridfolk o tvärtom?
Det finns mycket som kunde bli bättre. O förståelsen för respektive gren skulle bli bättre också.

Fast så är det ju inte överallt... det finns många som lär av varandra. Jag är själv en produkt av kombinationen ridning (både dressyr och AR och främst skogsmullevarianten), körning och trav... Det är ju roligare att pyssla med mycket!

Men för det mesta. När jag var lite o gick på ridskolan fick jag lära mig att travare var vansköta. Dom var bara stressade ochkunde inte användas som ridhästar.
Håller på med trav o tycker dom är underbara att rida.

Fast jag kan inte hålla med. Jag känner travfolk också, jag lär mig mycket av dem och inte minst lärde jag mig mycket när jag stod i ett travstall med ett gäng gamla travgubbar. Jag har en kompis som är islandsmänniska, killen hennes håller på ed trav. De lär och inspireras av varandra. Bla så fick senaste travungen gå med mamma till fölis var nära året (ungen var gigantisk jämför med lika gamla föl, slump eller ej, jag vet inte, men det ska bli spännande att se om en sån sak kan ha nån synlig inverkan framöver).

Jag är ju urtypen av ridskolebarn skaffar häst tävlar hoppning (går inge bra) börjar rida dressyr med hästen som inte hoppar längre för att sen bli hyfsat duktig.
Gick på Berga NBG och då fanns bar ainriktningen körning (trav och bruks) iom det började jag jobba hos en tränare efter skolan. Hade ALDRIG problem med att de såg ner på mej som "vanlig" dressyrryttare, (som visserligen återigen börjat hoppa + fälttävlan) utan de såg mej snarare som en resurs = ut å rid de här !!! Lärde mej massvis hos denna tränare som visserligen "sparkade" mej när jag menade på att jag för 3300 i månaden inte kunde jobba 7-22 varje dag då jag hade egna hästar... Men men ... Det var en kul sommar ;)

Som sagt skulle vilja påstå att det är ridhästfolket som inte vill "lära" av travnissarna" ... För hur många gånger läser du inte "kan ej ta emot hingstar" i inackorderingsstall ? Och hur många hingstar står inte i travstall ? BREDVID varann utan ett knyst... Förvisso vissa värre än andra men många är som "vilken häst" som helst. Och vem som helst som vart på stallplan på Solvalla på en tävlingsdag kan ju se vilket "kaos" det är med hästar (inkl hingstar) och körs de inte så leds de med "tada" GRIMMA !!!
På ridhästsidan får man inte ens ha grimma på tävlingsplats !!!

Okej nu är det enligt mej betydligt mer "hästfolk" på travsidan än det är på en ridhästtävling, för att hantera 20 olika hästar dagligen ger ju lite mer erfarenheter än att bara handha sin "bortskämda" Grålle... Så som sagt alla hästägare som "pjoskar" med sina ögonstenar skulle behöva vara på praktik i ett travstall ;) Framförallt ponnyföräldrar !!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar