överviktig

Sv: överviktig

Tillåt mig döda myten om genetiska fel-dom existerar endast i extremt sällsynta fall. Man kan ha lättare för att behålla vikt och på så vis ha lättare för att bli tjock. Men i 99 procent av fallen handlar det om osund kost och för lite rörelse.

Jag påstår inte att du har fel, men jag vill berätta hur det är med mina ungar.
*Äldste sonen var väldigt rund till 1½-2 års åldern. Då tunnade han ut och har sedan alltid varit mager. Väger nu 60 kg och är 193 cm lång. (17 år) Rör sig i princip aldrig, äter som en häst. 6-7 potatisar varje måltid t.ex. (och äter en 200g chokladkaka varje skoldag)
*Mellandottern är och har alltid varit väldigt "lagom". Inte mager, inte tjock. Äter också mycket, men inte så mycket som brorsan. (15 år)
*Lillflickan är 6 år. Hon har otroligt lätt att lägga på sig. Vi måste bromsa henne när vi äter och trots det blir hon retad i skolan för att hon är tjock, vilket hon ärligt talat också är. Hon är också mycket aktiv, rider, spelar fotboll, ute och leker för det mesta. Kan se en film inne om det är skitväder men har sällan ro att se hela.

Alla dessa barn får ju samma mat. Dom två stora har inte samma pappa som lillan, så generna skulle ju kunna spela in, men jag blir uppriktigt ledsen när jag läser i denna tråd att så många ser ner på föräldrar till tjocka barn. (det sista inte riktat till Mrs Scabtree, utan mer allmänt i hela tråden.)

Sv: överviktig

då kan man säga såhär istället. det är en början på viktminsking..
att på en gång ransonera maten till mindre portioner och börja motionera kan bli att man slutar istället, för man ser ingen förändring.
för om man har varit soffliggare läääänge måste musklera få börja komma igång och börja "lära sig" bränna fettet innan man ser någon skillnad, och det kan ta lång tid beronede på kroppen. (det är ju olika från person till person)
jag har under 3 års tid gått då och då.. vissa dagar motionerade jahg som bara den, andra dagar orkade jag inte alls och så höll jag på i 3 år, tills en dag då jag började äta nyttigare. då hade jag motionerat från och till i 3 år och kroppen hade börjat vant sig vid det och då började kroppen bränna fettet på en gång! och det gick fort också!

15kg på ca 2-3 månader.

så man ska börja försiktigt, annars tröttnar man..

Om du varit soffliggare länge hade du då förmodligen en låg ämnesomsättning, en låg förbränning. Men kroppen behöver nog inte lära sig att bränna fett, den behöver öka förbränningen. Vilket den gör genom att få i sig det den behöver och sättas i rörelse.

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 449
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 771
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 482
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV