överviktig

Sv: överviktig

Det stämmer ju visserligen , tjucka personer brukar ha tjocka djur, sedan finns det en annan kategori som har tjocka djur, nämligen lata människor, de orkar inte utfodra hästen flera ggr /dag med måttliga mängder så hästen får gå på fri tillgång även om den blir fet.

Det stämmer ju visserligen , tjucka personer brukar ha tjocka djur, sedan finns det en annan kategori som har tjocka djur, nämligen lata människor, de orkar inte utfodra hästen flera ggr /dag med måttliga mängder så hästen får gå på fri tillgång även om den blir fet.

Helt sant!
Vågar man dra paralleller till okunniga eller kanske lata föräldrar som ger sina barn panpizza, hamburgare och annan snabbmat eller halvfabrikat?

Självklart är det ju så att snabbmat då och då är både gott och praktiskt, men har barnet börjat få viktproblem så är det kanske en annan sak?

Det där med motion och rörelse tror jag mindre på. Alla som någon gång har försökt att gå ner i vikt vet att motion gör inte särskilt mycket från eller till om man äter fel.

Fast det är ju ganska så allmänt känt att man bränner mer om man rör på sig än om man sitter stilla, så om man börjar gå 30 min varje dag från att inte ha gått alls och äter samma mat så kommer man att gå ner i vikt, inte mycket kanske och långsamt men ändå kommer det att dippa neråt. Själv gick jag åt andra hållet, jag jobbade runt 15 timmar om dagen, fysikt aktiv och satt i princip aldrig stilla, jag kunde äta massor och ändå vara smal, sen slutade jag jobba och fortsatte att äta, och innan jag kom på mig själv så hade ett rätt bra förargliga kilo lagt sig på. Nu märker jag ganska så snabbt när jag slarvar med motion, direkt går kilona uppåt. Mina barn däremot har jag fått höra att de är smala och enligt svärmor är de alldeles för magra. :angel: Men de rör sig dagarna i ända, sitter visserligen en stund i bland vid tvn eller datorn men inte alls i den utsträckningen som jag ser andra barn göra.

Sen blir jag lite rädd när man pratar om att hitta en hobby åt sina barn, låt barnen själva hitta vad de vill göra, ge dem olika alternativ, få prova på lite olika saker utan krav så kommer de att hitta vad de tycker är roligt. Elin har ridning en gång i veckan, och jag hoppas att gympan kommer igång igen för den tyckte hon var så otroligt rolig, sen har hon även gått på vattenskola i tre om gångar och tyckt att det har varit superkul.

KL

Jag är smal själv och dottern är smal så jag har ingen praktisk erfarenhet. Men jag har en förståelse över glädjen att ens barn har aptit, det är en lättnad att se sitt barn äta (tror många känner så). Det är säkert väldigt svårt att behöva säga nej till sitt barn som vill ha t.ex några köttbullar till…

Jag försvarar absolut inte dessa människor, men kan ändå se svårigheterna att sätta stopp även om det egentligen vore för barnets bästa.

Jag tror heller inte att man "måste" hitta en sportinriktad hobby bara för att de inte ska bli överviktiga. Det är ingen garanti för att de ska vara smala. (Minns min bror som ÄLSKADE att spela fotboll som liten. Han var gängets knubbis och gjorde nog inte ett enda mål under hela sin ungdom. Men han älskade matcherna och träningarna, och det är ju huvudsaken. Att man gillar att röra på sig.)

En hobby är jag övertygad om att mina grabbar kommer hitta. Dessutom hoppas jag att den hobbyn kommerinnehålla sport, just för att jag själv gillar det.

*kl*

Jag tror också att många promt ska ha barnen att äta mycket "så de blir stora och starka". Märker det på mina föräldrar som ojar sig att barnen äter så dåligt.

Själv är jag tjock och barnen är normalviktiga. De äter när de är hungriga, slutar när de inte är hungriga längre. Har de fått bullar till fika ett par timmar innan middagen äter då självklart mindre (och då ojas det från äldre generation).

Jag tror faktiskt inte något barn svälter frivilligt, de äter när de är hungriga om de får lära sig kroppens signaler ifred.

Jag håller inte riktigt med. Att bygga upp en kropp som trivs med rörelse, dädr fysisk aktivitet finns med som en självklarhet bör nog grundläggas tidigt. Dels för att det ska vara en vana men också för att vi ska få en muskelkostym som ju gör av med energin vi stoppar i oss.

Aktivitet är ju också en källa till att må bra i sig men det är också en naturlig aptitreglerare.

Jag hävdar nog tvärtom, mer daglig rörelse unbyggd i vardagen.

Att det sen inte är en supermetod att banta håller jag med om, men det ger så otroligt många andra positiva och enligt mig nädvändiga effekter gör att jag inte nog kan understryka vikten av det.

Jag menar, hur många av oss kan inte trösta lite allmän olust med en tripp till kylskåpet? När en promenad hade släckt olusten mycket bättre?

Jag menar, hur många av oss kan inte trösta lite allmän olust med en tripp till kylskåpet? När en promenad hade släckt olusten mycket bättre?

Då gäller det ju inte att bara prata om det, utan verkligen GÖRA så. Om man har barn som man vill ska ta efter.

Är jag på dåligt humör, ta en promenad istället för att gotta ner sig vid tv:n med en chipspåse.

Har jag ont i huvudet, köp inte en tröstpåse godis utan var ute i friska luften.

Precis. Eller kanske ännu hellre, man har redan varit ute och cyklat, promenerat eller tränat det man har som sysselsättning så tröstätning aldrig har blivit en etablerad vana.

hur kan en förälder servera mat till barn som gör att dom själv och barnen går upp så mycket i vikt?

Jag tycker faktiskt inte att det är så konstigt. Matvanorna grundläggs i barndomen. Om man som barn får mycket söt mat bygger man ju upp ett behov av detta. Som när man är på semester i ett land med helt annan matkultur - då kan man ju nästan längta ihjäl sig efter svensk mat!

Jag tror det är skitsvårt att lägga om sina matvanor i vuxen ålder. Heder åt dem som lyckas!:bow:

då har väl jag själv lyckats på sätt å vis.
från att ha varit ganska knubbig ovh fått helt fel mat och framförallt mycket fet mat av min pappa som är utbildad kock till att nästan helt övergått till fullkorn och nyttigare fetter nu när jag flyttat hemifrån.. tog några år och vända, men ju mer man lär sig och ju mer man VILL förbättra sin hälsa desto lättare går det väl, att man själv måste vilja inse att detta går åt fel håll och vilja förbättra. så man kan ju lugnt säga att jag och pappa har helt olika syn på vad man ska äta. det är nästan så att han börjar gå mer åt mitt håll nu för att när jag kommer till honom vägrar jag äta viss mat han gör för att han tänker ofta inte på hur han tillagar maten.

kl

Det där med att man rör sig automatiskt mer på landet tror jag också på. Jag är uppväxt på landet och bor nu i lgh i Stockholm med en 5-åring. Han är ju aldrig ute ensam till skillnad från vad jag var i samma ålder. Då kunde jag ju lattja på tomten eller skogsstigen precis bakom utan att ens säga till att jag gick ut, bara man inte rörde sig för långt bort. 5-åringen rör sig ju på dagis men utöver det är det ju i sällskap med oss vuxna, alltså måste vi också lyfta arslet från datastolen. Och tur är väl det. :laugh:

*kl*
När jag var på IKEA härom dagen så såg jag en mamma med hennes två döttrar som var i run 10-13 års ålder.
Mamman var rejält överviktigt och likaså barnen.
Jag tyckte så synd om dom när jag såg dom. Visst kan det vara nåt genetiskt fel och dom inte kan göra nåt åt det.
Men när man såg vad dom åt så lutade ju det mer åt att det är dåliga val som gjort att dom ser ut så här.
Hur kan man utsätta sina barn för detta?
´Vill man inte att dom skall vara friska?

Tillåt mig döda myten om genetiska fel-dom existerar endast i extremt sällsynta fall. Man kan ha lättare för att behålla vikt och på så vis ha lättare för att bli tjock. Men i 99 procent av fallen handlar det om osund kost och för lite rörelse.

om man börjar gå 30 min varje dag från att inte ha gått alls och äter samma mat så kommer man att gå ner i vikt, inte mycket kanske och långsamt men ändå kommer det att dippa neråt.

Det stämmer ju inte riktigt.
Man måste naturligtvis äta mindre än man gör av med . Ditt recept ovan kan lika gärna bara bromsa en viktuppgång, beroende på hur mycket personen stoppar i sig.

Ja jag räknade med att man stod stilla i vikten, går man stadigt uppåt hela tiden så räcker det antagligen inte med att börja motionera dagligen.

då har väl jag själv lyckats på sätt å vis.

Ja, det är strongt gjort!:bow:
Har du inget sug alls längre efter den "gamla" maten?

Jag är så lyckligt lottad att jag fick goda matvanor från mina föräldrar. Vi åt sällan kakor eller annat sött, vilket gjort att jag knappt har något sötsug alls. När andra blir sugna på sötsaker vill jag ha redig husmanskost, eller grönsaker.

För mig är det ju lätt som en plätt att ge mina egna barn goda matvanor. Vi har sällan kakor hemma. När lillen blir sugen på något att äta står han vid skafferiet och tigger frukt, eller vid frysen och vill ha några frysta ärtor på ett fat. Oliver, tomat, gurka och frysta blåbär är andra favoriter.

sug och sug har jag ju inte. jag lagar ju samma maträtter som pappa gjorde då man var liten FAST på ett annat vis.
han använder kanske ketchup i matlagning förut och jag använder det inte, inte heller vetemjöl osv.
jag har lixom kommit på andra banor och på det viset har jag gått ner 15 kg också.

och eftersom att han gav oss ofta godis, dricka chips då vi var små så gick man ju upp av det också. och visst. ibland unnar man sig godis och sådant, men inte alls lika ofta som man gjorde då man var liten.
för när man är liten blir man serverad, man äter det oftast för att det är gott och man tänker inte på vad det får för konsenkvenser. så föräldrar han mycket i att barnen blir för tjocka. så jag kan lätt skylla på pappa för att jag får kämpa nu i vuxen ålder för att bli av med fettet. men jag skyller inte på han ändå. men innerst inne vet man. det var han som serverade mig när jag var liten.

Det stämmer ju inte riktigt.
Man måste naturligtvis äta mindre än man gör av med . Ditt recept ovan kan lika gärna bara bromsa en viktuppgång, beroende på hur mycket personen stoppar i sig.

då kan man säga såhär istället. det är en början på viktminsking..
att på en gång ransonera maten till mindre portioner och börja motionera kan bli att man slutar istället, för man ser ingen förändring.
för om man har varit soffliggare läääänge måste musklera få börja komma igång och börja "lära sig" bränna fettet innan man ser någon skillnad, och det kan ta lång tid beronede på kroppen. (det är ju olika från person till person)
jag har under 3 års tid gått då och då.. vissa dagar motionerade jahg som bara den, andra dagar orkade jag inte alls och så höll jag på i 3 år, tills en dag då jag började äta nyttigare. då hade jag motionerat från och till i 3 år och kroppen hade börjat vant sig vid det och då började kroppen bränna fettet på en gång! och det gick fort också!

15kg på ca 2-3 månader.

så man ska börja försiktigt, annars tröttnar man..

Jag läste någonstans att när man är liten bebis så bestämer kroppen hur många fettceller den ska ha.

Min sambo var jätte smal som liten grabb, för att bli super tjock som 12 åring och sen nu är han fortfarande lite överviktig men äter nyttigt och rör på sig massor.

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 449
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 771
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 482
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV