överviktig

J

jojjogalopp

:confused:i dag va jag och min familj och bada ,
Då tänkte jag när jag satt och fika att det va många barn som va överviktiga, hur kan det komma sig är det för dem rör på sig för lite sitter vid dator och tv eller äter för mkt onytigt,

Sv: överviktig

tror det beror på en kombination. oftast kan man ju se på föräldrarna... är dom runda brukar ju barnen bli det... antagligen äter hela familjen lite fel och är kanske inte så aktiva...

Har tänkt det samma. :confused:

Men här är det så att jag har 2 söner ,7 och 11 år som är muskelpaket på stranden. Och min karl är smal.

Men jag har vägt 125 kg men väger nu 65 . :banana:

Men när jag var fet så var mina barn eller gubbe inte det.
Har alltid tänkt på dem att de ska vara sunda och nyttiga . Men jag föll igenom. Men nu är jag där jag med. :d

Så man kan inte alltid skylla på föräldrarna.

Det var ju någon studie som visade att fettman bland barn ökar ganska rejält även i Sverige. Men jag tror att ungarna sitter mera still nu. Mera snabmat mm.

Det tror jag med.

Tror man måste tänka mer nu på att få ungarna att röra sig.

När jag var liten gjorde man det mer automatiskt.

Visst att barn ofta är "barnknubbiga", men det får ju gå till en viss gräns.
När magen hänger och barnen har dubbelhakor, då är det något som är väldigt fel.

Jag är inte trådsmal själv, utan har en hel del över så att säga, men det är mitt eget fel...
Men dessa överviktiga barn..

Jag tycker synd om dom.
Och jag tycker synd om föräldrarna i en del fall.
Ser dom inte att barnen är så stora?
Eller blundar dom ?

Det tror jag med.

Tror man måste tänka mer nu på att få ungarna att röra sig.

När jag var liten gjorde man det mer automatiskt.

Samma här. Men vi hade ju ingen dator eller tvspel heller. Jag ska inte gnälla på mina barn. Dom är ute nästan hela dagarna och leker, rider, cyklar, badar och allt vad det nu är. Dom sitter kanske 30 min var vid datorn. Om ens det. Men tar man brossans pojk tex så kan han sitta 4-6 timmar vad datorn.. :crazy:

Är det så rent generellt att barn på landet rör sig mera?

åke/vars barn just nu plockar kantareller.

*kl*
När jag var på IKEA härom dagen så såg jag en mamma med hennes två döttrar som var i run 10-13 års ålder.
Mamman var rejält överviktigt och likaså barnen.
Jag tyckte så synd om dom när jag såg dom. Visst kan det vara nåt genetiskt fel och dom inte kan göra nåt åt det.
Men när man såg vad dom åt så lutade ju det mer åt att det är dåliga val som gjort att dom ser ut så här.
Hur kan man utsätta sina barn för detta?
´Vill man inte att dom skall vara friska?

Jag brukar alltid tänka på det där..
jag har en granne, nästan ehla den familjen är överviktig.
och då går banorna direkt. hur kan en förälder servera mat till barn som gör att dom själv och barnen går upp så mycket i vikt?
men nu vet ju inte jag vad dom äter..
men har sett iaf att mamma hon verkar inte bry sig så mycket och hon rör sig inte mycket heller.. barnen därimot rör på sig väldigt mycket.

sen kanske det är ärftligt också? att man har lätt till övervikt om föräldrarna är det?

Barnen blir oftast som föräldrarna.Föräldrarna äter onyttigt & ids inte engagera sig i att barnen ska äta nyttigt samt att det säkert inte är det lättaste att få barnen att äta nyttigt när föräldrarna själv äter onyttigt.

Det blir en bekvämlighetsgrej för föräldrarna då de inte själva vill sluta med onyttigheterna, eller så har de helt enkelt så lite allmänbildning att de inte vet vad som är nyttigt, men det har jag svårt att tro pga att vi borde vara ganska upplysta 2008.

Många skyller som sagt på generna, men som ngn skrev, då ser man vad de stoppar i sig..
Äter man dåligt blir man fet, det är få smala som kan äta obegränsat utan att gå upp i vikt oxå, det är bara det att många smala tänker på vad de äter.

Sedan finns det folk som har en snabb förbränning, folk som har automatiskt är smala.
Men jag tror inte en sekund på att folk som verkligen tränar & äter helt rätt, skulle väga 100 kg & vara 160 cm långa tex.
& framförallt blir man förbannad på dessa föräldrar som ger barnen en dålig start i livet, barn som är överviktiga fortsätter för det mesta vara det i vuxna livet oxå.

& framförallt blir man förbannad på dessa föräldrar som ger barnen en dålig start i livet, barn som är överviktiga fortsätter för det mesta vara det i vuxna livet oxå.

Såg på tv´n för nån vecka sedan ett program (en serie) "Knubbiga barn" tror jag det hette.
Enligt den killen där så är det tydligen så att hela 80% av alla överviktiga barn kommer även att vara överviktiga som vuxna.

Det där med att skylla på generna har jag också hört. Sagt av överviktiga föräldrar till överviktiga barn.

Men där har föräldrarna inte förstått att det faktiskt är deras livsstil som det är fel på.

Och var de själva överviktiga som barn och de har den kosten med sig trots vuxen ålder, så är det nog ganska lätt att tro att det är generna som är orsaken. Och då tror jag de ser på barnen att de är feta, men som sagt, det är generna som är boven.

sen kanske det är ärftligt också? att man har lätt till övervikt om föräldrarna är det?

Det är ju bekvämast att skylla på generna, då ansvarsbefriar man sig själv men sanningen är den att det är en ytterst liten del av världens fetma som orsakas av "fetgener". Det är till 99,9% ett livsstilsproblem.

Sedan är det klart att man kan lida av sjukdomar som gör att man lättare blir fet eller medicinerna gör att man blir fet men i de fallen smittar ju inte fetman av sig på barnen om man ändå äter och lever sunt.

Det är ju absolut lättare att barn blir överviktiga om föräldrarna är det. Men som du säger så lär det vara en ganska liten del som har det sjukdomsbetingat.

*kl*

Jag skulle inte tillåta min son att bli överviktig.

Men jag menar ju inte att han aldrig ska få smaka på sötsaker etc, men jag har nu och kommer att ha då en gräns till hur mycket utav det som han får.

När han blir äldre ska vi försöka hitta en hobby till honom. Om han nu så vill då.

T.ex spela fotboll, bandy, basket etc.

Jag vara alltid ute och cyklade, åkte rullskridskor och sånt när jag var barn. Dator hade ju verkligen inte alla då.
Nu är jag inte aktiv, men jag vet att jag måste ändra på det. Planerar att skaffa cykel, då jag tycker om att cykla.

*kl*
Jag tycker att det ofta är så också att vuxna som har överviktiga hästar eller hundar är själva överviktiga. Här kan man ju inte skylla på genetiken :D

Så jag undrar om det är så man i dessa fallen uppfattar sig själv som snäll och generös förälder/djurägare om man belönar med mycket mat och och lite fysisk aktivietet. Dessutom att man är väldigt lyhörd för "jag är hungrig"-signalerna som ibland bara kan vara "ge mig uppmärksamhet" eller "aktivera mig" -signaler?

Min son har mycket aktivera mig signaler. Skulle man inte hålla koll på när han ätit, skulle vi övermata han ordentligt.

Jag tror att det beror mer på att våra matvanor har ändrats radikalt, vi är mer amerikanska i vårt sätt att äta. Det räcker med att kolla på hur det var när jag var liten, då åt man när det var måltid, inte som en bisyssla till något annat. Idag ska väldigt många aktiviteter upplevas/utföras samtidigt som man äter; titta på tv/film, titta på sport, åka bil, gå till stranden, åka och storhandla, etc etc. Förr kanske man hade med sig några mackor som man stannade och åt, nu har man med sig kassar med olika kex och godis som liksom ska förströ en under tiden man gör något annat. Dessutom finns det en massa möjligheter att köpa mat så fort man åker nånstans (korven på ikea tex!). För att få oss att konsumera lite till så erbjuds vi något att mumsa på vart vi än vänder oss.

Det där med motion och rörelse tror jag mindre på. Alla som någon gång har försökt att gå ner i vikt vet att motion gör inte särskilt mycket från eller till om man äter fel.

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 449
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 771
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 482
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV