Överväst shettis!

C

Caramelle_Leila

Överväxt shettis!

Jag har en två årig shetlandsponny som redan nu är 112 i mankhöjden. Eftersom hon har har växt över så pass för gränsen som A-ponny, så undrar jag hur jag nu om jag ska börja tävla henne i körning hur tävlar jag då? Jag menar måste det vara i klasserna där större ponnyer också tävlar? Om vi nu säger vilken gren som helst.:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överväst shettis!

Din ponny kategoriseras som B-ponny om den har en mankhöjd mellan 107,1 cm - 130,0 cm. Den ska därför tävlas med andra B-ponnyer.

Lycka till med pållen din!:)

Men kommer det bli en nackdel för mig iochmed att hon är så liten jämfört med alla andra B-ponnier?

Behöver det inte vara. Tex i dressyren är det ju lika bedömning som gäller iallafall. Att hålla B-ponny tempo kan ju bli ett problem men det får i öva på.

Lycka till!

Alla ponnyer oavsett kategori tävlar i samma klass.

I dressyr och precision är det precis samma bedömning och tempo för alla storlekar på ponny, så där spelar det ingen roll alls.

Det som skiljer är tempona i maraton. I lätt klass blir det nog inga problem att hålla tiderna, det skiljer inte så mycket mellan a- och b-ponny (9 resp 10 km/h). Jag tävlar normalstor shettis och tycker att det känns som gott om tid, jag brukar vara tvungen att skritta ganska mycket mellan hindren för att inte komma i mål för tidigt. I svår klass skiljer det mera (11 resp 13 km/h), så där kan det nog bli tufft om man har en liten b-ponny.

Alla ponnyer oavsett kategori tävlar i samma klass.

I dressyr och precision är det precis samma bedömning och tempo för alla storlekar på ponny, så där spelar det ingen roll alls.

Det som skiljer är tempona i maraton. I lätt klass blir det nog inga problem att hålla tiderna, det skiljer inte så mycket mellan a- och b-ponny (9 resp 10 km/h). Jag tävlar normalstor shettis och tycker att det känns som gott om tid, jag brukar vara tvungen att skritta ganska mycket mellan hindren för att inte komma i mål för tidigt. I svår klass skiljer det mera (11 resp 13 km/h), så där kan det nog bli tufft om man har en liten b-ponny.

Fast det är inte tempona på E-sträckan som jag tror kan bli det stora problemet utan tempot på skritt-sträckan, för att en liten B-ponny ska klara sin tid i skritten gäller det att den pinnar på rätt bra.
Vad gäller E sträckan kan jag bara hålla med, tycker det är gott om tid, jag kör A-ponny i lättklass. Min ponny skulle nog utan problem kunna gå på B-ponny tider.
Det finns ju fördelar med att vara liten också, man blir ju lite smidigare i hindrena.

Träna ponnyn väl och gör ett försök. Lycka till:)

Senast ändrad:

Ojoj, så stor hon är! Man får kämpa på och göra så gott man kan, och hon kan ju växa på sig ett par cm till. Som nån skrev, du får träna lite extra så ska det säkert gå bra!!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
614
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 868
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 620
Senast: Blyger
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur