Övervakning av fölning när man inte har egen gård

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lahtel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 771

Lahtel

Trådstartare
Hur kan man bäst lösa övervakningen när man inte har egen gård?
Jag har egen gård nu, men kommer att flytta under vintern och då ha hästarna installade tills vi hittar en ny gård.
Mitt sto ska föla 1 maj och jag vet inte om vi hittat en ny gård då. Stallet hon ska stå på har 2 till dräktiga ston och de tar föl där varje år, så jag antar att stallägaren har övervakning på sina. Det ena stoet ska dessutom föla ungefär samtidigt som mitt.
Kan man sätta upp någon webbcam kanske och koppla till lägenheten?
Hur har ni andra löst det som inte har egen gård?
Jag har bara 10 min med bil till stallet, så jag hinner rycka ut fort om det behövs.

Sv: Övervakning av fölning när man inte har egen gård

När jag bodde i lägenhet och hyrde stall 6 km hemifrån så bäddade jag i sadelkammaren när det var dags för fölningar...

Det borde väl gå att sova i sadelkammaren eller annat lämpligt utrymme?

I det stall jag står inackorderad i har man byggt ett särskilt övernattningsrum för fölvakorna. Ska väl bli kameraövervakning också är det tänkt.

Det finns ju gjordar att sätta på stona, som larmar till din mobil när stoet ligger ner platt på sidan. Den kostar förviso en del, men kan helt klart vara värd pengarna.

KL

Förslag är att du låter dom, som har övervakning på sina egna fölmärrar, mot ersättning från dig givetvis, även vaka på ditt sto.

Naturligtvis så ska dom ringa dig när det är dags.
Vad jag har förstått så har dom rutin av fölningar och det är väl dom som du kommer att vända dig till om det blir konstigheter.

Då borde det väl vara tryggast för alla parter att dom som är vana och finns på plats med utrustning tar hand om vakandet.

AM

Var hittar man någonting dylikt? Eller den andra varianten med webkamera? Någon som vet?

Jag hade helt klart sovit i sadelkammaren.
Det gjorde man ju "alltid" innan kamerornas tid;)

En skön fällsäng, en varm sovsäck, träningsoverall, en bra bok, och en termos med ngt varmt att dricka sedan mår man riktigt bra..

Ja, så gjorde vi med, fast vi sov på höbalar i en box i stallet när vi vakade en hel vecka sist.

Denna gång blir det i fikarummet som har fönster ut mot boxarna.

En skön fällsäng, en varm sovsäck, träningsoverall, en bra bok, och en termos med ngt varmt att dricka sedan mår man riktigt bra

Ancan´s tips lät så mysigt så det kan man ju göra utan att vaka... Nu verkar det som om vi måste låta våra två ston föla i en av sommarhagarna (vindskydd/ligghall ska byggas), så det blir till att vaka från husvagn.....

Jag bor 3 mil från stallet så jag sover i sadelkammaren när det närmar sig, sist blev det 14 dagar innan undret behagade komma:smirk:
Jag står hos en uppfödare som får flera föl årligen, men händer det något pga otillräcklig övervakning så har jag mig själv att skylla och kan inte skylla på att andra inte har övervakat ordentligt.

Jag gjorde som flera andra, sov i sadelkammaren.

Stoet gick över tiden tre veckor, jag sov där i 28 nätter, och tänkte att jag aldrig någonsin ska låta betäcka henne igen. Men man glömmer ju så nu är hon dräktig igen:)

Kommer också att övernatta i stallet när det blir dax :) Med mormor, 81 år som är pigg som en nötkärna, och har vart med om flera fölningar förut :D

Min mamma for ut varje natt under 14 dagars tid mitt på natten och stannade under några timmar.
Han kom sen precis på dagen och under de timmar hon var där. :D

vi använde web/nätverkskamera i våras när mitt sto skulle föla. jag har bara 5 min till stallet så det fungerade jättebra.
vi använde den router som familjen närmast stallet hade och sedan kopplade vi upp en nätverkskamera med färdig ip-adress i. rekommenderas varmt!

Jag lånade en kompis husvagn och campade precis utanför stalldörren. Första fölningen sov jag och dottern där i 2 veckor, andra gången var jag mer säker på stoets tecken och behövde bara sova 1 natt.
Mycket praktiskt var det, Kylskåp, TV, spis mm. Kunde koka en kopp te och mysa i soffan. Min då 5-åriga dotter tyckte det var toppenkul.
De flesta husvagnar är ju lediga så tidigt på våren, det är ju sällan någon som åker o campar då.

Tack för många bra svar.
Jag kommer nog att sova där, men funderar lite på en webcam också. Det är väl någon av stjärntravarna som har en webcam i sin box jämt.
Sätter jag in en webcam kommer jag att lägga upp den på nätet, så då kan hela internetvärlden hjälpa till med övervakningen. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 245
Senast: Skye
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 793
Senast: _Taggis_
·
Avel Ni som tagit föl på era ston som varit uppstallade/inackorderade på anläggning eller hos någon privatperson, hur har ni löst hela...
2
Svar
26
· Visningar
3 050
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat