Ja, det är faktiskt viktigare än man kan tänka sig att det finns erfaren personal. Som du säger så går det ju inte alltid att rädda ston och föl ändå men man kan iaf känna sig trygg med att allt som kunnat göras är gjort.Det där låter fantastiskt och liknande upplägg är det enda jag skulle kunna vara bekväm med om jag någon gång vill ha föl i igen.
Jag gillar ju avel och skulle gärna ha det i liten skala.
Jag har nu eget stall, men hade mitt sto uppstallad på gård med avel i liten skala när jag senast skulle ta föl.
Jag vakade via kamera nattetid och stallägarna på dagtid när stoet gick i hagen. Det var cirka 12 minuters bilväg till stallet, så jag var snabbt på plats när det närmade sig.
Det gick dock inte vägen den gången, även om upplägget var bra.
Ska jag ha föl i framtiden vill jag ha folk med massiv erfarenhet på plats.
Förmodligen hade mitt sto och föl inte kunnat räddas ändå, men jag vill ändå minimera risken så mycket det bara går...
Den maktlösheten är inget jag vill uppleva igen.
Att fölvaka är en enormt krävande arbetsuppgift, inte minst mentalt och man får också ta med i beräkningen att man själv kan sova gott och dessutom jobba dagtid (slippa ta ledigt och ibland förlora inkomst) om man väljer att lämna bort stoet.
Har man oturen att få ett föl som kräver mycket stöd och hjälp första tiden så är man ju helt slut som människa efteråt om man ska sköta allt själv.
Senast ändrad: