Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
När jag räknar ut hästarnas foderstater för det ett överskott av kalcium och magnesium (inga mineraler tillsatta)allt annat blir perfekt. Enligt foderstatprogrammet står det önädigt mycket , men ej skadligt.
Är det inte farligt?
Överskott som kommer från grovfoder är generellt inte skadligt alls, inom rimliga gränser. Kalcium kan t.ex. "överdoseras" med 3 ggr behovet, har jag för mig. (Rätta mig gärna om jag har fel! )
Ger man t.ex. några kg lusern är det lätt att Ca-innehållet i foderstaten skenar lite...
Jag antar att du får en väldigt skev Ca/P-kvot iom det höga CA-intaget, men så länge P-behovet är täckt är det inte heller någon fara.
Det är värre om du har ett stort överskott via kraft- eller mineralfoder, då bör du kanske överväga att byta foderslag.
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Hästnyheter I en ny internationell studie har forskare tittat närmare på hur utbredd användningen av hyperflexion är inom dressyrsporten, samt vilka...
Juridik & Ekonomi Ja, det är också en aspekt. Man lär sig t.ex. VÄLDIGT mycket om hur vården fungerade vid olika tidpunkter. De journaler jag har begärt...
Kropp & Själ Det är just det - personen ska tycka det är roligt. Det får inte vara för pilligt. Nu är den tekniska nivån typ att spela spindelharpan...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.