Överskott på protein

M

MarianneS

Är en novis gällande detta med foder och foderstater. Lusläser allt man kan komma över gällande dessa frågor. :rofl: :rofl:

En sak som jag inte kan hítta är vad som händer om man ger för mycket protein. Läser man trådar här så är det mycket prat om tillräckligt med protein, värden hö/hösilage, lusern etc. etc.

Men vad händer om det blir för mycket protein, hur märks detta på hästen?:angel: :angel:

Sv: Överskott på protein

om proteinet kommer från grovfoder, dvs hö eller lusern händer ingenting. hästen kissar ut det som inte tas upp.

kommer det från kraftfoder kan det svullna ben och sk "proteinknölar" på kroppen.

det är väl det jag vet iallafall. tror att de lärda tvistar om kopplingen fång-protein, men jag vet inte.....

Alla säger just nu att man inte KAN ge för mycket protein, om man ger det som grovfoder. Men jag tycker det har märkts på samtliga hästar när vi haft för mkt protein i höet. Tjocka ben, dåliga i magen och i värsta fall proteinknutor i huden typ sadelstaden är väl tydlgia symptom på att det är på tok för mkt protein. Stora hästar kanske tål det bättre? Jag har mest erfarenhet av ponnyer, även om grannen hävdar att deras fullblod är väldigt proteinkänslig och lätt får knutor (gräs o hö).

Senast ändrad:

Proteinöverskott från kraftfoder kan ställa till det ordentligt i mage/tarm. Det är absolut inget att rekommendera, just obalans i mage/tarm är ju det som ger fång, även om proteinet i sig inte är boven i dramat.

Oftast är det inga problem för hästar att hantera protein från grovfoder, kan de gå på bete har ju magen "bevisat" att den klarar kvoten i gräs (även om det under vintern är torkat till hö eller förpackat som ensilage).

Många skyller på proteinöverskott när hästen får reaktioner som svullna ben, knutor etc, men faktiskt är det oftare snabba foderbyten som ställer till det. Därmed inte sagt att vissa individer inte är känsligare än andra, men i de fall jag sett fenomenet har det varit foderbytet, inte silaget.

Däremot kan ett proteinöverskott - även om det är snällt mot magen - ge hästen hull på fel ställen. Protein som inte används blir energi (enkelt uttryckt) och gör inte hästen av med energin blir den fet. Värt att tänka på kanske...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 752
Senast: svea
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 418
Senast: a1agnlju
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 012
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar