överskott engeri!

HH_gullet

Trådstartare
jag vet inte riktigt vad jag ska göra då min häst börjar bli galen! han lyckas förstöra hagkompisarna täcken och biter dom i benen då han vill leka, han är ca8 år och de andra är över 15år och ingen vill leka med han.

Men min hagkompisar har börjat tröttna på att laga sina täcken så i morgon ska han få ha på sig munkorg men jag är rädd för att han inte ska kunna äta sitt hö som dom får ute på morgonen, och jag tror inte han kommer att tycka om den, och det hjälper ju inte att smörja på medel på täckerna så han inte biter i dom för han biter dom i bena med,

jag har inte ändrat han foderstad han är gått på samma hela vinten... Jag rider honom så mycket jag hinner och gör allt för att denna engeri ska försvinna men verkar inte hjälpa så vet inte vad jag ska göra, vill ju inte att han så få gå själv i en hage, brevid dom andra, och kan inte göra så han går ute längre heller för det är ju uppställnings stall så jag bestämmer ju inte tiderna dom går ut runt 7 och kommer in vid 17 ca, och han får massar av hö, inne och är i lagom hull och får inte mycket till krafft foder,

Har ni något tips vad jag ska göra med han? :confused:
tänker mest för mina hagkompisar, och för hästen skull......:crazy:

Sv: överskott engeri!

I stallet där jag har min häst fanns en ponny som gick med munkorg pga fång, så jag vet precis hur munkorgar ser ut! Det går att pillra in enstaka strå, men dom kan inte äta ordentligt med den på. Så att han skulle kunna äta frukost med den på sig, det kan du glömma! Jag vet inte om det skulle hjälpa, men du kan försöka ge dom mer sysselsättning i hagen. Finns det någon i närheten som hugger ved? Man kan ge dom gran, rönn och sälj -vedslanor att gnaga av barken på. Ris är också poppis, men kan fastna i svansen på dom. Det finns lekbollar med handtag på för häst, en del gillar det. I tidningen Land så förklarade man för ett tag sedan att hästar inte behöver något kraftfoder alls bara dom får ett riktigt bra grovfoder. Kanske är det så med din... Annars får du leta efter ett annat stall där det finns en lekfull kompis till din.

Tycker inte du ska ha munkorg för det! Sen kan man inte ha munkorg nu på vinter för det fryser vid hålet så den kommer inte kunna äta något :crazy:

Har du testat en Jollyboll? Kanske kan aktivera honom lite så att han låter sina hagkompisar vara i fred.

Ska han ha en "riktig" munkorg? Kan han inte ha en sån där "haklapp" som man sätter fast i grimman under hakan som är till för att dom inte ska kunna bita på kompisar/täcken? Munkorg är ju för hela munnen, den andra är ju som en fast "flörp" under hakan, slår i den innan han når fram med munnen å bita i täcket.

Hej! Vet inte om det hör årstiden till eller kanske åldern för vi har en 7 åring som är jättejobbig nu. Vila en dag och jag måste rasta av han i tom hage för att kunna sitta upp. Han går ute mellan 6-19 minst ibland längre. Stor hage har han men kompisen hans är gammal och vill inte alls leka utan är snarare rädd:( Han far ikring i värsta rodeoandan emellanåt.

De har fri tillgång halm som han äter bra av, hö morgon och kväll, lite mineraler och proteintillskott det är allt. Jag lägger även in granris och aspstammar som de gnager på men denna överskottsenergi är jättejobbig. Den första km är ingen fröjd direkt att rida ut på honom, känns knappt trafiksäker men efter några km trav och lite galopp är han sitt vanliga lugna igen. Efter en rejäl ridtur så är det lugnare sen i hagen.

Så jag har väl tyvärr inget bra råd till dig för jag själv sitter lite i samma båt:( Mer motion är det som funkar på våran och nu när väglaget är lite bättre så ska jag börja åka iväg och träna för det behövs verkligen:cool:

Vad är det för en " haklapp " ni nämner. Fungerar det, var får man tag på en sån?

tyvär så har han fått på sig en munkorg, det är en i plast som är ganska dyr för ca 500kr men den sätter man på grimman, har klippt ut ett större hål i den så han kan pilla lite mer men inte bita dom andra hästarna,

Men han går ut utan den på morgonen så han kan äta sitt morgon hö och pilla lite, sen sätter jag på den framåt 9-10.

Tror han lugnar ner sig om jag får rida han lite mer om att snö och is försvinner, och han kan få äta lite gräs och annat,

Jag funderar på att köpa en boll till han att ha i hagen men vet inte om han skulle tycka om den....
de andra i min hage tycker inte att han ska ha på sig den, men sen är det en som tycker det så han får ha på sig den....... tycker synd om han men han verkar inte bry sig om den som tur är,:)

Liknande trådar

Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 220
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 735
Senast: fixi
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 989
Senast: Stergo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur