Överskattade eller underskattade

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mydia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 173
  • Visningar Visningar 16 221

mydia

Trådstartare
Diskutionen dyker upp med jämna mellanrum, det här med hingstar och deras förärvning. Frågan som ofta kommer upp är ju varför väl beprövade hingstar inte får några ston trotts tidigare avkommors fina prestationer och trotts att många av hingstarna själva presterat bra. Vilka hingstar tycker du är överskattade eller underskattade, vilka får för många respektive för lite ston trotts att dom har avkommor som blivit bra eller åt andra hållet inte levt upp till de förväntningar som varit. Alla raser är intressanta, döda och nu levande hingstar, hingstar som blivit sålda utomlands eller utländska hingstar.

Själv tycker jag att det är synd att inte Chapman användes mer de sista åren, han har ju förärvt sig väl genom åren plus att han själv tävlat framgångsrikt.
Man kan också undra hur en sådan fin hingst som Bayron inte heller fick särskilt mycket ston.
Niklas är också en av de här hingstarna som själv presterat men det har ju inte hjälpt, vad jag förstår så ska han ha lämnat en hel bra avkommor på de få betäckningar han haft. Dessa tre var bara några exempel nu får ni fylla på

Sv: Överskattade eller underskattade

Jag kan hålla med om Chapman. Dom andra är jag ej så insatta i, då dom inte tilltalar mig så där direkt.
Men Chapman som har lämnat så mycket tycker jag är underskattad om man hör sig för.
Speciellt innom hoppningen, man får dock tänka på att både han själv och Chagall hoppade väldigt bra. Sen att ägarna bestämde sig för att ha dom till dressyr kan ju inte hingsten "hjälpa".

Jag tycker framför allt att det finns mycket "fördommar" innom avel och ppå säljar marknaden. Som tex att dressyr hästar ej kan hoppa och vise versa. men så hårda som bruksproven är så är ju faktiskt många av våra hingstar mer multi än vad man kan tro.
Titta på tex QE som är hoppstammad så att det skriker om det: Han lämnar hur många gångartshästar som hällst.
Och Chapman, Bellini och Nactus har lämnat jättemånga av kommer som tävlar hoppning...

Jag tror faktiskt att du har rätt där, det är väldigt mycket fördommar inom avel, själv har jag använt på gångarts och hopphingstar till mitt sto. Tänka sig att mina två föl efter Cornetto och Alcatraz har fått bättre poäng på sin gång än fölen e.gångartshingstarna det bevisar ju att avel är ett lotteri eller kanske mer som ett pussel bitarna måste passa ihop om de ska bli bra.

Precis!
Även min bebis e Feliciano fick hyfsade gångarts poäng 6-6-8. men om man jämnför med dom dressyrstammade bebisarna där var och hur snålt det dömdes så var det riktigt bra. Han fick ju bättre poäng än många med ren dressyr stam..

Jo, det är väl ett lotteri, men jag tycker att man både som uppfödare och som KÖPARE ska ta reda på så mycket som möjligt innan och åka och titta.
Inte bara dömma efter stam, dressyr eller hopp!
Och tempraments faktorn. Som jag har skrivit innan är inte mitt sto någon ängel och jag skulle inte betäcka henne med något vasst, men bara för det så behöver hon ju inte nedärva sitt temprament, min Fille bebis" är en ängel:angel: Hahah

Jag måste väl tyvärr säga tt jag tycker Akribori visade sig vara en överskattad hingst:angel: säger hon som har en trevlig, alldaglig 4årsvalack efter honom i stallet:o:angel:

Mitt sto är också en mycket speciell madame som gärna vill agera efter eget huvud. Hon har varit tvärtemot hela tiden, t ex så har hon prestationsdpl i hoppning medans hennes gång kunde vara bättre dock rör hon sig trevligt när hon är på det humöret. Det är som om hon helt enkelt måste känna för att visa upp annars blir det kattskit av allt. Så jag försöker hitta hingstar med ett lämpligt kynne.

Jag har faktiskt hört andra säga just samma sak om Akribori,han har ju betäckt många ston så det blir väll snart upp till bevis kan jag tro.
Jag har själv betäckt med Dardel en gång med facit i hand så vet man ju att han inte förärvt sig så bra. Det blev inget av min Dardel heller men det blev en otroligt snäll och lugn kille som är älskad av sin ägare, jag tror man kan likna honom vid en färvuxen knähund eller något liknande :smirk:

Kan hålla med om Akribori faktiskt. Blev stört förälskad när han kom till flying och tänkte att : EN SÅN MÅSTE JAG HA!!
Men till min förtvivlan hade jag inget sto att betäcka då...

men nu i efterhand så är jag "glad":angel:
har sett jätte många till salu men kanske endast en eller två som har tilltalat mig

jag har inte heller sett nån akribori avkomma med kvalitet i, men de verkar bli bra "ridskolehästar" jämnbra i de mesta, bra humör å lagom stora =)
en kompis till mig betäckte sitt travarsto e: fandango med akribori, hon fick ta bort hästen när den var 1½ år pga slinger, ingen vet om de är ärftligt, men de kan vara värt att lägga på minnet.... nu har inte mamman fått fler avkommor... så på henne kan man inte dra några slutsatser från.

Tror att både Cairo och Chess är underskattade hingstar (Cortez + presationsmöderne, dessutom nära besläktade mammor) Lite stora båda, men på ädla ston ... Looping har vi nämnt innan, men de som finns kommer starkt ser det ut som. Lipton tror jag fick för få ston pga mkt strul med ägare, kronofogde mm. Han gick alla mästerskap, med en pytteliten ryttare(U Hedin) på tränsbett, super ridbarhet. Överskattade: Amiral och Robin Z Ja, jag vet finns många bra, men tänk hur många dåliga sen.. Underhals, dålig benställning noll ridbarhet (R) kort hals, heta, stressade (A) ni får säga emot om ni vill men har sett för många sådana

Både Looping och Lancier, tycker jag. Och Szkopul.

Sen har jag personligen blivit väldigt förtjust i de Artist-hästar jag sett. Jag vet att han sänktes till C, så egentligen ska man väl inte vara ledsen över att han inte användes mer, men lite synd tycker jag allt det är.

Mago xx är också en hingst det hade varit roligt att se lite oftare i stammarna.

Håller helt med dig om Chess med ädla ston borde han kunna lämna bra tycker man med tanke på de prestationshästar som finns i familjen båda föräldrarna plus två syskon som också varit framgångsrika. Cairo vet jag inte så mycket om. Däremot tycker jag att det finns en viss saning i det du säger om både Amiral och Robin Z. Vet många som betäckte fel sorts ston med Robin Z tillföljd av det blev det ju uteblivna förhoppningar men med rätt ston har det väll i många fall blivit bra.

Looping har väll lämnat en hel del i Danmark ochär de inte så att avkommorna brukar bli trevliga, Lancier är inte han Elit-premierad i Danmark? SZKOPUL är en underskattad hingst, har ju på rätt få betäckningar fått en hel del trevliga avkommor.Han är ju dessutom en prestationshingst själv, kanske fler skulle använda honom om han fanns på semin-jag skulle pröva honom då. Eller är det att han kommer från Polen, jag har hört mycket fördommar om polska hästar.
Mago xx vet jag inget om men tycker att det används för lite fullblod i svensk halvblodsavel.

Jag har inte hört några fördommar om polska hästar men jag har däremot väldigt liet kunskap om vad det är för hästar i Szkopuls stam, kan ju vara fler som känner sig osäkra? Det verkar annars som han lämnar mycket trevligt vad jag sett!
U

Jag hört en del dumma kommentarer om polska hästar eller om hästar från öst överhuvudtaget men jag tror att det är precis som du skriver det handlar om okunskap man blir osäker inför sådant man inte känner till. Om Szkopul kommer att verka genom semin igen kan jag mycket väl tänka mig att betäcka med honom. :)

Artist är en liten trevlig hingst med rätt ston lämnar han ju trevliga avkommor. Kan det vara hans storlek som gör att folk tvekar för själv har han ju presterat så att det räcker och blir över.

Det är ju det jag säger det är en hingst på uppgående, fler borde använda honom om han bara fanns på semin skulle jag gärna använda honom :) :)

Jag tycker ibland att en hingst som Cornetto kunde fått fler ston, han har ju också lämnat bra i både tyskland och Danmark. Han är ju dessutom halvbror till Contender och de lär ju komma från ett starkt möderne. Avkommorna här har ju börjat visa framfötterna på treårs testerna, jag vet faktiskt inte hur gammla hans äldsta avkommor här är. Jag har hört att han skulle vara död men vet inte om det är sant- kanske någon annan vet?
Man ska inte heller glömma att Cornetto själv har tävlat i hoppning, så han har ju också egna prestationer att luta sig mot.

jag skulle ha betäckt med niklas i sommras men han var inte tillgänglig. chess tycker jag verkar underskattad annars, framförallt så tycker jag att han har en tilltalande stam.

Liknande trådar

Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 667
Senast: maria_b
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 581
Senast: Ramona
·
Avel Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto. Mina tankar är att stoet ska...
2
Svar
21
· Visningar
3 889
Senast: SiZo
·
Avel Sitter och tittar lite på hur många ston visa hingstar fick förra året och tycker det är lite skrämmande att många av de "gamla"...
2
Svar
32
· Visningar
3 484
Senast: Camaro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på