Jag förstår vad ni menar med att jag accepterar saker som inte bör accepteras. Det har jag känt sedan ca 1-2 månad in i förhållandet, men då var det saker jag inte riktigt brydde mig om egentligen, så jag ignorerade det. Tyckte inte det var så viktigt. Men jag har så jäkla svårt att känna vad jag verkligen vill. Sedan vi pratade om allt så har det känts mycket bättre. Det märks att han har tagit till sig det jag har sagt till honom, och att han anstränger sig. Det som gör att det knyter sig lite i magen på mig är att han inte själv inser hur han beter sig - hur kontrollerande och manipulativ han kan vara. Hade han bara insett vilka problem han har, sett till att ta tag i det, så hade jag varit världens tacksammaste. Men jag skulle inte kunna få med honom på ens parterapi eller något liknande då han vägrar gå att prata med någon eftersom det inte är något fel på honom - i alla fall inget någon kan fixa.
Och nu känns det inte rätt att göra slut - dels för att jag inte vet vad jag vill, och dels för att han visar tecken på förbättring. Frågan är bara hur länge det håller i sig. Tills jag gör något han inte tycker är ok? Tills jag tror att det har skett en förbättring och tar mig friheter jag annars inte skulle göra, och upptäcker att vi står kvar på samma ruta?
Så jag har ingen aning om vad jag ska göra. Hjärtat säger stanna, hjärnan är tveksam. Men bara jag tänker tanken på att lämna honom börjar jag nästan gråta. Hur klarar man det? Hur ska jag klara av att dumpa honom, när jag vet att det innebär att jag aldrig kommer ha någon sorts kontakt med honom igen, någonsin? För så vet jag att det kommer bli, han kommer blockera mitt nummer och ta bort mig från Facebook direkt. Vilket är bra egentligen, antar jag. Men hur klarar man det? Att aldrig mer få träffa honom eller prata med honom? Inte få veta hur han mår? Att personen som mitt liv mer eller mindre centrerats kring de senaste 7 månaderna helt plötsligt inte längre existerar i mitt liv? Och, nästan värst av allt, hur klarar jag av att dumpa honom när jag vet att han kommer sitta hemma, ledsen och ensam, och jag kan inte trösta honom? Tanken på att han kommer behöva mig, och varken jag eller någon annan (hans familj och någorlunda nära vänner bor 60 mil bort) kommer kunna finnas där för honom, känns så jäkla tungt
Jag är den enda han har, egentligen. Den enda som är viktig i hans liv, bortsett från han själv. Ni tycker säkert att jag är löjlig - vi har ju bara varit tillsammans ett halvår. Men detta är hur jag känner, och jag vet inte hur jag ska hantera det.