@kimmis87
Jag tror att det kan vara bra att spara torrvaror först och främst? Tänker att det borde vara relativt enkelt att bunkra upp med t.ex. ris, havregryn, nötter etc. och dels att använda under tiden det inte behövs och kontinuerligt fylla på (med att göra en müsli o.s.v.).
Även torkade bönor, majs, ärtor och kan nog vara riktigt nyttigt. Mina höns har en billig pellets blandning och en dyr (godare) som jag blandar ut till mina höns, innehållande torkade gröna ärtor, korn, majs, solrosfrö och något mer... hmm...
Även torkade fröer att ha i matlagningen, men att så med när våren kommer?
Tänker även på mormonerna i USA, tror det är så att (åtminstone en gren av dem) har att de förvarar matvaror för två år framåt- ifall något oförutsett skulle ske. Där borde det gå att ta stöd av. Tänker att malen majs kan vara nyttigt att ha (energirikt) att blanda i gröt, salt och socker som hjälp att förvara mat och smaksättning.
Annars känner jag ett behov av att bunkra upp hygienartiklar och typ toapapper.
Edit; höns är rätt bra på att hitta egen mat, åtminstone sommartid, men jag tror att räknar man med att dels äta dem och göra sig beroende av äggen så är det nog bra om man kan stödutfodra dem. Det samma gäller kaniner, de ska nog klara sig på gräs, men energirik föda om man vill ha lite mer att äta av. Att tänka på vid kaniner är att som någon nämnda är det viktigt att inte bara äta kanin utan variera kosten då man annars riskera att dö av näringsbrist. Vilket jag inte tror du planerar att göra, men kan vara bra att höra (detsamma gäller väl om man föder hund/ katt på det).
Annars tipsar jag om att titta upp bushcraft, där handlar det om hur man klarar sig i vildmarken, tips och trix och växtlära etc.
Lägger till ännu mer, tätt förslutna glasburkar eller metallburkar à la färgburkar typ vore nog att föredra.
Annars konserver?