G
gwennie
i vilken vecka tidigast har fostret ganska stor chans att överleva,om den föds för tidigt??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu kan barn som är födda efter 23-24 graviditetsveckor (tre- fyra månader för tidigt) överleva, men samtidigt går det inte att blunda för riskerna.
Min mor jobbar med prematurer, och de kan klara barn födda i v 24 /L
Summasumarum, hur unga prematura barn man kan få att överleva är inte idag samma sak som vilka man på våra sjukhus tar emot som prematura barn.
Det där tycker jag är ett jätteproblem att olika sjukhus har olika attityd till om det skall sättas in resurser eller ej. Att man som förälder kan få barn om man åker till ena sjukhuset och ett missfall om man åker till ett annat. Det gäller som förälder att ha koll på sjukhusens strategi. Kanske inte något man tänker på... och inte bör behöva tänka på.
"Mitt" sjukhus vet jag satsar på barnen om de visar livskraft vi födslen oavsett vecka. Sedan finns det även sjukhus som satsar på alla barn, och lyckas med många. Många sjukhus kör hårt på veckan och tittar ganska lite på det enskilda barnets förutsättningar.
Det är ju fruktansvärt..
Jag blir helt bestört när jag läser om din berättelse.
Ska det verkligen vara så att "mamman" måste ringa till "sitt" sjukhus och kolla upp hur deras plan för prematurbarn är och sedan vägra att gå med på att skriva exakt BF ??
Det verkar ju så otroligt och verkligen ledsamt...
Ja, så är det! Om ett tidigt prematurt barn skall överleva kan det tyvärr helt bero på vilket sjukhus man föds på.Ska det verkligen vara så att "mamman" måste ringa till "sitt" sjukhus och kolla upp hur deras plan för prematurbarn är