Övergiven rävunge?

Sv: Övergiven rävunge?

Fast jag har inte sagt att någon eller då jag skulle stå och titta på. Jag skrev att den kunde skjutas.:sneaky:

Så du menar jägare överlag har empati och stödmatar....rävar?:laugh:

Nej, jag skrev "vilt". Läs igen. Jag känner inte mindre empati med en räv än med ett rådjur. Empatin handlar inte om vilket djurslag det är.

Ja jag förstår att du uppfattas som oempatisk.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Nej, jag skrev "vilt". Läs igen.

Räv hör väl till vilt också?

Du ser inte skillnad på att stå och titta på medan en unge svälter/tynar bort och en vuxet djur som blir skjutet?

Var har jag skrivit den ska svälta ihjäl? Läs igen!!

Nu skrev jag skott så byt ut svälta ihjäl mot att erbjuda skott och då undrar jag varför det är bättre att skjuta en vuxen räv som kan klara sig själv, antagligen har eget revir och kanske är dräktig eller har ungar än att skjuta en liten unge som är ensam, inget revir har, inte kan jaga utan måste matas?
 
Sv: Övergiven rävunge?

Att inte mata och kanske "bjuda" på ett skott kan lätt tolkas som att du snarare låter ungen svälta ihjäl om du inte bestämmer dig för att trots allt kanske ge den ett skott istället.

Men det verkar inte säkert att du skulle göra det. På det sättet du skriver låter det som att du helt kallt skulle kunna låta bli, för att du inte känner för det.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Torrfoder för hundar passar bra till rävar, kanske uppblött om det är en väldigt liten valp.

Tänk dock på att skrämma iväg den ordentligt när den blir stor nog att klara sig själv, annars har du att mata rävens liv ut. Och har du katter kan räven mycket väl ha ihjäl dom när den blir större. (För att det är en räv, och dom ser tyvärr inte skillnad på husdjur och matdjur)
 
Sv: Övergiven rävunge?

skjuta en vuxen räv som kan klara sig själv, antagligen har eget revir och kanske är dräktig eller har ungar än att skjuta en liten unge som är ensam, inget revir har, inte kan jaga utan måste matas?
Lika dumt.

Ett djur som är skadat och är svårt att hjälpa på annat vis kan man skjuta för att avsluta dess lidande. En övergiven, svältande rävunge ger man mat.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Men det verkar inte säkert att du skulle göra det. På det sättet du skriver låter det som att du helt kallt skulle kunna låta bli, för att du inte känner för det.

Nej, det beror på andra omständigheter, jag skulle ex inte skjuta efter 2 dagar, jag skulle ex inte mata efter 2 dagar som alla andra i tråden applåderar.

Sedan beror det också på skicket (inte att den verkar svulten eller "verkar för liten att klara sig själv"), skottläge, skytt ja sånt.
Det är inte ovanligt att rävungar, även om de inte är övergivna är väldigt oskygga.
Dock tidmässigt, så verkar det väldigt ungt att öht gå från lyan.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Lika dumt.

Ett djur som är skadat och är svårt att hjälpa på annat vis kan man skjuta för att avsluta dess lidande. En övergiven, svältande rävunge ger man mat.

Det var inte så jag skrev. Varför är det mer OK att skjuta ett friskt vuxet djur som föder sig självt än en mkt ung räv som inte kan jaga själv, inte har någon som lär och som ska matas till halvvuxen ålder eller mer?
 
Sv: Övergiven rävunge?

Lägesrapport:

Har inte sett till rävungen något mer. När jag kom hem från jobbet igår, så var maten i skogen orörd. Nu på morgonen är den fortfarande orörd. Kanske kom mamman tillbaka, kanske fick rävungen nya krafter av maten och orkade bege sig hem?

Jag förstår tänket med att det kan vara dumt att mata en djurunge som kanske inte kommer att kunna klara sig själv ändå framöver. Samtidigt ville jag göra ett försök att ge den krafter att klara sig tills mamman ev kom tillbaka. För mig personligen är det heller ingen skillnad om det rör sig om "ohyra" eller ovanliga djurungar.

Det står på viltjourens hemsida att man kan fråga om råd rörande alla vilda djur, men de prioriterar säkert annat eftersom jag inte har fått svar. Jag såg i en artikel (någonstans på nätet) att viltjouren menade att man kunde lämna mat i skogen till ev övergiven rävunge, men att det var viktigt att inte försöka tämja den.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Menar du att man inte ska mata rävar, även om man själv gillar dem, för att det finns andra människor som betraktar dem som ohyra? Det verkar lite märkligt, varför ska man agera enligt andra människors åsikter istället för sina egna?

Själv betraktar jag rävar som nyttodjur eftersom de äter sork och annat, så jag skulle mata den. Med lite tur överlever den och håller efter sorken i höst. Dessutom har djur ett egenvärde, utöver den nytta vi kan ha av dem. Räven är värd något i sig själv.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Menar du att man inte ska mata rävar, även om man själv gillar dem, för att det finns andra människor som betraktar dem som ohyra? Det verkar lite märkligt, varför ska man agera enligt andra människors åsikter istället för sina egna?

Själv betraktar jag rävar som nyttodjur eftersom de äter sork och annat, så jag skulle mata den. Med lite tur överlever den och håller efter sorken i höst. Dessutom har djur ett egenvärde, utöver den nytta vi kan ha av dem. Räven är värd något i sig själv.


Jag håller verkligen med dig om rävar som nyttodjur, tyvärr är det inte många som ser det så därav ordet ohyra och jakten är hård och många gånger utstuderad- det betyder inte att jag tycker man ska spara svältande ensamma rävungar- det finns tillräckligt med ungar som har förälder som utbildar dem.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Men gisses vad du ylar, det där är ju ett gammalt inlägg du citerar...?
Kanske behöver DU fundera över hur du formulerar dig istället?

Jag citerade 2 meningar, först korrigerade jag dig att även räv räknas till vilt och sedan bemötte jag dig då jag aldrig skrivit den ska tyna bort.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 212
Senast: GoLightly
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp