Övergiven rävunge?

aprilmaj

Trådstartare
I två dagar har en liten rävunge hållit till runt huset. Den ser alldeles för liten ut för att klara sig själv. Nyss smög den till katternas "toaställe" och började äta - kattbajs...

Vad ska jag göra? Den måste ju vara utsvulten. Grannarna säger att man absolut inte ska göra något alls, eftersom mamman säkerligen finns i närheten och kommer dit när det blir mörkt.

Kan jag ge den kattmat, kött eller något? Eller är det helt fel tänkt? Är det någon som vet?
 
Sv: Övergiven rävunge?

jag skulle absolut inte orka låta bli att åtm ge den mat...Om mamman är död så svälter han ju ihjäl stackarn, o lever hon så är det knappast farligt att ge den mat om man inte försöker få den tam
 
Sv: Övergiven rävunge?

Jag hade också matat den ,det kan ju vara så att mamma är död eller skadad.
Och dyker inte mamsen upp och ungen finns kvar om några dagar kan man kanske ringa viltjouren.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Instämmer till fullo med ovanstående.

Inte går det att sova om man vet om att det sitter en hungrig liten stackare i busken. Har du nån form av blötmat, kött, ägg etc så tror jag det är perfekt.

Hoppas det går bra för den lille!
 
Sv: Övergiven rävunge?

Jag har lagt ut kattmat direkt ur tetran nu. Förhoppningsvis förknippar den inte det med människolukt då. Jag la det en bit in i skogen, så att den inte ska söka sig till huset. Plutten.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Bra att du matat den :)

Jag har kraftiga modersinstinkter ;), fast jo det har jag, så jag skulle aldrig kunna låta bli att ge den lille mat. Jag skulle gråta och hjärtat skulle brista om jag på något sätt var tvingad till att låta bli.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Jag hade också matat den! Och fortsatt med det om inte mamman dyker upp snart.

Revar gillar båda kattmat och hundmat, våtfoder är naturligast men torrfoder går ner på högkant det också. Mikkel som luskar runt här brukar alltid komma förbi på kvällen för att kolla om hundarna har lämnat något i matskålen.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Jag hade också matat.

Hundvalpar kan ju få för sig att äta kattbajs, så varför skulle inte en liten rävvalp göra det.

Räven är ju ett hunddjur så hundmat är kanske bäst. Om mamman dyker upp så hittar hon en mätt valpis, så det är ingen fara så länge man inte rör den.

Ring viltjouren om inte mamman dyker upp. I o m att den får mat av människor så lär den sig inte att jaga själv. Mamman kan finnas i bakgrunden, valpen kan vara i den åldern så att hon håller sig undan för att han ska börja hitta mat / jaga själv.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Jag hade nog ställt ut kattmat och vatten. Inte för nära huset bara så att den blir för van folk.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Maten som jag satte ut i skogen igår kväll är borta, men jag vet ju förstås inte om det är rävungen som ätit. La ut mer mat för säkerhets skull. Har ju ingen hundmat, så den får hålla till godo med kattmat än så länge.

Hur lång tid ska jag vänta innan jag kontaktar viltjouren? Och vad kan de göra?
 
Sv: Övergiven rävunge?

Ring viltjouren om inte mamman dyker upp. I o m att den får mat av människor så lär den sig inte att jaga själv. Mamman kan finnas i bakgrunden, valpen kan vara i den åldern så att hon håller sig undan för att han ska börja hitta mat / jaga själv.


Mamman kan mycket väl vara skjuten, en ev.pappa också.

Och jag tror att de är för små ännu för att göra egna turer för att söka föda.

Jag hade inte matat, varför mata när ändå tiotusentals blir skjutna?, däremot, även om vi inte skjuter räv annat än riktigt dåliga skabbisar så kanske vi där kunde gjort ett undantag.

Ja, jag vet, alla tycker jag är oempatisk osv osv men ibland blir jag så trött på snuttifierandet med vilda djur när det finns massor av dem och de ändå räknas av många som ohyra.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Mamman kan mycket väl vara skjuten, en ev.pappa också.

Och jag tror att de är för små ännu för att göra egna turer för att söka föda.

Jag hade inte matat, varför mata när ändå tiotusentals blir skjutna?, däremot, även om vi inte skjuter räv annat än riktigt dåliga skabbisar så kanske vi där kunde gjort ett undantag.

Ja, jag vet, alla tycker jag är oempatisk osv osv men ibland blir jag så trött på snuttifierandet med vilda djur när det finns massor av dem och de ändå räknas av många som ohyra.

"Snuttifierande"...?

Du ser inte skillnad på att stå och titta på medan en unge svälter/tynar bort och en vuxet djur som blir skjutet? Även jägare har empati för viltet, det är därför de stödmatar på vintrarna och ställer upp för en väldigt liten slant att gå eftersök på trafikskadad vilt.

Är viltjouren ett slöseri med resurser enligt dig?

Många räknar katter och hundar som ohyra. Och andra dyrkar kossor....
 
Sv: Övergiven rävunge?

Mamman kan mycket väl vara skjuten, en ev.pappa också.

Rävjakten slutade väl ett bra tag innan de börjar få ungar? Men om det skjuts skabbräv nu för tiden vet jag inte. Däremot är de väl större risk att mamman dött av trafiken.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Rävjakten slutade väl ett bra tag innan de börjar få ungar? Men om det skjuts skabbräv nu för tiden vet jag inte. Däremot är de väl större risk att mamman dött av trafiken.

Nu skjuts ju rävar oavsett om det är jakt eller inte under hela året, ofta tillåtet ibland säkert tjuv.
 
Sv: Övergiven rävunge?

Det är oempatiskt att tycka att man ska sitta och titta på när ett djur svälter ihjäl. Alternativen är i min värld att kontakta en jägare för avlivning eller mata. Vilket man väljer får vara en smaksak men matar man är det viktigt att man tänker på att inte vänja ungen vid folk och att sluta i tid.
 
Sv: Övergiven rävunge?

"Snuttifierande"...?

Du ser inte skillnad på att stå och titta på medan en unge svälter/tynar bort och en vuxet djur som blir skjutet? Även jägare har empati för viltet, det är därför de stödmatar på vintrarna och ställer upp för en väldigt liten slant att gå eftersök på trafikskadad vilt.

Är viltjouren ett slöseri med resurser enligt dig?

Många räknar katter och hundar som ohyra. Och andra dyrkar kossor....

Fast jag har inte sagt att någon eller då jag skulle stå och titta på. Jag skrev att den kunde skjutas.:sneaky:

Så du menar jägare överlag har empati och stödmatar....rävar?:laugh:

Att jägare har empati o stödfodrar viltet, ja, då ffa det som är ätbart,vet jag men kanske det hänger samman med den jakt som erbjuds längre fram?

Viltjouren är jättebra, med lite mer nyansering-kottar och rovfåglar och vad nu månde vara som behöver mer hjälp överlag att klara sig i vårt samhälle är väl värda att hjälpa. Men det känns som det kvittar faktiskt med en kajunge, ex.

Och jag räknar inte rävar som ohyra, faktum är att jag gillar dem skarpt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 212
Senast: GoLightly
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp