Övergång till galopp!

Sv: Övergång till galopp!

Varför inte fatta ifrån skritt?

Sen om hästen gärna fattar/galopperar på dubbla spår kan man fatta ur en svag FÖRVÄND Sluta.

Det där att inte ta i innertygeln i fattningen är gammal skåpmat.
Man får en mkt mer rund/ sittande fattning om man har hästen ställd åt galoppsidan.
Hästen rids in mellan tyglarna redan från start.
Då har man betydligt större chans att få en fin galopp.

Hästen fattar genom att sätta sig på yttre bak, om man då vill ha galopp i uppförsbacke så släpper man inte innern. Då tappar man pilbågen.

När man sen ska byta så placerar man först in nya ytterbogen, för att det inte ska bli att hästen samtidigt vänder åt det hållet.

Pratar nu inte om att hålla i innern hårt.

Senast ändrad:
Sv: Övergång till galopp!

Att hon springer in i fattningen är troligtvis för att hon inte orkar eller att du lärt henne det. Något som alltid funkat för mig på unghästar. Innan du ska fatta galopp så ökar DU traven lite, istället för att hästen gör det. Anledningen till varför hästen springer in i fattningen är ju att det är lättare att fatta galoppen från ett högre tempo. Så om du först ökar tempot och sedan lägger på galoppskänkel så ska hästen ha lättare för att fatta galopp, efter hand när detta fungerar bra så behöver man bara öka lite och tillslut så ska man inte behöva öka alls. Som sagt, detta har funkat på alla unghästar jag ridit (som varit lydiga för skänkeln) så det är värt ett försök. men det tar förståss ett tag innnan hon kan fatta från lite mer samlad galopp, men det handlar om styrkan hos hästen. Lycka till!

Liknande trådar

Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
858
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 306
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka