Sv: Övergång till galopp!
Du har fått en massa bra tipps. Håller dock med TB om att undvika att träna galppfattningar ur sluta, framförallt med en ung häst. På tävling - som jag antar är ett av målen med din häst?? - ser de inte med blida ögon på en galoppfattning med sluta tendens (dubbla spår), däremot kan en med öppna tendens passera med plusspoäng i protokollet.
Min egen hade hemskt mycket trassel med galoppfattningarna som fyraåring.. Ärligt talat var jag på god väg att idiotförklara honom ett tag. Lite som du beskriver, han gick i fin trav, när jag bad om galopp rusade han fram o körde fram huvudet, och när vi väl galopperade var han tillbaks i långsamt och trevlig tempo/form.
Jag kämpade som ett djur men det blev snarare sämre. Han blev lite "bockig" i galoppen efter ett tag, tappade lätt bjudning och hade mycket svårt att fatta, framförallt åt ena hållet.
Så fick han skav av sadelgjorden och jag bestämde mig för att rida barbacka eftersom jag inte ville ställa av honom. Lite läskigt med tanke på att han bar sig ganska illå åt stundtals..
Men det var en del år sedan o på den tiden var jag ganska tuff så jag provade.
Döm om min förvåning när häsen utan problem gör superfina galoppfattningar åt båda hållen....
Inser då att trotts att min dåvarande sadel såg ut att ligga bra så tyckte inte min häst det...
Jag började med att stoppa om den men det hjälpte inte. Den såg ut att ligga "rätt" enligt fackfolk o alla konstens regler men min lille känslige prins var av annan åsikt. Vi bytte sadel och galoppfattningarna har fungerat sen dess.. Han är 12 i år.
Nu är detta en väldigt känslig häst men ändå.. Han har lärt mig att om något inte fungerar- dvs. om han protesterar- så är det alltid något som är fel. Sen är det upp till mig att lista ut vad. Han gör aldrig annat än sitt bästa vilket fått mig att skämmas många gånger...