Övergång till galopp!

T

tysk_ridponny

Hej, jag har en tysk ridponny f. 2001. När han ska galoppera sträcker han ut huvudet och springer in i galoppen, nog för att han är ganska ung men nu är det snart dags för honom att lämna unghästlivet. Jag har försökt hålla ihop honom i fattningen och ge han skänkeln tydligt och klart men han kan aldrig ta fattningen direkt, utan rätar ut huvudet och springer något steg innan han galopperar. Hur ska han lära sig att gå samlad i fattningen utan att vara samlad-räta ut-och samlad igen?

Sv: Övergång till galopp!

Prova att inte hålla i med innerhanden utan låta hästen själv ta ansvar för sin balans i fattniingen.

Och se till att den 'är i balans' före själva fattningen.
Är det en tysk import?

Tack för tipset! Joo det är det :)

De rider ju mycket med vikthjälepr och fattar inte galopp som vi.

lite tips.

håll tillbaka ytteraxel i fattningen så att du inte tippar framåt, och på så sätt får hästen att tappa balansen.
Gå fram med tydligt inner sittben ( de flesta fattar bara på detta)
(flytta inte fram inner skänkel)
själva fattningen gör de 'badam' ytter - inner :crazy: med motiveringen att det är ytterbak som inleder galoppen.

Lycka till och rapportera

SUS

jag har haft exakt samma problem som du med min tyska import som är född 2001, i början när han kom kunde det ta en långsida innan han ens fattade galopp, men med träning kan han nu göra rena galoppfattningar ur traven:) det har bara vart träning,träning,träning som gällt, och har gjort "små galopper" ,så jag tar kortare galopper med lite fler fattningar ist för bara någon enstaka.. och sedan som ngn skrev, lätta på innerhanden i fattningen, ibalnd fick jag nästan släppa den helt, det har iaf fungerat toppen på min:)

lycka till:)

Senast ändrad av en moderator:

Rid lite svag öppna i fattningen för att få hästen att bli kvar på tygel.

Det var en mycket brar ide för at komma till balans.
Använder den själv faktiskt
Hur kunde jag glömma :confused:

Ja, man behöver bli lite påmind om saker ibland. Därför det är så bra med en tränare som står brevid och tjatar om saker som man ju eg vet men hela tiden glömmer:o

Ett bra tips är att fatta galopp ur en sluta i skritt. Tar han fattningen direkt från skritt blir det inget spring.. i sluta har du redan hästen rätt ställd, mjuk o loss o "på baken". Dessutom får du själv lätt att sitta rätt i fattningen.. får du till slutan bra så blir fattningen bra. Försök också att fatta mer på ytterskänkeln än innerskänkeln så att fattningen verkligen börjar bakifrån. (hoppas du förstår hur jag menar) Om han vill dyka framåt så titta gärna upp i taket (el himlen om du är ute) precis när du fattar.

Galoppen brukar starta jättefint i denna fattning, men ofta orkar inte unga/otränade hästar "gå kvar" i denna galopp så många steg. Var noga med att träna just fattningarna o beröm när de blir rätt! Galoppera till att börja med bara ett par tre steg efter fattningen, bryt av o beröm, sen kan du utöka längden på galoppsträckan när han blivit starkare. LYCKA TILL!!!

Jag är såna att jag är jätte konsekvent när det gäller att fatta galopp.
Min häst (8 år) får inte springa in eller köra upp huvudet när hon ska fatta en galopp.

Hon gjorde detta ibörjan när jag fick henne. Sen så fick hon bättre muskler och kondi och nu så gör hon galopp fattningar från halt och alla tänk bara uttgångslägen.

Tips:
Innan du ska göra galopp fattningen så se till att du bestämmer dig för det stället som du ska fatta galoppen. Sen så se till att hästen går helst på tygel hon/han får inte gå högt med huvudet. Sen så ger gör du en galoppfattning. Om hästen kör upp huvudet och springer in i galoppfattningen så gör du om det tills det fungerar.
:bump:

Och den sluta-fattningen leder till galopp på dubbla spår som är jättesvårt att ta bort.

Mycket bättre med en öppna-fattning och lätt innerhand. Särskilt när det kommer till byten.

Det är bra tankar - men många blåhåller för att hästen inte ska få loss huvudet. Det viktiga är att den är rund bakifrån och bär sig - sen kommer formen med en liten "viskning" med tygeln.

true_blue skrev:
Det är bra tankar - men många blåhåller för att hästen inte ska få loss huvudet. Det viktiga är att den är rund bakifrån och bär sig - sen kommer formen med en liten "viskning" med tygeln.

Galoppen ska komma bakifrån och det känner man ju om den kommer där ifrån.

Ett trick kan vara att göra fattningen över en bom. Det hjälper hästen att komma upp och in i galoppen.

Fatta ur en öppna som tidigare sagts.

Min häst vill hänga sig i handen och bli flack i fattningen.

Jag rider en unghästöppna, leder o visar vägen. Volt på mitten av långsidan och precis innan man går ur volten....galopp och lite fram...Beröm!

Eller 20 m volt i trav eller skritt, från öppna delen snedda i volten mot långsidan i en skänkelvikning och precis innan långsidan galopp!

Du har fått en massa bra tipps. Håller dock med TB om att undvika att träna galppfattningar ur sluta, framförallt med en ung häst. På tävling - som jag antar är ett av målen med din häst?? - ser de inte med blida ögon på en galoppfattning med sluta tendens (dubbla spår), däremot kan en med öppna tendens passera med plusspoäng i protokollet. ;)

Min egen hade hemskt mycket trassel med galoppfattningarna som fyraåring.. Ärligt talat var jag på god väg att idiotförklara honom ett tag. Lite som du beskriver, han gick i fin trav, när jag bad om galopp rusade han fram o körde fram huvudet, och när vi väl galopperade var han tillbaks i långsamt och trevlig tempo/form.

Jag kämpade som ett djur men det blev snarare sämre. Han blev lite "bockig" i galoppen efter ett tag, tappade lätt bjudning och hade mycket svårt att fatta, framförallt åt ena hållet.

Så fick han skav av sadelgjorden och jag bestämde mig för att rida barbacka eftersom jag inte ville ställa av honom. Lite läskigt med tanke på att han bar sig ganska illå åt stundtals.. :crazy: Men det var en del år sedan o på den tiden var jag ganska tuff så jag provade.

Döm om min förvåning när häsen utan problem gör superfina galoppfattningar åt båda hållen.... :eek: Inser då att trotts att min dåvarande sadel såg ut att ligga bra så tyckte inte min häst det...

Jag började med att stoppa om den men det hjälpte inte. Den såg ut att ligga "rätt" enligt fackfolk o alla konstens regler men min lille känslige prins var av annan åsikt. Vi bytte sadel och galoppfattningarna har fungerat sen dess.. Han är 12 i år.

Nu är detta en väldigt känslig häst men ändå.. Han har lärt mig att om något inte fungerar- dvs. om han protesterar- så är det alltid något som är fel. Sen är det upp till mig att lista ut vad. Han gör aldrig annat än sitt bästa vilket fått mig att skämmas många gånger... :crazy:

Bra inlägg :bow:

ffa detta som tål att upprepas...
Nu är detta en väldigt känslig häst men ändå.. Han har lärt mig att om något inte fungerar- dvs. om han protesterar- så är det alltid något som är fel. Sen är det upp till mig att lista ut vad. Han gör aldrig annat än sitt bästa vilket fått mig att skämmas många gånger...

skäms inte - var stolt att du kommit dit att du tar din häst på allvar:love:
*jag tar av mig hatten*

Du är långt ifrån ensam om att ha sadelproblem i galoppen. Galopprörelsen är helt annorlunda i ryggen än i skritt och trav. Ryggen kräver mycket större rörelsefrihet för galoppen. Min unghäst skjöt rygg i vissa sadlar.

Protesterar hästen i fattningarna ffa ruskar på huvudet och 'hyssar' så finna all anledning att prova en annan sadel. bara hästen vet vad som passar:cool:

Senast ändrad:

Tack! Vad glad jag blev av ditt inlägg! :)

jag känner igen mig i trådskaparens problem
där min tyskimport 8 år oxå gör sammsak i galoppen
alltså rusar in :devil: och slänger upp huvudet sedan är det bara och blunda och hoppas på det bästa :crazy:

ljust nu tränar vi på stopp och stanna och halter och halvhalter
och det funkar jätte bra och vi har fått NÄSTAN till galoppen

men jag har prövat att göra först röstkommandot för galopp precis som jag gör när jag longerar och nu lägger jag då till mina vikthjälper och samtidigt säger jag galooooop.
och det funkar

men då vill jag ställa en fråga till er att :confused:
HUR i hela fridens namn har ni fått till dett mer era hästar att dom INTE sprättar upp huvudet och rusar in i galoppen.:confused:

Liknande trådar

Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
858
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 306
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka