Överföra halt från marken till sadel

A

alicia89

Hej!
Jag skulle vilja få lite tips om hur man får hästen att förstå halt från ryggen.

Jag har hanterat mitt sto enbart från marken nu i en och en halv månad, en ganska kort tid så vi är inte jätteduktiga, men hon stannar på pricken när jag stannar och hon förstår stå still och stanna när jag lägger ner repet på marken.
När jag sedan började rida lite smått igen så använde jag repgrimman och har repet är knutet som tyglar och tränar nu på banan för att kunna svänga och stanna. Svänga fattade hon direkt men halt har hon svårt för.
Jag lutar mig bakåt rejält för att hon ska känna det, ger samma kommando som från marken och styr mot en vägg och hon brukar då fortsätta gå. Jag har svårt att avgöra om hon ignorerar signalen eller helt enkelt inte förstår den. Då hon inte reagerar ger jag ett snabbt ryck i båda tyglarna och då stannar hon nästan alltid på studs, ibland kan hon ta ett extra steg till innan.

De första gångerna tyckte jag det var okej att jag förstärkte mina hjälper men nu efter femtionde försöket ungefär så känns det som att poletten inte riktigt har trillat ner för henne. Mitt mål är att kunna stanna bara genom att sitta ner tyngre i sadeln så jag undrar vad ni har för erfarenheter av detta och om ni har några tips? Ska jag fortsätta på samma sätt och hoppas att hon förstår grejen? Kan jag testa någon annan form av träning? Hur lång tid har det tagit för era hästar att förstå kommandot för halt? Hur lång sträcka brukar ni ge hästen att reagera på ert säte och röst innan man ger en tydligare signal som t.ex. ett ryck i "tyglarna"?
Tack på förhand för svar :)

Sv: Överföra halt från marken till sadel

Hej!
Jag lutar mig bakåt rejält för att hon ska känna det, ger samma kommando som från marken och styr mot en vägg och hon brukar då fortsätta gå.

Bara ett litet tips... Vad händer om du sitter på en gunga och lutar dig bakåt? Inte rör den sig bakåt, eller hur? Snarare framåt, och jag tror din häst känner samma sak.

Försök sitta rakt upp i stället, gör samma rörelser som när du stannar när du går på marken.
Titta även på westernryttare, har för mig att de snarare lutar sig "framåt" än bakåt när de stannar?

Om hon har lärt sig röstkommando, att stanna när du säger "Ptro" eller "Halt" eller "Stanna" så använd de på ryggen också. Kanske behöver du någon som går bredvid eller longerar för att det ska bli lättare att förstå?
Är hon tömkörd? Träna samma sak där, att säga stopp med röstkommando innan du tar i tömmarna.

Hoppas det går bra! :)

Jobba på att halten alltid ska åtföljas av en ryggning eller en vändning "a la bakdelsvändning", alltså att hon ska lägga tyngden på just bakdelen. Antingen ryggning, vändning eller kanske båda, först vända och sen rygga några steg. När hon börjat förstå det sambandet så kan du sen avbryta henne precis innan hon vänder/ryggar och så har du en häst som samlar sig i halten. :)

Det är lite lurigt att jämföra rörelsen i en gunga med en häst för att du måste hålla hårt i kedjorna om du inte ska trilla bakåt när du tar fart på det sättet. Och det är väl inte riktigt det man vill på en häst? Den skulle nog volta bakåt då.

En Westernryttare lutar sig snarare framåt när hästen ska gå framåt och bakåt när hästen ska stanna, fast det handlar snarare om att spänna rumpan på ryttaren. Men tanken med det är att följa rörelsen i bäckenet på hästen.

I en halt vill man att hästen ska "ta in svansen mellan benen". Inte bokstavligt men det är den rörelsen man vill åt! Det gör ju faktiskt gungan när man lutar sig bakåt också...bakdelen trycks in under en, men där tar nog liknelsen slut.

Medan jag red för tränare fick jag lära mig av vederbörande att framåtlutning = stopp och bakåtlutning = framåt. Tydligen hade det något att göra med att när man lutar sig framåt belastas hästens framben och att hästen på något sätt skulle känna en ovilja att röra sig framåt när det blev "tyngre" på frambenen. Hur mycket sanning det ligger i det tänker jag inte spekulera i dock...

I vilket fall, på min mammas häst använder vi röstkommandon för att stanna. "Hooo" för att sakta av, och när han går tillräckligt långsamt lägger man till "stååå", och då stannar han.
Iom att hästar är tämligen lätta att lära kan du i princip lära vilket kommando som helst för att stanna. Men just röstkommandon är ofta rätt användbara, både när man rider dem, leder, kör, longerar osv.

Jag håller på med en unghäst och dess ägare och rider in, vi brukar vara två, oftast tre, en som står på marken och en som rider i en ( i en rundcorall,) och när vi ska göra halt säger vi "hoo," och den som är på marken gör den signalen som den är lärd att stanna vid. Som för oss alltså framtill.
Sen minskar man hjälpen på marken succesivt, men inte för snabbt.
Vi brukar luta oss lite framåt när man ska stanna och lutar oss bakåt och driver hästen framåt med bäckenet och sittbenen..:)

tack för alla tips och infallsvinklar :bow:
Jag fick några tankeställare att bygga vidare på och att vänja hästen vid att rygga eller göra en bakdelsvändning när man stannar var ju ett supersmart sätt för att öka samlingen just när den sedan gör enbart halt :idea:

För det första så är en och halv månad inte kort tid för mig. Vi brukar träna våra hästar ca 1 vecka innan vi sitter upp (innan är de i stor unghäst flock och hanteras endast vid ex.verkning, avmaskning och vaccinationer) ..

När jag rider in en häst så använder jag mig också utav repgrimma. När jag sen ska börja rida så har jag repgrimma på, men huvudlag och bett på också! När jag vill stanna ifrån ryggen så gör jag en förhållning som på alla andra hästar. När hästen stannar så får den omedelbar eftergift och beröm! Bettet inverkar -som ett bett och repgrimman ger tryck över nosryggen och jag använder också rösten.

Sen det här med att du vill att hästen ska lyssna på dina vikthjälper är en bra ide! MEN hästen måste ju först lära sig grundläggande hjälper och vara känslig för dem, innan den kan bli känslig för "finare" hjälper. Man måste lära sig alfabetet och de olika bokstäverna innan man kan lära sig skriva.
Ta en sak i taget, lär hästen först att bjuda fram och stanna för en "vanlig" förhållning. Sedan att svänga, sen flytta för skänkeln och ta bakdel/framdel för sig. När hästen förstår det, är känslig för hjälperna och är mer ridbar så kan du börja kräva mer och använda finare och finare hjälper och tillslut endast vikt och sätes hjälper. -men då måste du som ryttare vara i full balans och veta vad du håller på med.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Min dotter i tioårsåldern har alltid haft problem med sitt humör när hon inte får som hon vill. Hon blir ledsen, sur och tjurig, hänger...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
14 676
Senast: Wysiwyg
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 273
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar