Överbyggda hästar?

RIA

Trådstartare
hur mycket påverkar det ridningen att en häst är överbyggd?
om det är en dressyrhäst, kan den samla sig lika mycket som en häst med en "normal" rygg? vad jag tror så borde den bli framtung? :confused:
klarar den av att utföra alla rörelser upp till MSV utan att det kommer påverka hästen negativt? självklart beror det klart från häst till häst, men i grunden-funkar en överbyggd häst precis som vilken annan?

jag förstår ju att man kan ha svårare att hitta en sadel som passar bra, men får hästar som är överbyggda generellt mer ryggskador och ryggont än hästar med en "normal" rygg?

är det något man bör tänka på extra när man har en överbyggd häst?

jag själv har ingen överbyggd häst, men en vän till mig har precis köpt en utan att veta om det kan påverka framtiden något. så därför vill jag gärna veta :)

Sv: Överbyggda hästar?

Överbyggda hästar påverkar ofta sina framben mer, och man ska då tänka på att förebygga olika ledskador mm.
Min ponny är överbyggd, och hon har knäledsinflammation i bägge fram nu... :cry:

Diana

va tråkigt med din ponny :(

men vad kan man göra för att förhindra ledskador m.m?
rida hästen från bakbenen och framåt och på ett korrekt sätt. men ska överbyggda hästar helst gå på något speciellt underlag? är dom extra känsliga för asfalt eftersom dom har mer vikt fram än bak?

många konstigt frågor :crazy:

alla hästar ska ju ridas korrekt, men är överbyggda hästar mer känsliga och i mer behov av rätt ridning?

Min 17åring är överbyggd, och stor! (174cm) Han har aldrig varit halt under de 7 åren jag har haft honom och har då tävlats på msv nivå i både hoppning och dressyr. De ska ridas sóm en vanlig häst helt enkelt! Visst är samlingen lite jobbig ibland men vi har börjat lära oss piaff och passage så det är inget hinder enligt mig.

min är överbyggd, sadel är inga problem, han har även en stark välmusklad rygg, är som en soffa. Men eftersom han är byggd som en skottkärra kräver han ordentlig ridning, inget slarvande med formen. Detta är ju en welscob så han kan inte utföra rörelser med samma lätthet som ett smäkert halvblod men min dressyrtränare tror absolut att han kommer kunna lära sig rörelserna upp till msv utan större besvär, sen kommer han inte kunna hävda sig på tävling eftersom hans gång inte räcker till. Mitt mål är att rida LA de korta programmen på honom.

tack för svaret :)

ja, det var det jag tänkte med samlingarna. att det kanske blir mer arbete att lägga ner på en överbyggd häst. men huvudsaken är ju att dom går att rida som vilken häst som helst.

Min ponny är runt 7-10 cm överbyggd, det påverkar henne inte speciellt mycket, vi har precis börjat med föreberedande för galopp piruetter. Hon har tävlat FEI dressyr Det är inga problem att rida en överbyggd ponny/häst.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 267
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 719
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 062
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Hund som slickar maniskt på en tass

Hästrelaterat