Överansträngd?

C

caramelle

Galopperade lite ute idag, lite tempo blev det :D Men nu efter känns det som om jag överansträngt hästen? :confused: Vi galopperade i c:a 1 min sen vila 1 min och detta tre gånger. Det handlar om en yngre häst med relativt bra grundkondition. Blir bara så orolig när jag får för mig saker, nån som vill lugna mig? (eller skälla ut mig:devil: )

Ska lägga till att hästen blev lite svettig och verkade inte vara så trött, men iallafall?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överansträngd?

Om en häst skulle bli överansträngd av det så har vi nog alla överansträngda hästar.

om din häst blev överansträngd av det så skulle inte min häst kunna stå på benen vid det här laget!!

:rofl:

Å änligen en likasinnad!

Jag får dåligt samvete hur jag än rider för att jag ska ha överansträngt, ridit på bogarna, gjort fel, skrämt hästen osv. Vet inte varför, men jag gissar att det har att göra med mitt bristande självförtroende.

Jag tror inte att du har överansträngt den. galopp i 5 minuter borde inte vara något problem ens i sträck på en ganska otränad häst, du galopperade 3 min med vila:).

Hihi, då är vi två!

Ja! Det kan jag också känna, just den känslan om man förstört hästen för all framtid nu. Särskilt med att jag kanske har överansträngt eller skrämt hästen på något sätt. Jag vet inte heller varför, kan ju ha med självförtroendet som du säger men jag tror jag har ganska bra självförtroende :confused:

Resten också:

Vad skönt att ingen tror att jag överansträngt henne. Nu när ni säger det var det nog inte så jobbigt för henne trots allt, men i sånna lägen har jag svårt att själv veta. Det händer att jag skrämmer upp mig själv såhär, men nu är det lungt igen.

Tack hörni :)

Tycker ni är seriösa som funderar på jobbet ni gör men man kan inte jämnföra hästens jobb (att springa) med en människa. Det är naturligt för den att springa och galoppera och inget den blir överansträngd av om det inte är väldigt mycket eller den är sjuk.

Som ni gör med intervallträning är ju jättebra. Finns säkert andra här som kan säga hur lång tid det "skall ta" innan pulsen skall bli normal. Är man orolig kan man säkert mäta vilopuls och hur lång tid efter en galoppintervall det tar innan pulsen är normal.

För att förbättra konditionen måste ju hästen anstränga sig och bli svettig.

Sedan får man även kolla hovar, ben osv. Ev kyla efter. Kanske senskydd eller strykkappor och givetvis variera träningen.

Lycka till!

Tack för ett mycket utförligt svar :) Ja, det är nog ingen fara nu när ni säger det, bara jag som stressar upp mig! Jag ska fortsätta med lite intevallträning nån gång ibland för hennes skull så hon får lite bättre kondition.

En fråga bara, när du säger kyla av menar du då att duscha hästen eller svampa av den? Eller något annat?

En fråga till, vilket underlag är det bästa för galoppträning? Gräs? Grus? Annat? :)

Min veterinär gav mig ett konvalecensprogram som jag skulle köra med min häst som varit halt och VILAT ett bra tag. Det hela gick ut på att galoppera i intervaller. 3 minuter galopp, 1 minut skritt, 3minuter galopp, 1 minut skritt och så vidare.. Allt som allt skulle man upprepa detta 6 gånger så att det alltså blir 18 minuter galopp allt som allt. Efter varje intervallträning var det vila i 48 timmar. Körde programmet i 3 veckor. Vill tillägga att min häst är 18 år gammal, men dock mycket fräsch. Så jag tror faktiskt att 3 minuter galopp inte är något att oroa sig för... Det viktiga är väl vilan och att du som många redan har sagt varoierar träning och underlag...

Vill tillägga att min häst har riktigt bra kondis nu!

Lycka till!

Okej, det verkar som om vi kan öka på träningen ;)

jag galopperade i 50 minuter i blandat tempo (i sträck) med min ponny. visst bev han trött men annas ökar ju inte konditionen heller :laugh:

jag galopperade i 50 minuter i blandat tempo (i sträck) med min ponny. visst bev han trött men annas ökar ju inte konditionen heller :laugh:

50 minuter i sträck?! :confused:

Min åsikt..om nån nu bryr sej:D...är att det är på tok för länge för stackars hästen!:eek:

Inte för att jag vet vilken kondition din häst är i...men själv skulle jag inte klara av att utsätta min häst för det...men som sagt, det är ju jag det!

50 minuter i sträck?! :confused:

Min åsikt..om nån nu bryr sej:D...är att det är på tok för länge för stackars hästen!:eek:

Inte för att jag vet vilken kondition din häst är i...men själv skulle jag inte klara av att utsätta min häst för det...men som sagt, det är ju jag det!

Vi vet ju inte om häst och ryttare tränar för distansritt. Då rider man väl ända upp till 12 mil per dygn - finns inte mycket plats för skritt då :)
Om hästen är tränad så är det nog inga problem med 50 minuter galopp. Beror nog på tempo, underlag, kondition, häst osv, osv.

TS häst bör klara BETYDLIGT mer utan att ens bli ansträngd utan nämnvärd kondis alls.

Det är väl inget lustigt med galopp i 50 min? Kika på distanshästarna någon gång... Såg ett världsrekord som slogs i öknen, 12 mil på ca 6 timmar. Blir nog en hel del galopp då ;)

Men nu är väl kanske inte var och varannan häst så vältränad, men TS häst lär klara mer än 3 min galopp per gång hur lätt som helst!

Det är väl inget lustigt med galopp i 50 min? Kika på distanshästarna någon gång... Såg ett världsrekord som slogs i öknen, 12 mil på ca 6 timmar. Blir nog en hel del galopp då ;)

Men nu är väl kanske inte var och varannan häst så vältränad, men TS häst lär klara mer än 3 min galopp per gång hur lätt som helst!

Nå, nu sa jag inte att det var lustigt heller. ;)

3 min galopp har jag heller inte sagt nåt om!

Och jag struntar i hur bra kondis dom har...tycker synd om dom ändå:angel:

Men då är jag ju bara en hobbyryttare också....så det är bara min åsikt jag uttryckte, inget kunnande.

Tror absolut inte att detta är någon fara. Människor joggar eller springer bra mycket mer än 3 minuter jag joggar ca. 40 min ett par ggr i veckan och detta har inte "tröttat" ut mig. Så att en häst klarar 3 min + mycket mer därtill tvekar jag inte en sekund på.

Svarar alla

Tack för alla svar, jag ska sluta oroa mig :):bow::angel:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar