Överansträngd?

Sv: Överansträngd?

50 minuter i sträck?! :confused:

Min åsikt..om nån nu bryr sej:D...är att det är på tok för länge för stackars hästen!:eek:

Inte för att jag vet vilken kondition din häst är i...men själv skulle jag inte klara av att utsätta min häst för det...men som sagt, det är ju jag det!

Är hästen en hållbar häst och tränad för det så kan det galoppera hela dagen om det skulle vara så, givetvis med pauser för mat och vatten. Det är så distans går till, även om de flesta travar mest, men elithästar kan galoppera hela dagen. Så 50 min galopp behöver inte vara ett problem, men kan å andra sidan vara det på otränad häst. Tänk bara på vad man egentligen gör på en hopplektion.

Själv tycker jag dock att det är svårt att få till så lång galopp i ett sträck. Oftast är den goda galoppvägen slut efter 5 min och man behehöver bryta.

Hälsning Maja

Vi vet ju inte om häst och ryttare tränar för distansritt. Då rider man väl ända upp till 12 mil per dygn - finns inte mycket plats för skritt då :)
Om hästen är tränad så är det nog inga problem med 50 minuter galopp. Beror nog på tempo, underlag, kondition, häst osv, osv.

TS häst bör klara BETYDLIGT mer utan att ens bli ansträngd utan nämnvärd kondis alls.

16 mil. Fast själv rekommenderar jag inte distansritt till någon, även om jag nämnt det. Är en tuffare sport än många tror.

Hälsning Maja

om din häst blir överansträngd av det där hade min häst stupat första gången jag körde intervallträning för 1,5 år sen!

Det beror ju HELT på hur hästen känns när du rider om du ridit för hårt eller inte. Så fort hästen börjar få lite mjölksyra och blir trött i musklerna så sjunker deras dämpande effekt drastikst, och vad får ta varje stegs belastning då? Ju senor och leder. Hur nyttigt är det? Inte alls, det är skadligt.

Till er som svarat:
Tycker inte man ska vara så jäkla snabb med att säga att en häst kan springa bara för att den är byggd för det. Det beror på så himla mycket mer.

Vill absolut hålla med the_connemara här! Tycker det är bra när folk oroar sig lite och inte utgår ifrån att hästar klarar vad som helst, för det gör de (bevisligen) inte (även om de tål mycket).

Vad hästar orkar och tål beror på många saker. Grundkondis, -styrka, underlag, belastning och följsamhet från ryttaren, tempo, vilken form den går i, hur trött den blivit av träningen innan galoppen, energireserver sparade eller uttömda sedan dagarna innan osv.

Jag tycker veterinärprogrammet med 3x6 min galopp låter konstigt om hästen kom direkt från hält-vila. Har jag aldrig hört talas om! Däremot har jag ofta hört om program med 15-20-25-30 min skritt, med ökning med 5 min i veckan. På rakt spår. Om man sedan lägger in galopp är det en sak, men galopp direkt ur boxvila - tror inte det är att rekommendera?! :confused: De galopp pass jag hört rekommenderas har dessutom varit kortare i början, dvs typ 1x3 min en vecka, 2x3 min nästa vecka, 2x4 min nästa, förutsatt att hästen svarat bra på träningen. men det är säkert olika från fall till fall - kanske den aktuella hästen hade haft kortvarig, lindrig hälta och bra kondis i ursprungsläget?

Att jämföra med elit-distanshästar är bara dumt - det är ju ÅR av träning inför grund distanserna på 5 mil, det är täta veterinärkontroller av en anledning, många klarar sig INTE igenom hela distansen. Det har inträffat att hästar fallit ner döda vid både fälttävlan (som handlar om mindre än 15 min galopp i sträck...) och distans, och då inte bara i de svårare klasserna. Det krävs massor av uppladdning före, samt foder och vätskepåfyllnad under tävlingen för att orka en distans och hästen är ofta slut de följande 2 veckorna. De går såvitt jag vet max 3 långa distanser en säsong. Alltså - jämför inte med dem!

Jämför heller inte med hästar i det fria - de rör sig mest i skritt, drar en repa då och då och flyr vid behov. De behöver inte bära på ryttare.

TS talade om snabb galopp. En löphäst (ej distans då man håller lägre farter) kan inte hålla någon topp hastighet mer än 1-2 minuter, sedan blir det mjölksyra och hästen blir trött. Och vad som är topphastighet är ju individuellt.

Bara som exempel på hur olika krav ger olika grad av ansträngning.

En sak som man bör tänka på är att en häst som springer av sig ofta reagerar med viss stress, taktar, sprätter osv efter galoppen även om den blivit trött. den har så att säga aktiverat sina flyktgener och är inte i sig ett tecken på att den är pigg och opåverkad.

Däremot tror jag inte att TS häst blivit överansträngd på sina 1x3 min, men att det är helt rätt att lyssna till hästen, kyla benen, kolla puls osv när man väljer att intervallträna. Plus att ge vila dagen efter, om den nu verkat trött.

Vill absolut hålla med the_connemara här! Tycker det är bra när folk oroar sig lite och inte utgår ifrån att hästar klarar vad som helst, för det gör de (bevisligen) inte (även om de tål mycket).

Vad hästar orkar och tål beror på många saker. Grundkondis, -styrka, underlag, belastning och följsamhet från ryttaren, tempo, vilken form den går i, hur trött den blivit av träningen innan galoppen, energireserver sparade eller uttömda sedan dagarna innan osv.

Jag tycker veterinärprogrammet med 3x6 min galopp låter konstigt om hästen kom direkt från hält-vila. Har jag aldrig hört talas om! Däremot har jag ofta hört om program med 15-20-25-30 min skritt, med ökning med 5 min i veckan. På rakt spår. Om man sedan lägger in galopp är det en sak, men galopp direkt ur boxvila - tror inte det är att rekommendera?! :confused: De galopp pass jag hört rekommenderas har dessutom varit kortare i början, dvs typ 1x3 min en vecka, 2x3 min nästa vecka, 2x4 min nästa, förutsatt att hästen svarat bra på träningen. men det är säkert olika från fall till fall - kanske den aktuella hästen hade haft kortvarig, lindrig hälta och bra kondis i ursprungsläget?

Att jämföra med elit-distanshästar är bara dumt - det är ju ÅR av träning inför grund distanserna på 5 mil, det är täta veterinärkontroller av en anledning, många klarar sig INTE igenom hela distansen. Det har inträffat att hästar fallit ner döda vid både fälttävlan (som handlar om mindre än 15 min galopp i sträck...) och distans, och då inte bara i de svårare klasserna. Det krävs massor av uppladdning före, samt foder och vätskepåfyllnad under tävlingen för att orka en distans och hästen är ofta slut de följande 2 veckorna. De går såvitt jag vet max 3 långa distanser en säsong. Alltså - jämför inte med dem!

Jämför heller inte med hästar i det fria - de rör sig mest i skritt, drar en repa då och då och flyr vid behov. De behöver inte bära på ryttare.

TS talade om snabb galopp. En löphäst (ej distans då man håller lägre farter) kan inte hålla någon topp hastighet mer än 1-2 minuter, sedan blir det mjölksyra och hästen blir trött. Och vad som är topphastighet är ju individuellt.

En sak som man bör tänka på är att en häst som springer av sig ofta reagerar med viss stress, taktar, sprätter osv efter galoppen även om den blivit trött. den har så att säga aktiverat sina flyktgener och är inte i sig ett tecken på att den är pigg och opåverkad.

Däremot tror jag inte att TS häst blivit överansträngd på sina 1x3 min, men att det är helt rätt att lyssna till hästen, kyla benen, kolla puls osv när man väljer att intervallträna. Plus att ge vila dagen efter, om den nu verkat trött.

Kan bara göra så här inför ditt inlägg...:bow:

Tack för att du skrev det jag inte orkade skriva/inte visste om distans/löphästar :bow:

Det är en sak vad hästar klarar av (de klarar MASSOR en gång) men det är en HELT annan ska att succesivt bygga upp en häst. Träning ska vara inte uppbyggande, inte nedbrytande och för det krävs planering, kunskap och känsla för just den hästen den dagen i det arbetet.

Dock väljer jag oftast hellre avsutten skrittur/lätt mjukgörande jogging efter ett hårt pass och vila andra dagen, men det är ju individuellt vad man tycker/tror fungerar bäst.

Så TS, jag tycker bara det är bra om du är lite orolig och tänker efter om du tycker det blivit lite hårt. Då vet du ju hur du bättre ska anpassa träningen nästa gång. Hör gärna med/träna ihop med andra som har hästar på ungefär samma nivå eller som kan hjälpa dig med just din häst. Det ger JÄTTEMYCKET att höra hur andra lägger upp sin träning och se deras arbete tycker jag! Man kan ju aldrig lära sig för mycket :)

Tack för svaren allihop!

Jag är alldeles för rädd om lilla pållan när det gäller såna här saker. Men ni har nog rätt, hellre att jag oroar mig lite för mycket än för lite. Jag ska höra mig för i stallet så vi kanske kan få en kompis att galoppträna med:)

Senast ändrad av en moderator:

Tänk på att ett annat bra sätt att bygga grundknodition som komplement (eller som enbart för mig med unghäst för ung för galoppjobb) är att trava längre pass. Vi brukar köra vår och låta honom trava lugnt och taktfast några km :) Det sliter ju inte så på benen heller.

Galoppjobb gör man med fördel i backar, då kan man reducera galoppmängden till så mycket som 1/3 och få samma effekt men mindre slitage på benen.

Okej, så travjobb ska vara på plant underlag? Har för mig att det sliter på benen att trava i nedförsbackar?

Ska lägga det på minnet med backar i galopp! Men endast uppför då? Eller är det lika nyttigt nedför där också?

:)

Så där kan ajg med tänka som har en unghäst på 5 år, riden sen 7 månader tillbaks.
Jag rider 4 dagar i veckan varav 2 dagar enbart innehåller skritt från 15-60 minuter.
Dom andra dagarna men 1 gång i veckan försöker jag rida igenom henne i ridhuset/paddocken eller ute på en äng!

Jag skrittar alltid minst 20 minuter innan ajg ens tänker tanken på att trava och galoppera gör jag aldirg utan att ha skrittat och travat en bra stund innan!
Och galioppen brukar endast bestå utav fattningar och då och då något ynkla varv på volten
så 90% av all ridning är rakt fram och 90% består utav skritt typ

Det som sliter är när hästen inte bär upp sig själv. Då tar senor och leder störarna till mycket större del än om musklerna arbetar rätt. I de flesta fall går ju hästar i framvikt, vi vill ju få dem att flytta vikten bak för att på så vis spara på frambenen. All ridning nedför gör det jobbigare för hästen att bära sig och flytta bak vikten, därför ska man aldrig aldrig träna kondition (längre pass) nedför. Ska man rida nedför så ska det vara väldigt fokuserad ridning med en väl samlad och balanserad häst som jobbar minst lika bra som på dressyrbanan.

Det är bra träning att rida korta bitar nedför (svag lutning) i trav och galopp för då känner man verkligen om hästen bär upp sig själv eller om den bara faller fram på bogarna och blir lång och tung och ökar farten. Men det sliter fortfarande mer så det är inget som ska övas på "bara för att".

Trav kan du oxå göra i uppförsbackar, se ovan om nedför. Samma med galopp.

Och det viktigaste när du konditionstränar är som sagt att du hela tiden känner att hästen arbetar bra med sin kropp och inte blir trött och får mjölksyra i musklerna som gör att leder o senor får ta allt stryk. Då har du ridit för lång sträcka/i för högt tempo för vad hästen orkar med och då bryter du ner/översansträngen hästen, du bygger inte upp.

Hästen ska hela tiden gå i en bra form (den behöver inte nödvändigtvis gå med nosen i lodplan utan jag syftar på hela hästen) och i en rund, vägvinnande galopp utan att bli flack eller tung. Annars kommer den i för mycket framvikt och blir då trött fortare.

Trav rider jag endast i en bra form med nosen lätt framför lodplan men fortfarande rund och aktiv häst.

delvis kl

Passar på att fråga vad som är ett bra upplägg på konditionsträning för en normaltränad häst?
Min medryttarhästs galopp mattas av redan efter några minuter när vi galopperar fort men får hon sen vila bara någon minut känns hon fräsch igen. När vi rider omväxlande trav, galopp, tränar osv. orkar hon lätt 1-1.5h ridning (inkl skritt)

Men vilka intervaller är lagom för en relativt vältränad häst?
Om jag vill galoppera mycket för att stärka kondiotionen men ändå rida en del trav också under passet, ska jag korta ner galoppintervallerna då?

Där jag rider finns inga naturliga galoppsträckor att träna på, utan man får rida fram och tillbaka på samma sträcka så det är därför jag undrar. Träningen blir ju inte naturligt varierad då.

Jag är kass rent minutmässigt sett. Vi har mängder med ridvägar som är mer eller mindre backiga och jag rider helt på känsla och sträcka. Jag vet hur långa alla vägar är. Snäll lillebror som körde med mig på moppe i yngre år och mätte :D

Men om jag inte minns fel så är typ det mesta över 5 min (per intervall) väldigt länge och rekommenderas inte. Dvs intervall och eller backar i kortare sekvenser ger kondition även för fälttävlansklasser en bit upp. När jag hörde det så tänkte jag iaf på min o ponnyns 8 minuters megabackiga runda som vi red när vi tävlade flt, den var enligt den utsagon alldeles för lång.

Så om jag rider en intervall på säg tre minuter, hur länge ska jag skritta då innan nästa och hur många gånger är det rimligt att upprepa?
Jag vill som sagt att det ska vara konditionsstärkande men inte så jobbigt att hon bör vila dagen efter, vad kan vara lagom då?

Det var ju det jag inte visste :D

Men ofta säger man 3*3, dvs 3 intrevaller. Jag har dock aldrig kunnat byta galopp på mina hästar så jag brukar rida 4 intervaller :angel:

Testa lite hur mycket du behöver skritta, men det ska nog inte vara så mycket mer än själva intervallens längd. Du känner ju på hästen hur ansträngd hon blir under tiden. Innan du hittat lämpliga intervaller är det ju inte värre än att du avbryter efter 2 st eller kanske rider de sista kortare :)

Jag hade ju olika rundor. Jag hari nte exakta mått i huvudet med vår brantaste backe (en enda lång backe) är 900 m. Den travade jag som uppvärmaning före och nedtravning efteråt. Då borde galoppbacken vara ca 1.2-1.4. Inte mycket plan mark på den men mer varierande backar. Den red jag oftast 2 eller 3 gånger men jag minns inte alls hur lång tid det tog :o

Tänk på att ett annat bra sätt att bygga grundknodition som komplement (eller som enbart för mig med unghäst för ung för galoppjobb) är att trava längre pass. Vi brukar köra vår och låta honom trava lugnt och taktfast några km :) Det sliter ju inte så på benen heller.

Galoppjobb gör man med fördel i backar, då kan man reducera galoppmängden till så mycket som 1/3 och få samma effekt men mindre slitage på benen.

En liten fundering. Jag har fått lära mig att trav är det som sliter på hästen mest och att galopp och skritt är dem skonsammaste gångarterna.

Jag håller på att sätta igång min häst efter lång konvalecent p.g.a. broskskada i ett bakknä och operation av det. Min vet säger att jogga i galopp är det skonsammaste för honom och att vio hellre ska välja det framför trav. Fast självklart nu under igångsättningen välja dem gångarter han har bäst för och kan bära sig i ordentligt.

Det finns ganska många fakta fel här ang distansen...

tex är hästen inte alls slut 2 veckor efter tävling, snarare tvärt om! anledningent ill att de står ganska länge efter en tävling har inget med konditionen att göra, det är benen man vill spara!
mina hästar är alltid superpigga dagen efter!

bara 3 tävlingar/säsong är oxå helt fel ute... vet flera som tävlar 6-7 tävlingar per säsong, ja jag pratar långa distanser.

Sen är det inte speciellt många hästar som dör i distans! det i riktigt elit har förutom vetkollerna ett eget team av veterinärer, skulle man slopa veterinärkollerna hhelt däremot så tror jag att det skulle dö betydligt fler hästar! På amatörnivå har jag aldrig hört talas om dödsfall, det har jag däremot i fälttävlan.

En liten fundering. Jag har fått lära mig att trav är det som sliter på hästen mest och att galopp och skritt är dem skonsammaste gångarterna.

Jag håller på att sätta igång min häst efter lång konvalecent p.g.a. broskskada i ett bakknä och operation av det. Min vet säger att jogga i galopp är det skonsammaste för honom och att vio hellre ska välja det framför trav. Fast självklart nu under igångsättningen välja dem gångarter han har bäst för och kan bära sig i ordentligt.

Det beror ju helt på hur hästen rör sig, men det är ju ett faktum att galopp oftast har ett högre tempo (=mer belastning i nedslaget) samt att i galopp är alltid 2 av benen själva i marken i vissa moment. Så jag vet inte vad det baseras på att trav skulle vara skadligare?

Men tack vare att galoppen är tretaktig och oliksidig (eller vad man nu säger) så kan man ju samtidigt tänka att det främjar mer rörlighet än trav, som lätt kan bli spänt pga de enformiga diagonala rörelserna?

Det är nog dock allra bäst att följa sin vets rekommendationer såklart :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar